14.9.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz B 250 e – kompaktisti lataushybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybridit saapuvat voimalla Mercedes-Benzin mallistoon. Frankfurtin messujen jälkitunnelmissa vuorossa ovat kookkaalla akulla ja pikalatausmahdollisuudella varustetut kompaktiautot. Ensi vuonna kiristyvät hiilidioksidirajat pistävät vipinää autonvalmistajien sähköistämissuunnitelmiin. Daimlerilla ei ole jääty jahkailemaan, joten malliston ripeä lataushybridisointi on edennyt A- ja B-sarjan kompaktimalleihin. Mercedes-Benz B 250 e yhdistää tutuksi tulleen 1,33-litraisen 160 hevosvoiman ahdetun bensiinimoottorin 75 kilowatin (102 hv) sähkömoottoriin.Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja yhteisvääntö on 450 newtonmetriä. 0–100 km/h kiihdytys hoituu parhaimmillaan 6,8 sekunnissa. Sähköajolla huippunopeus on 140 km/h, yhteisvoimin 235 km/h.A- ja B-sarjan lataushybridien käyttökelpoisuutta kasvattaa niiden kookkaahko akku. 15,6 kWh on suurempi kuin esimerkiksi C-sarjan lataushybridimalleissa. WLTP-mittauksen mukaan ajo pelkän sähkön avulla onnistuu B-sarjalla noin 60 kilometrin matkan verran. Kompaktimallien todellinen oivallus on kuitenkin 24 kW:n pikalatausmahdollisuus CCS-latausliittimen avulla, joten akun saa tyhjästä täyteen vaikkapa kahvitauon aikana.DC-pikalatauksen mahdollistava CCS-liitin on tervetullut näky Mercedeksen kompaktimalliston lataushybrideissä.Lataushybridivoimalinjan paketointi on vaatinut Daimlerilta hiukan luovaa insinöörityötä, mutta lopputulos on vakuuttava. Polttomoottorin pakoputki tekee u-käännöksen auton keskellä ja pakoputken pää jää auton alle. Säästyneellä tilalla hybridiakusto on sijoitettu takapenkin alle ja tavaratilan pohjaa on tarvinnut korottaa vain muutamia senttejä. Erityisesti B-sarjassa ratkaisu on lähes huomaamaton.Suomessa A- ja B-sarjan 250 e -lataushybridit nähdään lokakuusta alkaen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella