26.6.2023

Maistiainen: MG 4 on Suomen halvin neliovinen sähköauto – alkaen 27 900 euroa

MG 4

Kiinalaisia sähköautoja sataa myös Suomen markkinoille kohtuulliseen tahtiin. Yksi mielenkiintoinen uutuus meidän markkinoilla on MG 4, joka on tällä hetkellä Suomen halvin ”normaalikokoinen” täyssähköauto.

MG 4 ei ole Suomen halvin sähköauto, sillä ainakin Smart Fortwo -sähköautoa myydään toistaiseksi uutena alle 25 000 euron hintaan. MG:tä Ruotsista ”ajamattomina käytettyinä autoina” Suomeen tuovan Hedin Automotiven edustaja naurahtaakin, että MG 4 on kuitenkin Suomen halvin neliovinen sähköauto.

MG 4

Kyseessä on SAIC-konsernin täysin sähköautoja varten suunnitellulle MSP-perusrakenteelle rakentuva auto. Auto on 4 278 mm pitkä, 1 836 mm leveä ja 1 504 mm korkea, ja akseliväli on 2 705 mm. Auto on siis kooltaan samaa luokkaa, kuin esimerkiksi Volkswagen ID.3 ja vastikään esitelty Volvo EX30. Tavaratilaksi ilmoitetaan 363 litraa, ja penkit kaadettuna 1 177 l.

MG 4

Auto on saatavilla joku 51 kilowattitunnin akulla edullisemmalla Standard-varustelulla, tai paremmalla Luxury-varustelulla kookkaampaan 64 kWh akkuun paritettuna. Moottoritehoa on edullisemmassa mallissa 125 kilowattia (170 hv) ja hintavammassa 150 kW (204 hv), ja auto on aina takavetoinen. Nollasta sataan Standard kiihtyy 7,7 sekunnissa ja Luxury 0,2 sekuntia nopeammin. Erikoista voimalinjassa on se, että MG 4:ssä on lähdetty samalle linjalle kuin Porsche, eli siinä on kaksivaihteinen automaattivaihteisto. Normaalisti sähköautoissa ei varsinaista vaihteistoa ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hintaero näkyy latauksessa

MG 4

Huomattava ero halvemman ja kalliin mallin välillä on niiden latauksessa. Siinä missä Standard-mallin pikalatausteho on korkeintaan 88 kW, Luxury yltää 135 kW:n tehoihin. 10–80 prosentin varausvälin latautuminen ottaa Standardissa 40 minuuttia, ja Luxuryssä viisi minuuttia vähemmän isommasta akusta huolimatta.

Myös vaihtovirtalatauksessa on eroa: Standardin sisäinen laturi on yksivaiheinen, ja ottaa 32 ampeerin virralla vastaan 6,6 kW:n lataustehoa. Luxuryn laturi puolestaan on kolmivaiheinen ja toimii korkeintaan 16 A:lla, eli 11 kW.n teholla. Farmarisisarus MG 5:n tapaan MG 4 tukee V2L-virranulosottoa.

Aggressiivisesti hinnoiteltu

Sisältä auto on ehkä hieman muovinen, muttei erityisen laaduttoman tuntuinen. Muiden MG-mallien tapaan kuljettajan istuin on kolhohko, eikä sen tilalle saa parempaa lisävarustelullakaan. Neliskulmaisen mittaristonäytön koko on 7” ja tietoviihdejärjestelmän näytön 10,25”.

MG 4

Ensituntumalta MG 5 tuntuu iloiselta ajettavalta. Ajosuunta valitaan pyöritettävästä rullasta keskikonsolista. Alusta ja voimalinja painottavat ainakin taajamassa pehmeyttä, mutta silti ajaminen on tunnokasta. Nurkkiin sijoitetut pyörät tekevät autosta ketterän tuntuisen. Tarkempiin ajotuntumiin palataan kuitenkin vasta kun auto saadaan pidempään koeajoon.

MG 4 kustantaa edullisimmillaan Standard-varustelulla 27 900 euroa, ja Luxury-varusteltuna ja isommalla akulla 32 900 e. Toivottavasti aggressiivinen hinnoittelu tulee vaikuttamaan ajan myötä myös muiden sähköautojen hintoihin.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat