30.5.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Land Rover Defender – maailman vaikeimmasta jatko-osasta paljastuu ehkä vuoden haluttavin auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Defender on täysin uusi: se korvaa lähes 70-vuotta karismaa, seikkailuja ja legendoja. Sanotaan se suoraan: en ikinä uskonut Land Roverin onnistuvan uudessa Defenderissä. Tehtävä tuntui mahdottomalta, perustuihan edeltäjän haluttavuus pääosin pitkän historian karismaan ja tarinaan. Alkuperäinen Defender oli jatkojaloste vuoden 1948 Land Roverista: se oli karu ja työkalumainen, mutta samalla ihanan tarkoituksenmukainen ja se tihkui karismaa aivan yhtä paljon kuin sadevettäkin. Matka maitokauppaan sai ajattelemaan seikkailuja. Aika teki kuitenkin tehtävänsä: kun korirakenteen perusteet juontavat ajalta ennen luottokortin keksimistä, kävi tuotantotehokkuus ja 2000-luvun turvamääräykset lopulta kenties ainoaksi esteeksi, jota Land Rover ei kyennyt ylittämään. Vuonna 2015 Land Rover Defenderin tarina tuli päätökseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Modernisoi nostalgiaa Juuri tässä piili pelkäämäni ongelma: alkoi pitkä seuraajan odotus. Sen aikana vanha väistynyt Defender ehti nousta taianomaiseen asemaan, jossa autosta muistettiin vain sen ihana karisma, ja samalla unohdettiin sen karkeus, vähän hassu ajoasento, kartan vaativa alennusvaihteen etsiminen tai hieman rajoittunut etupyörien kääntyvyys. Defender oli kuin poismennyt kansallissankari, jonka kuoleman jälkeen muisteltiin vain hyviä hetkiä. Pelkäsin, että uusi Defender olisi jonkinlainen karikatyyri alkuperäisestä. Kauhukuvissani näin sen olevan automaailman kitsiä. Sitten näin uuden uutuuden ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyssä: se oli futuristinen puhtaan pelkistetty maastoauto vailla häivääkään edeltäjästään. Rohkea veto, totesin. Sitten huomasin pystysuoran perän ja korostetun hartialinjan, kattoon venytetyn takaluukun ja pienet lisävalot puolipyöreiden ajovalojen vieressä, sekä huippulyhyet ylitykset ja sisustan kumisen lattiaverhoilun. Huokaisin helpotuksesta: uusi Land Rover Defender ei edes yritä ratsastaa edeltäjänsä nostalgialla, vaan se siirtää rohkeasti ikonin arvot yli 70 vuotta eteenpäin. Tämähän saattaa kääntyä menestykseksi. Vaivaton alkuvaikutelma Yli puoli vuotta myöhemmin seison uuden Land Rover Defenderin vieressä Vantaalla. On aika nousta ohjauspyörän taakse ja lähteä matkaan. Koeajoauton 2-litrainen nelisylinterinen diesel kehittää 240 hevosvoimaa. Vanhassa Defenderissä se olisi ollut huomattava määrä, nyt se riittää vaivattomaan etenemiseen. Vaivattomuus on muutoinkin vahvasti läsnä: 8-portainen vaihteisto tekee työtään varsin huomaamatta, ja ohjauspyörästä välittyy kookkaan ja uskottavan jämerän, mutta silti keveästi ohjastettavan maastoauton tuntu. Moottoritiellä uutuus tarjoaa kyytiä, josta vanhan Defenderin ratissa saattoi vain haaveilla. Rengasäänet kuuluvat etäisesti, moottori jyrisee vaimeasti ja tuulensuhinat lähes loistavat poissaolollaan. Koeajoauto on varustettu korkealla keskikonsolilla: myös kolmen istuttava ja matalakeskikonsolinen versio ovat valittavissa. Koeajoauto on ilmajousitettu, kuten kaikki uudet Defenderit toistaiseksi ovat. Kierrejousitetut versiot saapuvat myöhemmin. Suuremmissa töyssyissä alustassa on napakkuutta, mutta tienpinnan karheudet suodattuvat hienosti pois. Keskimittainen saa ajoasennonkin sopivaksi, joten tällä jaksaisi taittaa matkaa vaikka kuinka pitkään. Siihen ei tänään ole aikaa: vuorossa on lyhyt maastoseikkailu Hämeenlinnassa Land Rover Experiencen elämysreiteillä. Parin metsäpätkän, pienen kivikon ja muutaman mutauran perusteella on vielä mahdotonta sanoa syvemmin uuden Defenderin maastokyvyistä äärirajoilla, mutta kokemus antaa hyvän peruskäsityksen uutuudesta. Auto auttaa kuljettajaansa Ensinnäkin uusi Defender on allekirjoittaneen kaltaiselle varsin kokemattomalle maastoajajalle erittäin helppo: alennusvaihteisto kytkeytyy napista ja Terrain Response -pidonhallintajärjestelmästä valittu ajo-ohjelma säätää kaasuvasteen ja luistoneston toiminnan olosuhteisiin sopivaksi. Maaston havainnointia helpottavat isot peilit ja lukuisat kamerat, jotka paikkaavat kuljettajan reitinlukukykyä. Alumiiniset tukivarret, alas sijoitettu pakoputkisto ja äänenvaimentimet (toinen terässäiliö on AdBlue-nestettä varten) näyttävät olevan herkässä paikassa, mutta toistaiseksi on vain luotettava valmistajan sanaan: kyllä nämä ovat testattu. Alennusvaihteisto ja aktiivinen keskitasauspyörästön lukko ovat autossa vakiovarusteina, taakse aktiivilukon saa lisävarusteena. Optiona autoon saa myös all-terrain -pyörät, etupuskuriin integroidun vinssin, puhtaampaa ilmaa moottorille tarjoavan snorkkelin, tai katolle asennettavan teltan tikkaineen, tai… Ilmajousitus tarjoaa normaaliasennossa 218 millin maavaran, joka offroad-asennossa nousee 291 millimetriin – ja tästä maavaraa voi vielä huonon paikan tullen korottaa kahdella portaalla reiluun 360 millimetriin. Ehkä ensikoeajon suurin yllätys liittyy kuitenkin auton kokoon: kolmen metrin akseliväli, viiden metrin pituus ja noin kahden metrin leveys kuulostavat hurjalta jo metsäautotiellä, mutta silti Defender etenee reittiä vaivatta. Kameroiden lisäksi tässä auttaa hyvä kääntösäde ja lyhyet ylitykset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki uutta, mutta tarpeeksi samaa Parin tunnin tutustumiskoeajon jälkeen on helppo huokaista helpotuksesta. Uusi Land Rover Defender on täysin eri auto kuin edeltäjänsä, mutta silti siinä on jotain samaa, moderniuden alla on vaikeasti määriteltävää tarkoituksenmukaisuudesta huokuvaa karismaa. Uutuuden itsekantavasta alumiinikorista ja erillisjousituksesta väiteltäneen vielä pitkään, ja varmasti tietynlaisessa offroad-käytössä edeltäjän yksinkertaisuus on etu, mutta valtaosa asiakkaista tuskin vie autoaan ääritilanteisiin, vaan nauttii kehityksen tuomasta helppoudesta ja taidokkaan suunnittelun säilyttämästä tunnelmasta. Joskus on ihanaa olla väärässä. Pitkäakselivälisen Defender 110 -mallin hinnat alkavat 87 366 eurosta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan