10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus GS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisille limusiineille tuli uusi haastaja. Edullisempi versio lisää GS:n kiinnostavuutta. Hyvää: taloudellisuus, vähäpäästöisyys, viimeistely, äänettömyys, varustelumahdollisuudet Huonoa: tavaratilan muunneltavuuden puute, vaisu suorituskyky Lexuksen mallisto on laajentunut alaspäin ja tullut yhä useamman ulottuville myös alemmissa hintaluokissa. Pienin CT 200h on ehtinyt jo ensimmäiseen kevyeen uusiutumiseensa ja kokonaan uusi IS 300h on jo tuplannut Lexuksen myynnin. Nyt lisäksi sedan-malleista kooltaan keskimmäiseen takavetoiseen GS-sarjaan on esitelty säyseämpi ja edullisempi 300h jo tutun 450h-mallin kaveriksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelisylinterinen bensiinimoottori Uusi GS 300h on looginen laajennus mallistoon. Pienemmän IS-mallin hybriditekniikka nelisylinterisellä 2,5-litraisella bensiinimoottorilla on siirretty isomman GS:n nokalle, missä Suomen mallistossa on tähän asti ollut vain isompi 3,5-litrainen veekuutonen sähkömoottorin parina. Muilla markkinoilla on tarjolla tavallisempiakin vaihtoehtoja, mutta meidän maahantuojamme on valikoinut meille vain hybridimallit päästöpohjaisen verotuksemme takia. Verotus tasoittaa kalliimman hybriditekniikan hintaeroa perinteisempiin saksalaisiin verrattuna. Kallis varustelu Ulospäin uutuus ei tuo mitään uutta mallisarjaan, mutta pinnan alla on pieniä uudistuksia. Tärkeimpänä muutoksena on tehokkaammat ja tunnokkaammat jarrut. Ovet aukeavat aiempaa reilummin helpottaen käyntiä autoon. GS:n Comfort -perustaso on jo varsin riittävä ksenonvaloineen ja peruutuskameroineen, mutta paljon herkkuja ja uusimmat elektroniset turvavarusteet on jätetty kalliimpiin varusteluversioihin. Niinpä hintaportaatkin ovat melkoiset Executive-, Luxury-, Premier- ja F-Sport -tasoihin ulottuen puolitoistakertaiseksi perushintaan verrattuna. Silti säätyvää jousitusta ja takapyöräohjausta ei saa pienempimoottoriseen malliin laisinkaan. Uusia lisävarusteita ovat muun muassa tuulilasinäyttö ja langaton internet-tukiasema. Huomaamaton toiminta Lexus noudattaa samaa konseptia kuin tunnetummat Toyotan hybridit, tehoa vain on enemmän niin poltto- kuin sähkömoottorissakin. Lexuksella ajaminen ei vaadi ymmärrystä hybriditekniikasta, vaikka tietoa voimanjaosta onkin tarjolla valtavassa 12-tuumaisessa monitoiminäytössä. Ajo ei ole sen kummempaa kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Automatiikka huolehtii sähkö- ja bensiinimoottorin työnjaosta keräten hidastuksista liike-energian talteen. Järjestelmä toimii hienostuneesti. Moottorin sammumista ja käynnistymistä on vaikea huomata. Kovissa kiihdytyksissä moottorin ääni tulee kuuluviin kierrosten pysyessä tapissa portaattoman välityksen muuttuessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vertailun vuoksi Lexus GS tähtää Audi A6:n, BMW 5:n ja Mercedes-Benzin E-sarjan reviirille. Hybriditekniikan ansiosta GS selviää bensiinimoottorisena yhtä vähällä kulutuksella ja päästöillä kuin kilpailijoiden suositut dieselit. Litrahinnaltaan kalliimpaan bensiiniin kuitenkin hupenevat dieselverosta säästyneet roposet. Lexuksen huollot ovat keventyneet, mutta huoltovälit ovat saksalaisia tiheämmät. Lexuksen voimalinja toimii viiveittä eikä akusto ole lisännyt painoa kohtuuttomasti. Silti kilpailijoiden kaksilitraiset pesevät GS:n niin paperilla kuin käytännössä tuhdilla alaväännöllään. GS:n huippunopeus (190 km/h) jää alhaiseksi ainakin Saksassa. Lisäksi kilpailijat ovat vielä halvempiakin. Ei sovi kuitenkaan unohtaa, että GS on porukan puhtain päästöiltään varsinkin sähköllä liikkuessaan, mutta myös moottorin käydessä dieselien haitalliset typenoksidit puuttuvat. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lexus GS 300H Hinta alkaen 60 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 770 € Ajoneuvovero 95 €/ v Moottori 2 494 cm³ (181 hv) 4 sylinteriä, suorasuihkutus Teho 135 kW (181 hv) Teho 107 kW Akku Sähkömoottori 650 V synkronimoottori (143 hv) Nikkeli-metalliakusto Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1455 mm, Tavaratila: 468 l Omamassa: 1770 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt