30.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: sympaattinen Fiat 500 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksan vuoden ikään ehtinyt Fiat 500 hymyilee kirkkaammin. Hyvää: sympaattinen tunnelma, persoonallinen. Huonoa: ohjauspyörässä ei ole syvyyssäätöä. Fiat 500 esiteltiin nykyisellään jo kahdeksan vuotta sitten. Nyt malli uudistuu lempeästi edeltäjäänsä ja perinteitään kunnioittaen. Suomen markkinoilla uudistus voi antaa tervetullutta vauhtia uudelle myyntiorganisaatiolle.Vanha tuttu sympatia on tallella ja vielä myynnissä olevaan mallivuoteen verraten muutokset ovat niin lieviä, että nykymallitkaan eivät ala näyttää vanhoilta, kun uusi Fiat 500 tulee Suomessa myyntiin vuoden lopussa.Vaikka silmä ei äkkiseltään isoa muutosta huomaa, numerot puhuvat puolestaan: 1 900 uutta osaa eli 40 prosenttia uutta autoa valmistajan mukaan. Pikkuautojen uudesta aikakaudesta kertovat vakiona olevat seitsemän turvatyynyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy99 g/km saavutettuKoeajossa päästiin tutustumaan 1,2-litraiseen ja 51 kilowatin tehon tarjoavaan bensiinimoottoriin. Meno pikkuteillä oli leppoisaa. Auto on ennen kaikkea taajamien ja pienten etappien auto.Tällaisilla matkoilla se etenee rauhallisesti kiiruhtaen mainiosti. Lisäbonuksena hyväntuulisuus on taattu. Sopivasti retro ja muistoja mieleen tuova uusi vanha auto saa aikaan hymyjä myös muulta liikenteeltä.Ensimmäiset uudet mallit tulevat meille vasta vuoden vaihtuessa, koska Suomen tuontiohjelmaan haluttiin nimenomaan uusi, 99 g/km hiilidioksidipäästöarvon saavuttava malli.Pienemmät päästöt merkitsevät vähemmän autoveroa ja sen uskotaan mahdollistavan, että uusi Fiat 500 voidaan myydä entisellä hinnalla. Hinnat eivät kuitenkaan ole vielä tiedossa.Erottujan mahdollisuusValojen ja keulan ilmeen uusien piirteiden lisäksi Fiat 500:n ostaja voi panostaa persoonallisuuteen oman makunsa mukaan. Auton yläosaan voi valita erikoisen kuvion tai värityksen kuudesta eri vaihtoehdosta, sisutusvärityksiä on kymmenen erilaista eikä sivupeileissäkään tarvitse tyytyä yhteen ja samaan. Sisätiloissa huomion kiinnittää uusi kojelauta. Istuimet ovat pikkuauton mukaisesti pienet myös edessä. Ennen ostopäätöstä ajoasento kannattaa koeistua. Jos käytettävissä olevat säädöt ja istuin riittävät omalle vartalolle, silloin Fiat 500:sta saa hauskan kumppanin varsinkin taajamiin.Myös tehokkaampanaJos 1,2-litraisen moottorin teho ei tunnu riittävältä, on valittavissa myös 0,9-litrainen ja kaksisylinterinen TwinAir-turbomoottori.Siitä löytyy tehoa 62,5 kW (85 hv) tai 77 kW (105 hv). Lisätehon ohessa tulee hienoinen pörinä, jota on pidettävä tämän moottoripaketin lisäarvona, eikä siitä ainakaan kannata häiriintyä.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Fiat 500 Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v., etuveto. Teho 51 kW (69 hv), 5500 r/min Vääntö 102 Nm (3000 r/min) Vääntö 102 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Takuu 3 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla