18.11.2024

Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla

Kuva Tuomas Rajala

DFSK E5 on kattavasti varusteltu ja tilava lataushybridi, jonka suurin etu on suorastaan härski hinnoittelu.

Kiinalainen autoteollisuus on hurjassa vedossa, ja tämä näkyy hiljalleen myös Suomen automarkkinoilla. Meikäläisittäin uusia automerkkejä ja -malleja putkahtelee myyntiin tuon tuosta. Yksi tuoreimmista tapauksista on DFSK E5.

Harvoin tarjolla osuu mahdollisuus oikeasti uunituoreeseen koeajoon, mutta tällä kertaa sellaiseksi voi sanoa E5:n testausta. Auto on saapunut kotimaahamme vasta koeajopäivän aamuna. Se on ajettu Hangosta pääkaupunkiseudulle ja nyt istun auton ohjaamossa. Tuoreudesta muistuttaa myös auton mittaristossa loistava moottorin merkkivalo, sillä ensihuoltoa ei vielä ole ehditty tekemään.

E5 on seitsemänpaikkainen ladattava hybridi. DFSK siis iskee saumaan, jossa tarjokkaita ei tätä nykyä jonoksi asti ole. Lähin verrokki on Škoda Kodiaq, sillä muiden seiskapaikkaisten hinnat karkaavat sadan tonnin tuntumaan ja ylikin.

Seitsemänpaikkaisten autojen katoaminen markkinoilta on ollut silmiinpistävää. Kun vielä vajaat kymmenen vuotta siten tarjolla oli hyvä liuta normaalia suurempaan kuljetustarpeeseen soveltuvia, nyt vaihtoehdot ovat pääosin luksusluokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luksusta? Juu ei. Premiumia? No melkein

DFSK ei tarjoa luksusta, eikä oikeastaan edes Premiumia. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö auto olisi laatuvaikutelmaltaan hyvä. Voimalinja toimii ilman mutinoita ja e-CVT-vaihteisto hoitaa hommansa hyvin. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistyö on saumatonta.

E5:n polttomoottori on 1,5-litrainen ja vapaasti hengittävä. Se tuottaa 109 hevosvoimaa ja 135 Nm. Sähkömoottori puolestaan tuo peliin 174 hevosvoimaa, joten yhteisteho on kookkaalle SUV-mallille riittävä.

Pelkällä sähköllä DFSK kulkee valmistajan ilmoituksen mukaan 87 kilometriä. Lukema pitänee paikkansa, sillä akku on kyseiseen lukemaan oikeassa suhteessa. Kapasiteetti on 17,5 kWh ja akku latautuu täyteen neljässä tunnissa.

E5 on kattavasti varusteltu, kuten meille tuotavilla kiinalaismerkeillä on usein tapana. DFSK:n tapauksessa tarjolla on vain yksi varustelutaso, joka tässä tapauksessa sisältää aivan kaiken. Autossa on vakiona nahkajakkarat, 19” vanteet, Premium-äänentoisto, lasikatto, vetokoukku, LED-valot ja niin edelleen.

Myyntivaltti löytyy hinnasta

Paras kilpailuvaltti kiinalaisessa ladattavassa hybridissä on luonnollisesti hinta. DFSK E5 on kookas katumaasturimalli, jonka kilpailijoiden hinnoittelu alkaa 50 000 euron paremmalta puolelta. Škoda Kodiaq PHEV maksaa halvimmillaan 53 860 euroa, ja tuohon hintaan varustelutaso on selkeästi DFSK:ta vaatimattomampi.

DFSK E5:n hintalapussa seisoo 39 900 euroa, mikä on näin hyvin varustellusta autosta hyvin kohtuullinen. Tuntemattoman kiinalaismerkin hankkimiseen on toki kynnys, mutta tällaisella hintalapulla homma alkaa käydä houkuttelevaksi. Mikäli auton hankinnassa voi säästää helposti 15 000 euroa, saattaa sitä alkaa pohtimaan, että ovatko ne kiinalaiset nyt sitten hassumpia.

Ajettavuuden näkökulmasta E5 edustaa hyvää perustasoa. Voimalinja toimii, ja kokonaisuus on muutenkin kohdallaan. Ohjaamo on monella tapaa jopa tyylikäs, ja esimerkiksi keskikonsolin keinukytkimet ovat Mercedesiltä lainatut. Fiilis ei ole liiaksi kiinalainen, vaikka viittauksia emomaahaan huomaakin paikoin.

Pikaisen koeajon perusteella voi todeta, että DFSK:ssä on potentiaalia, mikäli haussa on hyvän kokoinen SUV-henkinen ladattava hybridi. Tyylissä ja ajotuntumassa se ei jää eurooppalaisille kilpailijoilleen juurikaan jälkeen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat