18.11.2024 Koeajo Lataushybridi Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DFSK E5 on kattavasti varusteltu ja tilava lataushybridi, jonka suurin etu on suorastaan härski hinnoittelu. Kiinalainen autoteollisuus on hurjassa vedossa, ja tämä näkyy hiljalleen myös Suomen automarkkinoilla. Meikäläisittäin uusia automerkkejä ja -malleja putkahtelee myyntiin tuon tuosta. Yksi tuoreimmista tapauksista on DFSK E5.Harvoin tarjolla osuu mahdollisuus oikeasti uunituoreeseen koeajoon, mutta tällä kertaa sellaiseksi voi sanoa E5:n testausta. Auto on saapunut kotimaahamme vasta koeajopäivän aamuna. Se on ajettu Hangosta pääkaupunkiseudulle ja nyt istun auton ohjaamossa. Tuoreudesta muistuttaa myös auton mittaristossa loistava moottorin merkkivalo, sillä ensihuoltoa ei vielä ole ehditty tekemään.E5 on seitsemänpaikkainen ladattava hybridi. DFSK siis iskee saumaan, jossa tarjokkaita ei tätä nykyä jonoksi asti ole. Lähin verrokki on Škoda Kodiaq, sillä muiden seiskapaikkaisten hinnat karkaavat sadan tonnin tuntumaan ja ylikin.Seitsemänpaikkaisten autojen katoaminen markkinoilta on ollut silmiinpistävää. Kun vielä vajaat kymmenen vuotta siten tarjolla oli hyvä liuta normaalia suurempaan kuljetustarpeeseen soveltuvia, nyt vaihtoehdot ovat pääosin luksusluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuksusta? Juu ei. Premiumia? No melkeinDFSK ei tarjoa luksusta, eikä oikeastaan edes Premiumia. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö auto olisi laatuvaikutelmaltaan hyvä. Voimalinja toimii ilman mutinoita ja e-CVT-vaihteisto hoitaa hommansa hyvin. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistyö on saumatonta.E5:n polttomoottori on 1,5-litrainen ja vapaasti hengittävä. Se tuottaa 109 hevosvoimaa ja 135 Nm. Sähkömoottori puolestaan tuo peliin 174 hevosvoimaa, joten yhteisteho on kookkaalle SUV-mallille riittävä.Pelkällä sähköllä DFSK kulkee valmistajan ilmoituksen mukaan 87 kilometriä. Lukema pitänee paikkansa, sillä akku on kyseiseen lukemaan oikeassa suhteessa. Kapasiteetti on 17,5 kWh ja akku latautuu täyteen neljässä tunnissa.E5 on kattavasti varusteltu, kuten meille tuotavilla kiinalaismerkeillä on usein tapana. DFSK:n tapauksessa tarjolla on vain yksi varustelutaso, joka tässä tapauksessa sisältää aivan kaiken. Autossa on vakiona nahkajakkarat, 19” vanteet, Premium-äänentoisto, lasikatto, vetokoukku, LED-valot ja niin edelleen.Myyntivaltti löytyy hinnastaParas kilpailuvaltti kiinalaisessa ladattavassa hybridissä on luonnollisesti hinta. DFSK E5 on kookas katumaasturimalli, jonka kilpailijoiden hinnoittelu alkaa 50 000 euron paremmalta puolelta. Škoda Kodiaq PHEV maksaa halvimmillaan 53 860 euroa, ja tuohon hintaan varustelutaso on selkeästi DFSK:ta vaatimattomampi.DFSK E5:n hintalapussa seisoo 39 900 euroa, mikä on näin hyvin varustellusta autosta hyvin kohtuullinen. Tuntemattoman kiinalaismerkin hankkimiseen on toki kynnys, mutta tällaisella hintalapulla homma alkaa käydä houkuttelevaksi. Mikäli auton hankinnassa voi säästää helposti 15 000 euroa, saattaa sitä alkaa pohtimaan, että ovatko ne kiinalaiset nyt sitten hassumpia.Ajettavuuden näkökulmasta E5 edustaa hyvää perustasoa. Voimalinja toimii, ja kokonaisuus on muutenkin kohdallaan. Ohjaamo on monella tapaa jopa tyylikäs, ja esimerkiksi keskikonsolin keinukytkimet ovat Mercedesiltä lainatut. Fiilis ei ole liiaksi kiinalainen, vaikka viittauksia emomaahaan huomaakin paikoin.Pikaisen koeajon perusteella voi todeta, että DFSK:ssä on potentiaalia, mikäli haussa on hyvän kokoinen SUV-henkinen ladattava hybridi. Tyylissä ja ajotuntumassa se ei jää eurooppalaisille kilpailijoilleen juurikaan jälkeen. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle