18.11.2024 Koeajo Lataushybridi Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DFSK E5 on kattavasti varusteltu ja tilava lataushybridi, jonka suurin etu on suorastaan härski hinnoittelu. Kiinalainen autoteollisuus on hurjassa vedossa, ja tämä näkyy hiljalleen myös Suomen automarkkinoilla. Meikäläisittäin uusia automerkkejä ja -malleja putkahtelee myyntiin tuon tuosta. Yksi tuoreimmista tapauksista on DFSK E5.Harvoin tarjolla osuu mahdollisuus oikeasti uunituoreeseen koeajoon, mutta tällä kertaa sellaiseksi voi sanoa E5:n testausta. Auto on saapunut kotimaahamme vasta koeajopäivän aamuna. Se on ajettu Hangosta pääkaupunkiseudulle ja nyt istun auton ohjaamossa. Tuoreudesta muistuttaa myös auton mittaristossa loistava moottorin merkkivalo, sillä ensihuoltoa ei vielä ole ehditty tekemään.E5 on seitsemänpaikkainen ladattava hybridi. DFSK siis iskee saumaan, jossa tarjokkaita ei tätä nykyä jonoksi asti ole. Lähin verrokki on Škoda Kodiaq, sillä muiden seiskapaikkaisten hinnat karkaavat sadan tonnin tuntumaan ja ylikin.Seitsemänpaikkaisten autojen katoaminen markkinoilta on ollut silmiinpistävää. Kun vielä vajaat kymmenen vuotta siten tarjolla oli hyvä liuta normaalia suurempaan kuljetustarpeeseen soveltuvia, nyt vaihtoehdot ovat pääosin luksusluokassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuksusta? Juu ei. Premiumia? No melkeinDFSK ei tarjoa luksusta, eikä oikeastaan edes Premiumia. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö auto olisi laatuvaikutelmaltaan hyvä. Voimalinja toimii ilman mutinoita ja e-CVT-vaihteisto hoitaa hommansa hyvin. Sähkö- ja polttomoottorin yhteistyö on saumatonta.E5:n polttomoottori on 1,5-litrainen ja vapaasti hengittävä. Se tuottaa 109 hevosvoimaa ja 135 Nm. Sähkömoottori puolestaan tuo peliin 174 hevosvoimaa, joten yhteisteho on kookkaalle SUV-mallille riittävä.Pelkällä sähköllä DFSK kulkee valmistajan ilmoituksen mukaan 87 kilometriä. Lukema pitänee paikkansa, sillä akku on kyseiseen lukemaan oikeassa suhteessa. Kapasiteetti on 17,5 kWh ja akku latautuu täyteen neljässä tunnissa.E5 on kattavasti varusteltu, kuten meille tuotavilla kiinalaismerkeillä on usein tapana. DFSK:n tapauksessa tarjolla on vain yksi varustelutaso, joka tässä tapauksessa sisältää aivan kaiken. Autossa on vakiona nahkajakkarat, 19” vanteet, Premium-äänentoisto, lasikatto, vetokoukku, LED-valot ja niin edelleen.Myyntivaltti löytyy hinnastaParas kilpailuvaltti kiinalaisessa ladattavassa hybridissä on luonnollisesti hinta. DFSK E5 on kookas katumaasturimalli, jonka kilpailijoiden hinnoittelu alkaa 50 000 euron paremmalta puolelta. Škoda Kodiaq PHEV maksaa halvimmillaan 53 860 euroa, ja tuohon hintaan varustelutaso on selkeästi DFSK:ta vaatimattomampi.DFSK E5:n hintalapussa seisoo 39 900 euroa, mikä on näin hyvin varustellusta autosta hyvin kohtuullinen. Tuntemattoman kiinalaismerkin hankkimiseen on toki kynnys, mutta tällaisella hintalapulla homma alkaa käydä houkuttelevaksi. Mikäli auton hankinnassa voi säästää helposti 15 000 euroa, saattaa sitä alkaa pohtimaan, että ovatko ne kiinalaiset nyt sitten hassumpia.Ajettavuuden näkökulmasta E5 edustaa hyvää perustasoa. Voimalinja toimii, ja kokonaisuus on muutenkin kohdallaan. Ohjaamo on monella tapaa jopa tyylikäs, ja esimerkiksi keskikonsolin keinukytkimet ovat Mercedesiltä lainatut. Fiilis ei ole liiaksi kiinalainen, vaikka viittauksia emomaahaan huomaakin paikoin.Pikaisen koeajon perusteella voi todeta, että DFSK:ssä on potentiaalia, mikäli haussa on hyvän kokoinen SUV-henkinen ladattava hybridi. Tyylissä ja ajotuntumassa se ei jää eurooppalaisille kilpailijoilleen juurikaan jälkeen. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?