10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus GS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisille limusiineille tuli uusi haastaja. Edullisempi versio lisää GS:n kiinnostavuutta. Hyvää: taloudellisuus, vähäpäästöisyys, viimeistely, äänettömyys, varustelumahdollisuudet Huonoa: tavaratilan muunneltavuuden puute, vaisu suorituskyky Lexuksen mallisto on laajentunut alaspäin ja tullut yhä useamman ulottuville myös alemmissa hintaluokissa. Pienin CT 200h on ehtinyt jo ensimmäiseen kevyeen uusiutumiseensa ja kokonaan uusi IS 300h on jo tuplannut Lexuksen myynnin. Nyt lisäksi sedan-malleista kooltaan keskimmäiseen takavetoiseen GS-sarjaan on esitelty säyseämpi ja edullisempi 300h jo tutun 450h-mallin kaveriksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelisylinterinen bensiinimoottoriUusi GS 300h on looginen laajennus mallistoon. Pienemmän IS-mallin hybriditekniikka nelisylinterisellä 2,5-litraisella bensiinimoottorilla on siirretty isomman GS:n nokalle, missä Suomen mallistossa on tähän asti ollut vain isompi 3,5-litrainen veekuutonen sähkömoottorin parina.Muilla markkinoilla on tarjolla tavallisempiakin vaihtoehtoja, mutta meidän maahantuojamme on valikoinut meille vain hybridimallit päästöpohjaisen verotuksemme takia. Verotus tasoittaa kalliimman hybriditekniikan hintaeroa perinteisempiin saksalaisiin verrattuna.Kallis varusteluUlospäin uutuus ei tuo mitään uutta mallisarjaan, mutta pinnan alla on pieniä uudistuksia. Tärkeimpänä muutoksena on tehokkaammat ja tunnokkaammat jarrut. Ovet aukeavat aiempaa reilummin helpottaen käyntiä autoon.GS:n Comfort -perustaso on jo varsin riittävä ksenonvaloineen ja peruutuskameroineen, mutta paljon herkkuja ja uusimmat elektroniset turvavarusteet on jätetty kalliimpiin varusteluversioihin. Niinpä hintaportaatkin ovat melkoiset Executive-, Luxury-, Premier- ja F-Sport -tasoihin ulottuen puolitoistakertaiseksi perushintaan verrattuna. Silti säätyvää jousitusta ja takapyöräohjausta ei saa pienempimoottoriseen malliin laisinkaan. Uusia lisävarusteita ovat muun muassa tuulilasinäyttö ja langaton internet-tukiasema.Huomaamaton toimintaLexus noudattaa samaa konseptia kuin tunnetummat Toyotan hybridit, tehoa vain on enemmän niin poltto- kuin sähkömoottorissakin. Lexuksella ajaminen ei vaadi ymmärrystä hybriditekniikasta, vaikka tietoa voimanjaosta onkin tarjolla valtavassa 12-tuumaisessa monitoiminäytössä. Ajo ei ole sen kummempaa kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.Automatiikka huolehtii sähkö- ja bensiinimoottorin työnjaosta keräten hidastuksista liike-energian talteen. Järjestelmä toimii hienostuneesti. Moottorin sammumista ja käynnistymistä on vaikea huomata. Kovissa kiihdytyksissä moottorin ääni tulee kuuluviin kierrosten pysyessä tapissa portaattoman välityksen muuttuessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailun vuoksiLexus GS tähtää Audi A6:n, BMW 5:n ja Mercedes-Benzin E-sarjan reviirille. Hybriditekniikan ansiosta GS selviää bensiinimoottorisena yhtä vähällä kulutuksella ja päästöillä kuin kilpailijoiden suositut dieselit. Litrahinnaltaan kalliimpaan bensiiniin kuitenkin hupenevat dieselverosta säästyneet roposet. Lexuksen huollot ovat keventyneet, mutta huoltovälit ovat saksalaisia tiheämmät.Lexuksen voimalinja toimii viiveittä eikä akusto ole lisännyt painoa kohtuuttomasti. Silti kilpailijoiden kaksilitraiset pesevät GS:n niin paperilla kuin käytännössä tuhdilla alaväännöllään. GS:n huippunopeus (190 km/h) jää alhaiseksi ainakin Saksassa. Lisäksi kilpailijat ovat vielä halvempiakin.Ei sovi kuitenkaan unohtaa, että GS on porukan puhtain päästöiltään varsinkin sähköllä liikkuessaan, mutta myös moottorin käydessä dieselien haitalliset typenoksidit puuttuvat.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lexus GS 300H Hinta alkaen 60 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 770 € Ajoneuvovero 95 €/ v Moottori 2 494 cm³ (181 hv) 4 sylinteriä, suorasuihkutus Teho 135 kW (181 hv) Teho 107 kW Akku Sähkömoottori 650 V synkronimoottori (143 hv) Nikkeli-metalliakusto Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1455 mm, Tavaratila: 468 l Omamassa: 1770 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle