9.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Octavia malliston huipulta löytyy Scout – menevän näköinen ja hyvin varusteltu maastofarkku. Hyvää: tilat, suorituskyky, varustelu. Huonoa: Muhkea ulkonäkö jakaa mielipiteitä Škoda Octavia on myyntilukujenkin valossa menestystarina. Hyvät tilat ja ajo-ominaisuudet ja puhuttelevat perheautojen ostajia. Neliveto, 184 hevosvoiman dieselmoottori ja kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tekevät Škoda Octavia Scoutista vahvan kokonaisuuden monipuoliseen käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuhkea ilmestysScout on muhkea ilmestys. Lokasuojien levikkeet ja helmakoristeet tekevät autosta rotevan näköisen. Lisäksi edessä ja takana on alumiinin väriset muotopaneelit. Tyylistä voi aina kinastella, mutta lähtökohtana on, että lisämausteita tälläkertaa lisätty useimpien makuun sopivasti.Alla on 17-tuumaiset renkaat ja alumiinivanteet. Ulkoasun kaava on sama mitä esimerkiksi Volvo on käyttänyt Cross Country-malleissaan. Lopputulos on yhdistelmä citymaasturia ja perheautoa. Tilaratkaisuiltaan Scout on toimiva. Ei siiis ihme, että auto on menestynyt myyntitilastojen lisäksi eri lehtien tiukoissa testeissä.Alustaltaan Scout on jämäkkä ja johdonmukainen. Ajo-ominaisuudet ovat yhdistelmä mukavuutta ja tukevuutta. Korkeammasta olemuksestaan huolimatta kori ei kallistele häiritsevästi. Tehokas ja vääntävä kaksilitrainen dieselmoottori sekä vakuuttavasti toimiva automaattivaihteisto tekevät Scoutista varsin suorituskykyisen perhefarmarin.Menestys myös huonolla tielläVaikka Škoda Octavia Scout ei varsinainen maastoauto olekaan, niin numeroiden valossa vaatimaton 30 millimetrin korotus vaikuttaa käytännössä yllättävän paljon. Moneen kertaa eri henkilöautoilla koluttu mökkitien pätkä taittuu Scoutilla ilman pohjakosketuksia. Sen pahempaan maastoon autoa ei ole tarkoitettukaan.Alustan kriittiset paikat on varustettu suojalevyin, joten pienet kosketukset eivät vielä aiheita vaurioita. Uuden sukupolven Haldex 5 -kytkimellä varustettu neliveto ohjaa voimaa pitotarpeen mukaan.Liikkeelle lähdettäessä voima jakautuu 50/50-suhteessa. Maantieajossa auto on etuvetopainotteinen.Takapyörät tulevat mukaan tarvittaessa. Nelivedon yhteydessä on elektroninen tasauspyörästön lukko.Hieman yli 40 000 euron karkaavaa hintaa ei oikeastaan voi moittia. Vastineeksi rahalle saa tilaa, nelivedon takaamaa etenemiskykyä, puhdikkaan diesel-moottorin ja vaivattoman automaatin. Myös varustelu on riittävä.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 Hinta alkaen 40 135 € Ajoneuvovero 115 €/ v Käyttövoimavero 441 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, 1 ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1559 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 800 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa