17.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: upeaääninen Audi RS 3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljonko äänellä on arvoa? Hyvää: Sielukas moottori, erinomainen alusta, arkikelpoisuus. Huonoa: Hintaero Audi S3:een. Ensimmäinen kiihdytys vie ajatukset rakeisiin Youtube-videoihin. Mäntymetsää halkovan hiekkatien varrelle kerääntyneet ihmiset hurraavat lähestyvää ajoneuvoa. Näköyhteyttä huimaa vauhtia kiitävään ralliautoon ei vielä ole, mutta pehmeän epärytmisestä soinnista ei voi erehtyä: sen on oltava valkokeltainen Audi quattro S1.Quattron maine rakennettiin ralliautoilun B-ryhmässä loskan, mudan ja ajoittain myös veren keskellä. Sen jälkeen quattro on toiminut keskeisenä nimenä Audin nousussa yhdeksi halutuimmista henkilöautovalmistajista Mercedes-Benzin ja BMW:n joukkoon.Audin nousu on ollut malliesimerkki saksalaisesta suunnitelmallisuudesta. Tuotemerkin haluttavuutta on kasvatettu nerokkaasti porrastetulla S-, RS- ja R8 -mallistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänen voimaaNyt A3-mallisto laajenee toistamiseen RS 3:lla. Edeltäjästä tuttuun tapaan moottori ei ole vain lisää ahtopainetta saanut nelisylinterinen, vaan upea, täysin uniikki viitoskone. Sen äänimaailma on kaikkine paukkeineen ja turbon suhinoineen suoraan kahdeksankymmentäluvun erikoiskokeilta peräisin.Raskaasti ahdetun viitoskoneen tuoma karisma tekee pesäeron aavistuksen steriiliin, mutta nopeaan Audi S3:een. Varsinainen suorituskykyero 300 hevosvoimaisen S3:n ja 367 hevosvoimaisen RS 3:n tuntuu yllättävän pieneltä. Ei autoa silti menohalujen puutteesta voi moittia – vääntökäyrä on kuin Q7-katumaasturin sivuprofiili.Vaikka moottori hallitsee ajokokemusta, löytyy RS 3:sta muutakin mielenkiintoista. Lisäleveyttä saaneet lokasuojat näyttävät häijyiltä ja etujarrut ovat valtavan kokoiset. Sellaisia nopean auton pysäyttämiseen tarvitaan, sillä massaa on kertynyt 1 600 kilogramman edestä. Lisähintaan jarrulevyt voi päivittää hiilikuitukeraamisiin.Eturenkaat leveämmätKoeajoauto on varusteltu reilun 2 000 euron hintaisella säädettävällä magnetic ride -alustalla. Mukavuusasetuksilla auton kulku on odotettua sivistyneempää, vaikka alla pyörivät 19-tuumaiset vanteet. Urheiluasetuksilla alusta on todella jäykkä, mutta sitä saa mitä tilaa.Auton rengastus on mielenkiintoinen, joskin myös äänekäs. Etupyörät ovat kokoa 255/30 kun takana tyydytään kapeampaan kokoon 235/35. Leveämmillä eturenkailla haetaan neutraalimpaa käytöstä. Keulan pito on julma, mutta lopulta auto antautuu tylsästi aliohjaamaan.Karismaattisen moottorin ja arkiajoon mukavan jousituksen ansiosta Audi RS 3 on yksi onnistuneimmista nopeista perheautoista. Valitettavasti päästöt nostavat hinnan huimaan 80 000 euroon – noin 25 000 euroa enemmän kuin nopea sisarmalli S3. He nauttikoon RS 3:sta keillä siihen on varaa – me muut voimme jälleen kuunnella tienlaidalta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS3 Sportback Hinta alkaen 79 987 € Koeajetun auton hinta varusteineen 103 825 € Moottori Bensiinimoottori 2 480 cm&3179;, 5 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 270 kW (367 hv), 5500 r/min Vääntö 465 Nm (1625–5550 r/min) Vääntö 465 Nm (1625–5550 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla