1.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Seitsenpaikkainen tila-auto BMW 220iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erinomainen auto jättää ristiriitaisen vaikutelman. Hyvää: Tilankäyttö, laatuvaikutelma, ajettavuus, moottorit. Huonoa: Katve etuviistoon. Voiko käytännöllinen ajoneuvo olla tyrmäävän kaunis, kysyy BMW:n muotoilusta kertova esitys. Käytännöllisyyden puutteesta kakkossarjan Gran Toureria ei voi moittia.Vuosi sitten esitellyn tila-auto Active Tourerin pidemmällä ja korkeammalla painoksella BMW kosiskelee nuoria perheitä, joiden elämäntapaan kuuluu vaikean kokoisten tavaroiden tai seitsemän ihmisen liikuttelu.Gran Tourer on tarjolla viisi- tai seitsenpaikkaisena. Seitsenpaikkaisessa mallissa tavaratilan pohjaan kätkeytyy kaksi lattiaan piiloutuvaa istuinta. Kolmas istuinrivi on lähinnä lapsia varten, vaikka notkea aikuinenkin mahtuu lyhyelle matkalle kyytiin.Täysikasvuinen saa istua polvet koukussa, sillä istuimet ovat varsin matalat.Takariviin verrattuna keskirivi on toista äärtä. Istuma-asento on ryhdikäs ja näkyvyys ulos erinomainen.Kahteen osaan jaettu keskirivi liikkuu pituussuunnassa ja selkänojan kallistusta voi säätää, joten pienempikokoinen matkustaja voi nykäistä istuintaan eteenpäin ja vapauttaa arvokkaita senttimetrejä tavaratilan tai kolmannen istuinrivin käyttöön. Gran Tourer olisi erinomainen taksi.Toisen ja kolmannen rivin istuimet voi kaataa yksitellen. Istuimet kaadettuna tavaratilaan mahtuu yli kahden metrin mittaisia esineitä. Tavaratilan helppokäyttöisyyttä tukee matala nostokynnys ja leveä tavaratilan luukku.Gran Toureriin saa lisävarusteena luukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Erinomaisen kätevä varuste yleistyy vauhdilla farmari- ja tila-autoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrästi mutkiinVaikka Gran Tourer keskittyy ajamisen ilon sijaan monikäyttöisyyteen, ei auton ajettavuudessa ole puutteita. Ohjaus on tarkka ja tuntumaltaan luonnollinen, mikä tekee ajamisesta vaivatonta. Mutkiin Gran Tourer kääntyy nöyrästi.Korkeuden aiheuttamaa kallistelutaipumusta on ehkäisty tehokkaasti jäykällä jousituksella. Se kostautuu mukavuudessa ainakin koeajoautojen 18 tuuman rengastuksella.Ajettavuuskehuista huolimatta M Sport -mallin olemassaolo kummastuttaa.Menevämmän näköiset puskurit ja lukuisat BMW Motorsportin M-logot eivät rakenna siltaa tila-auton ja moottoriurheilun välille. Eikö edes oma kunniakas historia ole kyllin pyhää markkinavoimille?Saumatonta yhteistyötäJulkaisuhetkellä Gran Tourerin edullisin versio on bensiinikäyttöinen 218i. Hintaero vastaavaan Active Toureriin on 2 500 euroa. Moottorivalikoima on pääosin yhteneväinen Active Tourerin kanssa, joskin pienitehoisin 214d saapuu vasta myöhemmin.Kahdeksanvaihteisen automaatin ja 220i-mallin kaksilitraisen bensiiniturbon yhteistyö toimii saumattomasti. Myös moottorin äänieristyksessä on onnistuttu erinomaisesti.Viimeisteltyä laatuaSisätiloissa BMW:n laatu näkyy ja tuntuu. Materiaalit ovat korkeatasoisia ja muotoilu tyylikästä. Ajoasennon laajaliikkeiset säädöt mahdollistavat erinomaisen ajoasennon, eikä ergonomiassa ole puutteita.Paksu etupilari luo katveen, joka kätkee helposti jalankulkijan tai etuviistosta lähestyvän ajoneuvon.Valtaosa järjestelmistä on suuremmista takavetoisista BMW-malleista tuttuja. Se tekee Gran Tourerista mainion vaihtoehdon perheeseen, joka on tottunut BMW:n järjestelmiin.Gran Tourer on onnistunut tila-auto, jonka ajettavuudessa, moottoreissa tai viimeistelyssä ei ole juuri moitittavaa. Tuotteen sopivuudesta BMW:n imagoon voi kiistellä, mutta valmistajan ylistämää tyrmäävää kauneutta siitä ei parhaalla tahdollakaan löydä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 220i A Gran Tourer M-Sport Hinta alkaen 47 677 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5000 r/min Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija