17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulospäin V 300 d 4Matic näyttää Vito-pakettiautolta, mutta sisätilat tarjoavat S-luokasta tuttua luksusta ja varustelua niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Mercedes uudistaa V-sarjaa, ja sekä dieselit että sähköiset EQV:t kokevat samat muutokset. Moottorit pysyvät uudistuksen yhteydessä ennallaan, mutta käytettävyyttä ja mukavuutta parantavia uudistuksia tulee runsaasti. Samat muutokset tulevat myös Vito- ja eVito-mallistoon, joten siinä mielessä muutokset ovat kiinnostavia, vaikka suuren henkilömäärän sijaan auton valintakriteerinä olisi tavarankuljetusominaisuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomaamaton dieselPääsimme kokeilemaan ensimmäisenä V 300 d 4Matic -mallia. Diesel-malliston tehokkaimmassa versiossa on 174 kilowattia (237 hv), kun pienemmät mallit tyytyvät 140 ja 120 kilowatin teholukemiin (190 ja 163 hv). Moottorin jatkeena on tutusti yhdeksänpykäläinen automaattivaihteisto.Parilla sanalla kuvattuna auton ajaminen on vaivatonta ja äänetöntä, sillä moottori ja voimansiirto hoitavat huomaamattomasti tehtävänsä tekemättä sen kummempaa numeroa itsestään. Vain liikkeelle lähdettäessä kuuluu dieselin murahdus ohjaamoon, muuten äänieristys pitää äänet ulkopuolella.Napakka jousitusVaikka koeajoautot on yleisesti hyvin varusteltuja, niin tässä yksilössä alla on lisävarusteena saatavilla olevien ilmajousien sijaan perinteiset rautajouset. Tasaisella moottoritiellä, normaaleissa epätasaisuuksissa ja hidastetöyssyjen ylityksissä rautajousi toimii jopa ilmajousitusta paremmin, tuntuma on napakka ja vaimennus juuri sopiva.Asfaltin pintaa syvemmällä olevien kaivon kansien ylitys tuntuu pienenä kolahtavana äänenä, kun lähes kaksi tonnia painavan auton ja suuren kantavuuden takia pintaherkkyys ei voi olla jousituksen ja iskunvaimennuksen suunnittelussa ykkösprioriteetti.Kuljettajan paikalla uudenlainen näkymäMutta ne uudistukset. Ensimmäinen uusi turvallisuusvaruste tulee testattua jo puolen metrin ajon jälkeen. Kun peruutan autorivistön keskeltä parkkiruudusta pois, pysäyttää aktiivinen jarrutusavustin auton terävällä jarrutuksella auton tutkatunnistimien havaitessa sivulta lähestyvän auton ennen kuljettajaa.Lisäksi autossa on mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin, joka jarruttaa auton pysähdyksiin havaitessaan ettei kuljettaja ole pidempään aikaan osallistunut auton ajamiseen, eli käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kuljettajan sairaskohtausta tai nukahtamista.Uutta on myös kuljettajan valtakunnassa. Joka suuntaan sähköisesti säädettävästä kuljettajan istuimesta löytyy nopeasti asento ja korkeus, jossa olo tuntuu luontevalta ja kaasujalan asento mukavalta. Poissa ovat perinteiset pyöreät mittarit ja V-sarja on saanut S-sarjasta tutun näyttöilmeen yhtenäisellä ja leveällä näyttökokonaisuudella.Uusi toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) on sekä monipuolisempi että intuitiivisempi käyttää kuin edeltäjänsä. Tasainen mittaritaulu on helppolukuinen ja esimerkiksi navigointi näyttää nyt sekä auton sijainnin että nuolimerkein kääntymisen todella selkeästi, millä on merkitystä kun ajetaan koeajon tapaan vieraassa kaupungissa ja risteyksiä on tiheästi eikä kaupunkikuva ole kuullutkaan ruutukaavasta.Suomen olosuhteissa oleellista on myös nyt kesäkelin koeajossa pimentoon jäänyt ominaisuus, eli vetosuhteella 55 taakse/45 eteen voimaa jakava neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomaamatonta luksustaKun perinteiset tila-autot ovat kadonneet markkinoilta, täyttää Mercedeksen V-sarja tätä aukkoa ja tarjoaa jopa enemmän ominaisuuksia, tilaa ja mukavuutta niin kuljettajille kuin matkustajille.Ja otsikkoon palateksemme tekee sen ulkoisesti huomaamattomasti ja naapureiden kateutta herättämättä, näyttäähän auto ulospäin lähes tavalliselta pakettiautolta. Uudistetun malliston hintaneuvottelut ovat tätä kirjoitettaessa vielä kesken, mutta parantunut varustetaso nostanee hintoja edeltäjään nähden.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes Lisää aiheestaTakapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen