1.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Seitsenpaikkainen tila-auto BMW 220iA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erinomainen auto jättää ristiriitaisen vaikutelman. Hyvää: Tilankäyttö, laatuvaikutelma, ajettavuus, moottorit. Huonoa: Katve etuviistoon. Voiko käytännöllinen ajoneuvo olla tyrmäävän kaunis, kysyy BMW:n muotoilusta kertova esitys. Käytännöllisyyden puutteesta kakkossarjan Gran Toureria ei voi moittia.Vuosi sitten esitellyn tila-auto Active Tourerin pidemmällä ja korkeammalla painoksella BMW kosiskelee nuoria perheitä, joiden elämäntapaan kuuluu vaikean kokoisten tavaroiden tai seitsemän ihmisen liikuttelu.Gran Tourer on tarjolla viisi- tai seitsenpaikkaisena. Seitsenpaikkaisessa mallissa tavaratilan pohjaan kätkeytyy kaksi lattiaan piiloutuvaa istuinta. Kolmas istuinrivi on lähinnä lapsia varten, vaikka notkea aikuinenkin mahtuu lyhyelle matkalle kyytiin.Täysikasvuinen saa istua polvet koukussa, sillä istuimet ovat varsin matalat.Takariviin verrattuna keskirivi on toista äärtä. Istuma-asento on ryhdikäs ja näkyvyys ulos erinomainen.Kahteen osaan jaettu keskirivi liikkuu pituussuunnassa ja selkänojan kallistusta voi säätää, joten pienempikokoinen matkustaja voi nykäistä istuintaan eteenpäin ja vapauttaa arvokkaita senttimetrejä tavaratilan tai kolmannen istuinrivin käyttöön. Gran Tourer olisi erinomainen taksi.Toisen ja kolmannen rivin istuimet voi kaataa yksitellen. Istuimet kaadettuna tavaratilaan mahtuu yli kahden metrin mittaisia esineitä. Tavaratilan helppokäyttöisyyttä tukee matala nostokynnys ja leveä tavaratilan luukku.Gran Toureriin saa lisävarusteena luukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Erinomaisen kätevä varuste yleistyy vauhdilla farmari- ja tila-autoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrästi mutkiinVaikka Gran Tourer keskittyy ajamisen ilon sijaan monikäyttöisyyteen, ei auton ajettavuudessa ole puutteita. Ohjaus on tarkka ja tuntumaltaan luonnollinen, mikä tekee ajamisesta vaivatonta. Mutkiin Gran Tourer kääntyy nöyrästi.Korkeuden aiheuttamaa kallistelutaipumusta on ehkäisty tehokkaasti jäykällä jousituksella. Se kostautuu mukavuudessa ainakin koeajoautojen 18 tuuman rengastuksella.Ajettavuuskehuista huolimatta M Sport -mallin olemassaolo kummastuttaa.Menevämmän näköiset puskurit ja lukuisat BMW Motorsportin M-logot eivät rakenna siltaa tila-auton ja moottoriurheilun välille. Eikö edes oma kunniakas historia ole kyllin pyhää markkinavoimille?Saumatonta yhteistyötäJulkaisuhetkellä Gran Tourerin edullisin versio on bensiinikäyttöinen 218i. Hintaero vastaavaan Active Toureriin on 2 500 euroa. Moottorivalikoima on pääosin yhteneväinen Active Tourerin kanssa, joskin pienitehoisin 214d saapuu vasta myöhemmin.Kahdeksanvaihteisen automaatin ja 220i-mallin kaksilitraisen bensiiniturbon yhteistyö toimii saumattomasti. Myös moottorin äänieristyksessä on onnistuttu erinomaisesti.Viimeisteltyä laatuaSisätiloissa BMW:n laatu näkyy ja tuntuu. Materiaalit ovat korkeatasoisia ja muotoilu tyylikästä. Ajoasennon laajaliikkeiset säädöt mahdollistavat erinomaisen ajoasennon, eikä ergonomiassa ole puutteita.Paksu etupilari luo katveen, joka kätkee helposti jalankulkijan tai etuviistosta lähestyvän ajoneuvon.Valtaosa järjestelmistä on suuremmista takavetoisista BMW-malleista tuttuja. Se tekee Gran Tourerista mainion vaihtoehdon perheeseen, joka on tottunut BMW:n järjestelmiin.Gran Tourer on onnistunut tila-auto, jonka ajettavuudessa, moottoreissa tai viimeistelyssä ei ole juuri moitittavaa. Tuotteen sopivuudesta BMW:n imagoon voi kiistellä, mutta valmistajan ylistämää tyrmäävää kauneutta siitä ei parhaalla tahdollakaan löydä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 220i A Gran Tourer M-Sport Hinta alkaen 47 677 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5000 r/min Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Vääntö 390 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta