17.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: upeaääninen Audi RS 3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljonko äänellä on arvoa? Hyvää: Sielukas moottori, erinomainen alusta, arkikelpoisuus. Huonoa: Hintaero Audi S3:een. Ensimmäinen kiihdytys vie ajatukset rakeisiin Youtube-videoihin. Mäntymetsää halkovan hiekkatien varrelle kerääntyneet ihmiset hurraavat lähestyvää ajoneuvoa. Näköyhteyttä huimaa vauhtia kiitävään ralliautoon ei vielä ole, mutta pehmeän epärytmisestä soinnista ei voi erehtyä: sen on oltava valkokeltainen Audi quattro S1.Quattron maine rakennettiin ralliautoilun B-ryhmässä loskan, mudan ja ajoittain myös veren keskellä. Sen jälkeen quattro on toiminut keskeisenä nimenä Audin nousussa yhdeksi halutuimmista henkilöautovalmistajista Mercedes-Benzin ja BMW:n joukkoon.Audin nousu on ollut malliesimerkki saksalaisesta suunnitelmallisuudesta. Tuotemerkin haluttavuutta on kasvatettu nerokkaasti porrastetulla S-, RS- ja R8 -mallistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänen voimaaNyt A3-mallisto laajenee toistamiseen RS 3:lla. Edeltäjästä tuttuun tapaan moottori ei ole vain lisää ahtopainetta saanut nelisylinterinen, vaan upea, täysin uniikki viitoskone. Sen äänimaailma on kaikkine paukkeineen ja turbon suhinoineen suoraan kahdeksankymmentäluvun erikoiskokeilta peräisin.Raskaasti ahdetun viitoskoneen tuoma karisma tekee pesäeron aavistuksen steriiliin, mutta nopeaan Audi S3:een. Varsinainen suorituskykyero 300 hevosvoimaisen S3:n ja 367 hevosvoimaisen RS 3:n tuntuu yllättävän pieneltä. Ei autoa silti menohalujen puutteesta voi moittia – vääntökäyrä on kuin Q7-katumaasturin sivuprofiili.Vaikka moottori hallitsee ajokokemusta, löytyy RS 3:sta muutakin mielenkiintoista. Lisäleveyttä saaneet lokasuojat näyttävät häijyiltä ja etujarrut ovat valtavan kokoiset. Sellaisia nopean auton pysäyttämiseen tarvitaan, sillä massaa on kertynyt 1 600 kilogramman edestä. Lisähintaan jarrulevyt voi päivittää hiilikuitukeraamisiin.Eturenkaat leveämmätKoeajoauto on varusteltu reilun 2 000 euron hintaisella säädettävällä magnetic ride -alustalla. Mukavuusasetuksilla auton kulku on odotettua sivistyneempää, vaikka alla pyörivät 19-tuumaiset vanteet. Urheiluasetuksilla alusta on todella jäykkä, mutta sitä saa mitä tilaa.Auton rengastus on mielenkiintoinen, joskin myös äänekäs. Etupyörät ovat kokoa 255/30 kun takana tyydytään kapeampaan kokoon 235/35. Leveämmillä eturenkailla haetaan neutraalimpaa käytöstä. Keulan pito on julma, mutta lopulta auto antautuu tylsästi aliohjaamaan.Karismaattisen moottorin ja arkiajoon mukavan jousituksen ansiosta Audi RS 3 on yksi onnistuneimmista nopeista perheautoista. Valitettavasti päästöt nostavat hinnan huimaan 80 000 euroon – noin 25 000 euroa enemmän kuin nopea sisarmalli S3. He nauttikoon RS 3:sta keillä siihen on varaa – me muut voimme jälleen kuunnella tienlaidalta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS3 Sportback Hinta alkaen 79 987 € Koeajetun auton hinta varusteineen 103 825 € Moottori Bensiinimoottori 2 480 cm&3179;, 5 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 270 kW (367 hv), 5500 r/min Vääntö 465 Nm (1625–5550 r/min) Vääntö 465 Nm (1625–5550 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla