30.5.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Land Rover Defender – maailman vaikeimmasta jatko-osasta paljastuu ehkä vuoden haluttavin auto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Land Rover Defender on täysin uusi: se korvaa lähes 70-vuotta karismaa, seikkailuja ja legendoja. Sanotaan se suoraan: en ikinä uskonut Land Roverin onnistuvan uudessa Defenderissä. Tehtävä tuntui mahdottomalta, perustuihan edeltäjän haluttavuus pääosin pitkän historian karismaan ja tarinaan. Alkuperäinen Defender oli jatkojaloste vuoden 1948 Land Roverista: se oli karu ja työkalumainen, mutta samalla ihanan tarkoituksenmukainen ja se tihkui karismaa aivan yhtä paljon kuin sadevettäkin. Matka maitokauppaan sai ajattelemaan seikkailuja. Aika teki kuitenkin tehtävänsä: kun korirakenteen perusteet juontavat ajalta ennen luottokortin keksimistä, kävi tuotantotehokkuus ja 2000-luvun turvamääräykset lopulta kenties ainoaksi esteeksi, jota Land Rover ei kyennyt ylittämään. Vuonna 2015 Land Rover Defenderin tarina tuli päätökseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Modernisoi nostalgiaa Juuri tässä piili pelkäämäni ongelma: alkoi pitkä seuraajan odotus. Sen aikana vanha väistynyt Defender ehti nousta taianomaiseen asemaan, jossa autosta muistettiin vain sen ihana karisma, ja samalla unohdettiin sen karkeus, vähän hassu ajoasento, kartan vaativa alennusvaihteen etsiminen tai hieman rajoittunut etupyörien kääntyvyys. Defender oli kuin poismennyt kansallissankari, jonka kuoleman jälkeen muisteltiin vain hyviä hetkiä. Pelkäsin, että uusi Defender olisi jonkinlainen karikatyyri alkuperäisestä. Kauhukuvissani näin sen olevan automaailman kitsiä. Sitten näin uuden uutuuden ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyssä: se oli futuristinen puhtaan pelkistetty maastoauto vailla häivääkään edeltäjästään. Rohkea veto, totesin. Sitten huomasin pystysuoran perän ja korostetun hartialinjan, kattoon venytetyn takaluukun ja pienet lisävalot puolipyöreiden ajovalojen vieressä, sekä huippulyhyet ylitykset ja sisustan kumisen lattiaverhoilun. Huokaisin helpotuksesta: uusi Land Rover Defender ei edes yritä ratsastaa edeltäjänsä nostalgialla, vaan se siirtää rohkeasti ikonin arvot yli 70 vuotta eteenpäin. Tämähän saattaa kääntyä menestykseksi. Vaivaton alkuvaikutelma Yli puoli vuotta myöhemmin seison uuden Land Rover Defenderin vieressä Vantaalla. On aika nousta ohjauspyörän taakse ja lähteä matkaan. Koeajoauton 2-litrainen nelisylinterinen diesel kehittää 240 hevosvoimaa. Vanhassa Defenderissä se olisi ollut huomattava määrä, nyt se riittää vaivattomaan etenemiseen. Vaivattomuus on muutoinkin vahvasti läsnä: 8-portainen vaihteisto tekee työtään varsin huomaamatta, ja ohjauspyörästä välittyy kookkaan ja uskottavan jämerän, mutta silti keveästi ohjastettavan maastoauton tuntu. Moottoritiellä uutuus tarjoaa kyytiä, josta vanhan Defenderin ratissa saattoi vain haaveilla. Rengasäänet kuuluvat etäisesti, moottori jyrisee vaimeasti ja tuulensuhinat lähes loistavat poissaolollaan. Koeajoauto on varustettu korkealla keskikonsolilla: myös kolmen istuttava ja matalakeskikonsolinen versio ovat valittavissa. Koeajoauto on ilmajousitettu, kuten kaikki uudet Defenderit toistaiseksi ovat. Kierrejousitetut versiot saapuvat myöhemmin. Suuremmissa töyssyissä alustassa on napakkuutta, mutta tienpinnan karheudet suodattuvat hienosti pois. Keskimittainen saa ajoasennonkin sopivaksi, joten tällä jaksaisi taittaa matkaa vaikka kuinka pitkään. Siihen ei tänään ole aikaa: vuorossa on lyhyt maastoseikkailu Hämeenlinnassa Land Rover Experiencen elämysreiteillä. Parin metsäpätkän, pienen kivikon ja muutaman mutauran perusteella on vielä mahdotonta sanoa syvemmin uuden Defenderin maastokyvyistä äärirajoilla, mutta kokemus antaa hyvän peruskäsityksen uutuudesta. Auto auttaa kuljettajaansa Ensinnäkin uusi Defender on allekirjoittaneen kaltaiselle varsin kokemattomalle maastoajajalle erittäin helppo: alennusvaihteisto kytkeytyy napista ja Terrain Response -pidonhallintajärjestelmästä valittu ajo-ohjelma säätää kaasuvasteen ja luistoneston toiminnan olosuhteisiin sopivaksi. Maaston havainnointia helpottavat isot peilit ja lukuisat kamerat, jotka paikkaavat kuljettajan reitinlukukykyä. Alumiiniset tukivarret, alas sijoitettu pakoputkisto ja äänenvaimentimet (toinen terässäiliö on AdBlue-nestettä varten) näyttävät olevan herkässä paikassa, mutta toistaiseksi on vain luotettava valmistajan sanaan: kyllä nämä ovat testattu. Alennusvaihteisto ja aktiivinen keskitasauspyörästön lukko ovat autossa vakiovarusteina, taakse aktiivilukon saa lisävarusteena. Optiona autoon saa myös all-terrain -pyörät, etupuskuriin integroidun vinssin, puhtaampaa ilmaa moottorille tarjoavan snorkkelin, tai katolle asennettavan teltan tikkaineen, tai… Ilmajousitus tarjoaa normaaliasennossa 218 millin maavaran, joka offroad-asennossa nousee 291 millimetriin – ja tästä maavaraa voi vielä huonon paikan tullen korottaa kahdella portaalla reiluun 360 millimetriin. Ehkä ensikoeajon suurin yllätys liittyy kuitenkin auton kokoon: kolmen metrin akseliväli, viiden metrin pituus ja noin kahden metrin leveys kuulostavat hurjalta jo metsäautotiellä, mutta silti Defender etenee reittiä vaivatta. Kameroiden lisäksi tässä auttaa hyvä kääntösäde ja lyhyet ylitykset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki uutta, mutta tarpeeksi samaa Parin tunnin tutustumiskoeajon jälkeen on helppo huokaista helpotuksesta. Uusi Land Rover Defender on täysin eri auto kuin edeltäjänsä, mutta silti siinä on jotain samaa, moderniuden alla on vaikeasti määriteltävää tarkoituksenmukaisuudesta huokuvaa karismaa. Uutuuden itsekantavasta alumiinikorista ja erillisjousituksesta väiteltäneen vielä pitkään, ja varmasti tietynlaisessa offroad-käytössä edeltäjän yksinkertaisuus on etu, mutta valtaosa asiakkaista tuskin vie autoaan ääritilanteisiin, vaan nauttii kehityksen tuomasta helppoudesta ja taidokkaan suunnittelun säilyttämästä tunnelmasta. Joskus on ihanaa olla väärässä. Pitkäakselivälisen Defender 110 -mallin hinnat alkavat 87 366 eurosta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista