11.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: kevyempi Mazda MX-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laihdutuskuuri vie ajokokemuksen 25 vuoden taakse. Hyvää: ajamisen hauskuus, moottori, kangaskaton toiminta. Huonoa: ohjaamon tyköistuvuus, hivenen kallis. Uusi Mazda MX-5 on kuin teräväpiirtojulkaisu vanhasta suosikkielokuvasta. Tutut kohtaukset ja näyttelijät ovat mukana, mutta suttuinen video on korvattu digitaalisella teräväpiirrolla.Kunnia kuuluu keveydelle. 1,5-litrainen perusmalli painaa 975 kiloa eli vain 15 kiloa vuoden 1989 alkuperäistä enemmän. Koeajettu 160 hevosvoimainen kaksilitrainen heilauttaa vaa’an tasan tuhanteen kiloon.Vertailun vuoksi: 156 hevosvoimainen BMW Z4 sDrive18i painaa 1470 kilogrammaa. Lisäkilot eivät selity saksalaisen aukeavalla metallikatolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarvalakin kaipuuVarustelu on enemmän kuin riittävä: nahkaverhoilu, kaistavahti, katveavustin ynnä muuta. Vähempikin riittäisi: herkkujen vuoksi edullisin MX-5 maksaa 34 977 euroa. Todellista hinnat alkaen -mallia jää kaipaamaan.Sisäilme on laadukas. Tunnelman viimeistelevät ovien korinväriset paneelit, jotka jatkavat konepellin kyhmyjä ohjaamon reunoille. Ikävä kyllä hansikaslokero on korvattu istuimien selkänojien välisellä lokerolla.Keskimittainen istuu autoon kuin jalka hyvään kenkään, mutta ylimääräistä tilaa ei ole. Pidemmillä voi olla tukalaa. Kaasujalan polvelle kaipaisi pehmustetta, sillä polvi tapaa vaihteistotunnelia jatkuvasti.Ajoasennon säätämiseen Mazda tarjoaa huonot eväät: ohjauspyörä ei säädy etäisyyssuunnassa, ja vain istuimen etuosan korkeutta voi säätää. Nyt MX-5:ssä on pakko istua turhan korkealla.Onneksi käsikäyttöisen kangaskaton avaaminen tai sulkeminen onnistuu kuljettajan paikalta muutamassa sekunnissa.Mutkissa keveys palkitaanMX-5:n liikkeissä aistii nykyautolle harvinaista herkkyyttä. Suunnanmuutokset ovat nopeita, ja töyssyt ylittyvät kevyesti. Peruskäytös on yliohjaavaa, mutta turvallisella, leikkisällä tavalla. Alkuperäisen MX-5:n tavoin uutuuden ratissa kuljettaja tuntee olevansa ajamisen keskipisteessä – eikö juuri se ole urheiluauton tarkoitus?Fiilistä vahvistaa välittömän napakka ja sulavatoiminen vaihteensiirto – kenties yksi parhaista, mitä henkilöautoon on koskaan asennettu. Kierrosherkkä moottori viimeistelee nautinnolliset välikaasut.Vapaastihengittävän moottorin hyvän alaväännön ansiosta eteneminen on vaivatonta kierrosalueen alusta asti. Reippaasta kaasunkäytöstä huolimatta koeajokulutus pysyy 7,2 litrassa sadalla kilometrillä.Vaikka mutkien kanttailu on suurta hupia, eivät ajo-ominaisuudet ole moitteettomat. Ohjaus on nopea ja johdonmukainen, mutta syventävät nyanssit loistavat poissaolollaan.Rohkea lopputulosVauhdin kasvaessa alustalta toivoisi jämäkämpää toimintaa. Kallistelut kasvavat, ja rajojen lähestyessä taka-akselin käytös muuttuu pehmeäksi. Mukavuuden ja ajettavuuden välille on tehty kompromissi. Jämäkämmin toimivaa iskunvaimennusta haluavat investoivat Bilsteinin urheilualustalla varustettuun Luxury Sport -versioon.Mazda on tehnyt rohkean teon viedessään MX-5:n aiempaa puristisempaan suuntaan. Lopputulos on auto, joka pienistä moitteista huolimatta osuu suoraan urheiluautoharrastajien sydämeen. Mazda on tehnyt upeaa työtä – ja MX-5 pitänee paikkansa maailman myydyimpänä urheiluautona.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport Hinta alkaen 38 552 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (4600 r/min) Vääntö 200 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon