14.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz B 250 e – kompaktisti lataushybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridit saapuvat voimalla Mercedes-Benzin mallistoon. Frankfurtin messujen jälkitunnelmissa vuorossa ovat kookkaalla akulla ja pikalatausmahdollisuudella varustetut kompaktiautot. Ensi vuonna kiristyvät hiilidioksidirajat pistävät vipinää autonvalmistajien sähköistämissuunnitelmiin. Daimlerilla ei ole jääty jahkailemaan, joten malliston ripeä lataushybridisointi on edennyt A- ja B-sarjan kompaktimalleihin. Mercedes-Benz B 250 e yhdistää tutuksi tulleen 1,33-litraisen 160 hevosvoiman ahdetun bensiinimoottorin 75 kilowatin (102 hv) sähkömoottoriin.Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja yhteisvääntö on 450 newtonmetriä. 0–100 km/h kiihdytys hoituu parhaimmillaan 6,8 sekunnissa. Sähköajolla huippunopeus on 140 km/h, yhteisvoimin 235 km/h.A- ja B-sarjan lataushybridien käyttökelpoisuutta kasvattaa niiden kookkaahko akku. 15,6 kWh on suurempi kuin esimerkiksi C-sarjan lataushybridimalleissa. WLTP-mittauksen mukaan ajo pelkän sähkön avulla onnistuu B-sarjalla noin 60 kilometrin matkan verran. Kompaktimallien todellinen oivallus on kuitenkin 24 kW:n pikalatausmahdollisuus CCS-latausliittimen avulla, joten akun saa tyhjästä täyteen vaikkapa kahvitauon aikana.DC-pikalatauksen mahdollistava CCS-liitin on tervetullut näky Mercedeksen kompaktimalliston lataushybrideissä.Lataushybridivoimalinjan paketointi on vaatinut Daimlerilta hiukan luovaa insinöörityötä, mutta lopputulos on vakuuttava. Polttomoottorin pakoputki tekee u-käännöksen auton keskellä ja pakoputken pää jää auton alle. Säästyneellä tilalla hybridiakusto on sijoitettu takapenkin alle ja tavaratilan pohjaa on tarvinnut korottaa vain muutamia senttejä. Erityisesti B-sarjassa ratkaisu on lähes huomaamaton.Suomessa A- ja B-sarjan 250 e -lataushybridit nähdään lokakuusta alkaen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan