14.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz B 250 e – kompaktisti lataushybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridit saapuvat voimalla Mercedes-Benzin mallistoon. Frankfurtin messujen jälkitunnelmissa vuorossa ovat kookkaalla akulla ja pikalatausmahdollisuudella varustetut kompaktiautot. Ensi vuonna kiristyvät hiilidioksidirajat pistävät vipinää autonvalmistajien sähköistämissuunnitelmiin. Daimlerilla ei ole jääty jahkailemaan, joten malliston ripeä lataushybridisointi on edennyt A- ja B-sarjan kompaktimalleihin. Mercedes-Benz B 250 e yhdistää tutuksi tulleen 1,33-litraisen 160 hevosvoiman ahdetun bensiinimoottorin 75 kilowatin (102 hv) sähkömoottoriin.Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja yhteisvääntö on 450 newtonmetriä. 0–100 km/h kiihdytys hoituu parhaimmillaan 6,8 sekunnissa. Sähköajolla huippunopeus on 140 km/h, yhteisvoimin 235 km/h.A- ja B-sarjan lataushybridien käyttökelpoisuutta kasvattaa niiden kookkaahko akku. 15,6 kWh on suurempi kuin esimerkiksi C-sarjan lataushybridimalleissa. WLTP-mittauksen mukaan ajo pelkän sähkön avulla onnistuu B-sarjalla noin 60 kilometrin matkan verran. Kompaktimallien todellinen oivallus on kuitenkin 24 kW:n pikalatausmahdollisuus CCS-latausliittimen avulla, joten akun saa tyhjästä täyteen vaikkapa kahvitauon aikana.DC-pikalatauksen mahdollistava CCS-liitin on tervetullut näky Mercedeksen kompaktimalliston lataushybrideissä.Lataushybridivoimalinjan paketointi on vaatinut Daimlerilta hiukan luovaa insinöörityötä, mutta lopputulos on vakuuttava. Polttomoottorin pakoputki tekee u-käännöksen auton keskellä ja pakoputken pää jää auton alle. Säästyneellä tilalla hybridiakusto on sijoitettu takapenkin alle ja tavaratilan pohjaa on tarvinnut korottaa vain muutamia senttejä. Erityisesti B-sarjassa ratkaisu on lähes huomaamaton.Suomessa A- ja B-sarjan 250 e -lataushybridit nähdään lokakuusta alkaen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa