Ajoneuvot | Autonäyttely | Frankfurt 2019 | Uutinen | 10.9.2019

Kaikki uusiksi: tällainen on täysin uusi Land Rover Defender

Yksi automaailman ikoneista piirrettiin täysin uusiksi ensimmäistä kertaa yli seitsemäänkymmeneen vuoteen: tällainen on täysin uusi Land Rover Defender.

Jaa artikkeli

– Lopetimme Defenderin valmistuksen raskain sydämin nelisen vuotta sitten, Land Roverin brändijohtaja Richard Agner aloittaa tyhjässä hallissa Frankfurtin autonäyttelyn aattona.

Nyt esittelyvuorossa on auto, joka korvaa vuonna 1948 esitellyn edeltäjän, yhden automaailman ikonin.

Land Rover Defender

Uusi ja vanha Defender.

Se alkuperäinen auto eli viimeiset vuosikymmenet lisänimellä Defender. Auto oli pidetty ja rakastettu, vaikka kylmän objektiivisesti tarkasteltuna se ei loppuvaiheessa ollut kovin hyvä: ajoasento oli persoonallinen, mukavuus puutteellinen ja suorituskyky rajallinen. Eikä millään tällä ollut väliä, Defenderillä oli mahtavasti luonnetta, kaiken negatiivisen tahtoi vain unohtaa ja lähestyä autoa positiivisen kautta.

Tyhjälle paperille

Moinen ei vuosimallin 2020 autolla käy kuuloon. Uuden Defenderin odotetaan herättävän samaa haluttavuutta, mutta temperamenttisempia luonteenpiirteitä uudelta autolta ei hyväksytä.

–Oli suuri haaste tiivistää vanhan Defenderin olemus, jokaisella on vähän erilainen suhde autoon, kehitysohjelman päällikkö Stuart Frith tiivistää.

Tehtaan edustajat puhuvat paljon siitä, mitä Defender edustaa: kykenevää, kestävää, tarkoituksenmukaista, aitoa ja niin edelleen.

Mausteista vanhasta

Land Rover Defender

Lopulta valot sammuvat, ja kaksi oliivinvihreää autoa ajaa huoneeseen. Lyhyt ja pitkä, tai kolmi- ja viisiovinen. Kumpikaan ei näytä ikonin karikatyyriltä, vaan aivan omilta moderneilta autoilta. Mutta yhtäläisyyksiä löytää: leikatun ympyrän muotoiset ajovalot saavat rinnalleen kaksi pyöreää lisävaloa vanhan tapaan ja konepelti aukeaa edelleen varsin kapeana keskellä keulaa. Kylkilinja jatkuu vahvana suorana viivana ikkunoiden alla, perä on pystysuora. Ylitykset ovat lyhyet. Takavaloissa on paljon uutta, mutta myös vähän vanhaa. Ja takaovi ulottuu edelleen hieman katon puolelle, jonka saa tietysti tehostevärillä maalattuna.

Tuttua ovat myös mallinimet: Defender 90 ja Defender 110, vaikka enää lukema ei kuvaakaan akseliväliä tuumina. Lyheymmän akseliväli on nyt milleissä 2587, kun pidempi venyy 3022 millimetriin. Jälkimmäisen pituus venyy varapyörän kanssa peräti 5018 millimetriin. Kumpikin on 2008 milliä leveä. Korin kapealle metsäpolulle autolla ei siis ole asiaa.

Land Rover Defender

Persoonallisuuttakin on: kolmiovisen takaikkunaan saa värillisen neliön, jonka tilalle voi kiinnittää tikkaat tai avattavan säilytystilan. Viisiovisessa tehosteneliö on aina.

– Saimme luoda jotain täysin tyhjälle paperille. Jotain täysin uniikkia. Kaikki oli kiinni siitä, että uusi auto on aito. Ennen kaikkea Defender on yhä hauska, näet aina sen kuljettajan hymyilevän, tuotekehitysjohtaja Nick Rogers summaa.

Kuoren alla kaikki on uutta. Itsekantavan alumiinikorin kerrotaan olevan kymmenen kertaa tavallista jäykempi, ja peräti kolme kertaa erillisrunkoakin tanakampi. Pyöräntuenta on tehty erillisjousituksella, edessä päällekkäisin kolmiotuin ja takana Jaguar Land Roverin integral link -tuennalla.

Moderni rakenne

Land Rover Defender

Tehtaan edustajien mukaan tikapuurunko ja jäykät akselit eivät tulleet kysymykseen. Keski- ja takatasauspyörästön lukituksen, alennusvaihteiston ja uuden sukupolven Terrain Response -pidonhallinnan sekä ilmajousituksen ansiosta maastokyvykkyyden kerrotaan olevan uudella tasolla jäykkien akselien puutteesta huolimatta. Samalla huomattavasti hienostunut pyöräntuenta on tehnyt autosta tehtaan edustajien mukaan huomattavasti sivistyneemmän ajaa asvaltilla. Laaja testiohjelma ulottui lähes kaikille mantereille, ja aavikon ja jäätikön lisäksi Defenderillä ajettiin Nürburgringilläkin.

Land Roverin edustajat painottavat tunnokkuuden ja sopivan mekaanisuuden tekevän autosta edelleen erottuvan ajokokemuksen, mutta erinomaisen alustan ansiosta Defenderillä voi nyt ajaa lujaakin. Hinauskin onnistuu – Euroopassa lain sallima 3 500 kg tulee täyteen, muualla maailmaa sallitaan Vähän enemmän.

Myös ladattava hybridi

Moottorivalikoima käsittää alkuun neljä vaihtoehtoa: nelisylinterinen diesel 200- tai 240-hevosvoimaisina saa rinnalleen nelisylinterisen bensiinin (300hv) ja aivan uuden 400-hevosvoimaisen rivikuutosen kevythybriditekniikalla. Vuoden sisään tarjolle tulee myös ladattava hybridi. Taloudellisuutta tuo myös aerodynaaminen täysin tasainen pohja – sen tosin kerrotaan tukevan myös mudassa tai aavikolla mönkimistä.

Sisällä kaikki uutta

Land Rover Defender

Autonäyttelyn aattona Land Rover ei vielä päästänyt istumaan autoon sisään, mutta oviaukosta ohjaamoon sai kurkkia. Maastoautossa tärkeä havaittavuus ulos jäi vielä kysymysmerkiksi, mutta tunnelmasta sai kuvan. Sisätiloissa on paljon konsernin muista malleista tuttua, mutta persoonaakin löytyy. Kojetaulun rungon muodostaa suuri valettu ja pääosin verhoiltu magnesiumrakenne, joka tarjoaa kiinnityspisteen kosketusnäytölle ja hyllyn matkustajan eteen. Oviverhoiluissa on paljon näkyviä ruuveja. Ratkaisuun päädyttiin tyyliseikkojen lisäksi käytännön syistä, sillä näin oviverhoilu pysyy nitisemättä paikallaan ja tarvittaessa huoltaminenkin on helppoa.

Tietoviihdejärjestelmän kerrotaan olevan uutta sukupolvea, ja USB-pistokkeiden ja wifi-tukiaseman ansiosta seikkailukuvat saa ladattua someen mistä tahansa.

Land Rover Defender

Jos valitsee kolmen istuttavan etuistuimen, voi keskipaikan kumota tarvittaessa mukitelineeksi.

Sisätilaratkaisuita on tarjolla hengästyttävä lista. Tavallisen viisipaikkaisen lisäksi kummankin akselivälin saa kolmen istuttavalla etupenkillä, eli kuusipaikkaisena autona. Pitkäakselivälisen viisipaikkaisen taas voi varustaa tavaratilan lisäistuimilla, eli paikkaluku nousee seitsemään. Lisäksi vuoden kuluessa saapuvat Defenderin hyötyajoneuvoversiot, jotka saa vain etuistuimella, senkin kaksi- tai kolmipaikkaisena.

Land Rover Defender

Land Rover Defender -hyötyajoneuvomallisto.

Defenderin Digital Twin

Koko sähköjärjestelmän kerrotaan olleen yksi suurimpia kehityspanostuksia. Muotitermiä ”digital twin” tuskin tiedettiin alkuperäisen Land Roverin aikana, kuten ei tiedetty vielä nykyaikaisesta luottokortistakaan.

Digital twin tarkoittaa sitä, että uudesta autoyksilöstä tehdään identtinen digitaalinen kopio auton valmistuessa. Kopion avulla valmistajan palvelimet pysyvät kartalla auton ohjelmistosta, ja voivat tarjota juuri kyseiseen yksilöön sopivaa ohjelmistoa sen tullessa tarjolle. Päivitykset luonnollisesti tapahtuvat lennossa.

Tietysti Defenderistä löytyvät myös kaikki modernit järjestelmät 360-asteen kamerasta pyöritettävään ympäristömalliin (kamerat rakentavat 3D-kuvan auton lähitienoosta) ja moderneihin ajoavustimiin. Auton keulan kamera myös tunnistaa kahlaustilanteen (900mm!) päättymisen, ja ohjaa jarrujärjestelmää kuivaamaan jarrulevyt ja palat kevyillä jarrutuksilla.

Land Rover Defender

Land Rover Defender aloittaa laajalla mallistolla. Neljän moottorin lisäksi tarjolla on viisi varustetasoa, neljä varustelupakettia ja loputon joukko yksittäisiä lisävarusteita snorkkelista vinssilliseen offroad-etupuskuriin, kattotelineeseen, kylkitikkaisiin, astinlautoihin ja somiste-elementteihin.

Persoonaa kehiin

Etenkin varustelupaketit muovaavat auton ulkoasua merkittävästi eri teemojen mukaan. Yllättävän raikkaalle näyttää myös ennakkokuva hyötyajoneuvoversiosta: haalean sininen väri, peltivanteet ja valkoinen katto luovat kuvan rehellisestä työkoneesta.

Autoa ei voi arvioida ajamatta, mutta ensivaikutelman luomisessa uusi Land Rover Defender onnistuu erinomaisesti. Kaikkien katumaasturien ja teennäisten crossovereiden keskellä Defender näyttää yhä aidolta ja rehelliseltä: Esikuvansa tavoin jo sen näkeminen saa haaveilemaan seikkailusta.

Land Rover Defender

Land Rover Defenderit saapuvat Suomeen ensi vuoden puolella. Ennakkohinnat henkilöautoversioille alkavat lyhytakselivälisen Defender 90:n 76 950 eurosta ja pitkäakselivälisen Defender 110:n 87 767 eurosta.

Jaa artikkeli

Keskustelu