18.11.2024 Koeajo Lataushybridi Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DFSK E5 on kattavasti varusteltu ja tilava lataushybridi, jonka suurin etu on suorastaan härski hinnoittelu. Kiinalainen autoteollisuus on hurjassa vedossa, ja tämä näkyy hiljalleen myös Suomen automarkkinoilla. Meikäläisittäin uusia automerkkejä ja -malleja putkahtelee myyntiin tuon tuosta. Yksi tuoreimmista tapauksista on DFSK E5.Harvoin tarjolla osuu mahdollisuus oikeasti uunituoreeseen koeajoon, mutta tällä kertaa sellaiseksi voi sanoa E5:n testausta. Auto on saapunut kotimaahamme vasta koeajopäivän aamuna. Se on ajettu Hangosta pääkaupunkiseudulle ja nyt istun auton ohjaamossa. Tuoreudesta muistuttaa myös auton mittaristossa loistava moottorin merkkivalo, sillä ensihuoltoa ei vielä ole ehditty tekemään.E5 on seitsemänpaikkainen ladattava hybridi. DFSK siis iskee saumaan, jossa tarjokkaita ei tätä nykyä jonoksi asti ole. Lähin verrokki on Škoda Kodiaq, sillä muiden seiskapaikkaisten hinnat karkaavat sadan tonnin tuntumaan ja ylikin.Seitsemänpaikkaisten autojen katoaminen markkinoilta on ollut silmiinpistävää. Kun vielä vajaat kymmenen vuotta siten tarjolla oli hyvä liuta normaalia suurempaan kuljetustarpeeseen soveltuvia, nyt vaihtoehdot ovat pääosin luksusluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuksusta? Juu ei. Premiumia? No melkeinDFSK ei tarjoa luksusta, eikä oikeastaan edes Premiumia. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö auto olisi laatuvaikutelmaltaan hyvä. Voimalinja toimii ilman mutinoita ja e-CVT-vaihteisto hoitaa hommansa hyvin. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistyö on saumatonta.E5:n polttomoottori on 1,5-litrainen ja vapaasti hengittävä. Se tuottaa 109 hevosvoimaa ja 135 Nm. Sähkömoottori puolestaan tuo peliin 174 hevosvoimaa, joten yhteisteho on kookkaalle SUV-mallille riittävä.Pelkällä sähköllä DFSK kulkee valmistajan ilmoituksen mukaan 87 kilometriä. Lukema pitänee paikkansa, sillä akku on kyseiseen lukemaan oikeassa suhteessa. Kapasiteetti on 17,5 kWh ja akku latautuu täyteen neljässä tunnissa.E5 on kattavasti varusteltu, kuten meille tuotavilla kiinalaismerkeillä on usein tapana. DFSK:n tapauksessa tarjolla on vain yksi varustelutaso, joka tässä tapauksessa sisältää aivan kaiken. Autossa on vakiona nahkajakkarat, 19” vanteet, Premium-äänentoisto, lasikatto, vetokoukku, LED-valot ja niin edelleen.Myyntivaltti löytyy hinnastaParas kilpailuvaltti kiinalaisessa ladattavassa hybridissä on luonnollisesti hinta. DFSK E5 on kookas katumaasturimalli, jonka kilpailijoiden hinnoittelu alkaa 50 000 euron paremmalta puolelta. Škoda Kodiaq PHEV maksaa halvimmillaan 53 860 euroa, ja tuohon hintaan varustelutaso on selkeästi DFSK:ta vaatimattomampi.DFSK E5:n hintalapussa seisoo 39 900 euroa, mikä on näin hyvin varustellusta autosta hyvin kohtuullinen. Tuntemattoman kiinalaismerkin hankkimiseen on toki kynnys, mutta tällaisella hintalapulla homma alkaa käydä houkuttelevaksi. Mikäli auton hankinnassa voi säästää helposti 15 000 euroa, saattaa sitä alkaa pohtimaan, että ovatko ne kiinalaiset nyt sitten hassumpia.Ajettavuuden näkökulmasta E5 edustaa hyvää perustasoa. Voimalinja toimii, ja kokonaisuus on muutenkin kohdallaan. Ohjaamo on monella tapaa jopa tyylikäs, ja esimerkiksi keskikonsolin keinukytkimet ovat Mercedesiltä lainatut. Fiilis ei ole liiaksi kiinalainen, vaikka viittauksia emomaahaan huomaakin paikoin.Pikaisen koeajon perusteella voi todeta, että DFSK:ssä on potentiaalia, mikäli haussa on hyvän kokoinen SUV-henkinen ladattava hybridi. Tyylissä ja ajotuntumassa se ei jää eurooppalaisille kilpailijoilleen juurikaan jälkeen. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä