11.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: kevyempi Mazda MX-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laihdutuskuuri vie ajokokemuksen 25 vuoden taakse. Hyvää: ajamisen hauskuus, moottori, kangaskaton toiminta. Huonoa: ohjaamon tyköistuvuus, hivenen kallis. Uusi Mazda MX-5 on kuin teräväpiirtojulkaisu vanhasta suosikkielokuvasta. Tutut kohtaukset ja näyttelijät ovat mukana, mutta suttuinen video on korvattu digitaalisella teräväpiirrolla.Kunnia kuuluu keveydelle. 1,5-litrainen perusmalli painaa 975 kiloa eli vain 15 kiloa vuoden 1989 alkuperäistä enemmän. Koeajettu 160 hevosvoimainen kaksilitrainen heilauttaa vaa’an tasan tuhanteen kiloon.Vertailun vuoksi: 156 hevosvoimainen BMW Z4 sDrive18i painaa 1470 kilogrammaa. Lisäkilot eivät selity saksalaisen aukeavalla metallikatolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarvalakin kaipuuVarustelu on enemmän kuin riittävä: nahkaverhoilu, kaistavahti, katveavustin ynnä muuta. Vähempikin riittäisi: herkkujen vuoksi edullisin MX-5 maksaa 34 977 euroa. Todellista hinnat alkaen -mallia jää kaipaamaan.Sisäilme on laadukas. Tunnelman viimeistelevät ovien korinväriset paneelit, jotka jatkavat konepellin kyhmyjä ohjaamon reunoille. Ikävä kyllä hansikaslokero on korvattu istuimien selkänojien välisellä lokerolla.Keskimittainen istuu autoon kuin jalka hyvään kenkään, mutta ylimääräistä tilaa ei ole. Pidemmillä voi olla tukalaa. Kaasujalan polvelle kaipaisi pehmustetta, sillä polvi tapaa vaihteistotunnelia jatkuvasti.Ajoasennon säätämiseen Mazda tarjoaa huonot eväät: ohjauspyörä ei säädy etäisyyssuunnassa, ja vain istuimen etuosan korkeutta voi säätää. Nyt MX-5:ssä on pakko istua turhan korkealla.Onneksi käsikäyttöisen kangaskaton avaaminen tai sulkeminen onnistuu kuljettajan paikalta muutamassa sekunnissa.Mutkissa keveys palkitaanMX-5:n liikkeissä aistii nykyautolle harvinaista herkkyyttä. Suunnanmuutokset ovat nopeita, ja töyssyt ylittyvät kevyesti. Peruskäytös on yliohjaavaa, mutta turvallisella, leikkisällä tavalla. Alkuperäisen MX-5:n tavoin uutuuden ratissa kuljettaja tuntee olevansa ajamisen keskipisteessä – eikö juuri se ole urheiluauton tarkoitus?Fiilistä vahvistaa välittömän napakka ja sulavatoiminen vaihteensiirto – kenties yksi parhaista, mitä henkilöautoon on koskaan asennettu. Kierrosherkkä moottori viimeistelee nautinnolliset välikaasut.Vapaastihengittävän moottorin hyvän alaväännön ansiosta eteneminen on vaivatonta kierrosalueen alusta asti. Reippaasta kaasunkäytöstä huolimatta koeajokulutus pysyy 7,2 litrassa sadalla kilometrillä.Vaikka mutkien kanttailu on suurta hupia, eivät ajo-ominaisuudet ole moitteettomat. Ohjaus on nopea ja johdonmukainen, mutta syventävät nyanssit loistavat poissaolollaan.Rohkea lopputulosVauhdin kasvaessa alustalta toivoisi jämäkämpää toimintaa. Kallistelut kasvavat, ja rajojen lähestyessä taka-akselin käytös muuttuu pehmeäksi. Mukavuuden ja ajettavuuden välille on tehty kompromissi. Jämäkämmin toimivaa iskunvaimennusta haluavat investoivat Bilsteinin urheilualustalla varustettuun Luxury Sport -versioon.Mazda on tehnyt rohkean teon viedessään MX-5:n aiempaa puristisempaan suuntaan. Lopputulos on auto, joka pienistä moitteista huolimatta osuu suoraan urheiluautoharrastajien sydämeen. Mazda on tehnyt upeaa työtä – ja MX-5 pitänee paikkansa maailman myydyimpänä urheiluautona.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport Hinta alkaen 38 552 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (4600 r/min) Vääntö 200 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija