9.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Octavia malliston huipulta löytyy Scout – menevän näköinen ja hyvin varusteltu maastofarkku. Hyvää: tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: Muhkea ulkonäkö jakaa mielipiteitä Škoda Octavia on myyntilukujenkin valossa menestystarina. Hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet ja puhuttelevat perheautojen ostajia. Neliveto, 184 hevosvoiman dieselmoottori ja kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tekevät Škoda Octavia Scoutista vahvan kokonaisuuden monipuoliseen käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuhkea ilmestysScout on muhkea ilmestys. Lokasuojien levikkeet ja helmakoristeet tekevät autosta rotevan näköisen. Lisäksi edessä ja takana on alumiinin väriset muotopaneelit. Tyylistä voi aina kinastella, mutta lähtökohtana on, että lisämausteita tälläkertaa lisätty useimpien makuun sopivasti.Alla on 17-tuumaiset renkaat ja alumiinivanteet. Ulkoasun kaava on sama mitä esimerkiksi Volvo on käyttänyt Cross Country-malleissaan. Lopputulos on yhdistelmä citymaasturia ja perheautoa. Tilaratkaisuiltaan Scout on toimiva. Ei siiis ihme, että auto on menestynyt myyntitilastojen lisäksi eri lehtien tiukoissa testeissä.Alustaltaan Scout on jämäkkä ja johdonmukainen. Ajo-ominaisuudet ovat yhdistelmä mukavuutta ja tukevuutta. Korkeammasta olemuksestaan huolimatta kori ei kallistele häiritsevästi. Tehokas ja vääntävä kaksilitrainen dieselmoottori sekä vakuuttavasti toimiva automaattivaihteisto tekevät Scoutista varsin suorituskykyisen perhefarmarin.Menestys myös huonolla tielläVaikka Škoda Octavia Scout ei varsinainen maastoauto olekaan, niin numeroiden valossa vaatimaton 30 millimetrin korotus vaikuttaa käytännössä yllättävän paljon. Moneen kertaa eri henkilöautoilla koluttu mökkitien pätkä taittuu Scoutilla ilman pohjakosketuksia. Sen pahempaan maastoon autoa ei ole tarkoitettukaan.Alustan kriittiset paikat on varustettu suojalevyin, joten pienet kosketukset eivät vielä aiheita vaurioita. Uuden sukupolven Haldex 5 -kytkimellä varustettu neliveto ohjaa voimaa pitotarpeen mukaan.Liikkeelle lähdettäessä voima jakautuu 50/50-suhteessa. Maantieajossa auto on etuvetopainotteinen.Takapyörät tulevat mukaan tarvittaessa. Nelivedon yhteydessä on elektroninen tasauspyörästön lukko.Hieman yli 40 000 euron karkaavaa hintaa ei oikeastaan voi moittia. Vastineeksi rahalle saa tilaa, nelivedon takaamaa etenemiskykyä, puhdikkaan diesel-moottorin ja vaivattoman automaatin. Myös varustelu on riittävä.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 Hinta alkaen 40 135 € Ajoneuvovero 115 €/ v Käyttövoimavero 441 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, 1 ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1559 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 800 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa