26.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: MG 4 on Suomen halvin neliovinen sähköauto – alkaen 27 900 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisia sähköautoja sataa myös Suomen markkinoille kohtuulliseen tahtiin. Yksi mielenkiintoinen uutuus meidän markkinoilla on MG 4, joka on tällä hetkellä Suomen halvin ”normaalikokoinen” täyssähköauto. MG 4 ei ole Suomen halvin sähköauto, sillä ainakin Smart Fortwo -sähköautoa myydään toistaiseksi uutena alle 25 000 euron hintaan. MG:tä Ruotsista ”ajamattomina käytettyinä autoina” Suomeen tuovan Hedin Automotiven edustaja naurahtaakin, että MG 4 on kuitenkin Suomen halvin neliovinen sähköauto.Kyseessä on SAIC-konsernin täysin sähköautoja varten suunnitellulle MSP-perusrakenteelle rakentuva auto. Auto on 4 278 mm pitkä, 1 836 mm leveä ja 1 504 mm korkea, ja akseliväli on 2 705 mm. Auto on siis kooltaan samaa luokkaa, kuin esimerkiksi Volkswagen ID.3 ja vastikään esitelty Volvo EX30. Tavaratilaksi ilmoitetaan 363 litraa, ja penkit kaadettuna 1 177 l.Auto on saatavilla joku 51 kilowattitunnin akulla edullisemmalla Standard-varustelulla, tai paremmalla Luxury-varustelulla kookkaampaan 64 kWh akkuun paritettuna. Moottoritehoa on edullisemmassa mallissa 125 kilowattia (170 hv) ja hintavammassa 150 kW (204 hv), ja auto on aina takavetoinen. Nollasta sataan Standard kiihtyy 7,7 sekunnissa ja Luxury 0,2 sekuntia nopeammin. Erikoista voimalinjassa on se, että MG 4:ssä on lähdetty samalle linjalle kuin Porsche, eli siinä on kaksivaihteinen automaattivaihteisto. Normaalisti sähköautoissa ei varsinaista vaihteistoa ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHintaero näkyy latauksessaHuomattava ero halvemman ja kalliin mallin välillä on niiden latauksessa. Siinä missä Standard-mallin pikalatausteho on korkeintaan 88 kW, Luxury yltää 135 kW:n tehoihin. 10–80 prosentin varausvälin latautuminen ottaa Standardissa 40 minuuttia, ja Luxuryssä viisi minuuttia vähemmän isommasta akusta huolimatta. Myös vaihtovirtalatauksessa on eroa: Standardin sisäinen laturi on yksivaiheinen, ja ottaa 32 ampeerin virralla vastaan 6,6 kW:n lataustehoa. Luxuryn laturi puolestaan on kolmivaiheinen ja toimii korkeintaan 16 A:lla, eli 11 kW.n teholla. Farmarisisarus MG 5:n tapaan MG 4 tukee V2L-virranulosottoa.Aggressiivisesti hinnoiteltuSisältä auto on ehkä hieman muovinen, muttei erityisen laaduttoman tuntuinen. Muiden MG-mallien tapaan kuljettajan istuin on kolhohko, eikä sen tilalle saa parempaa lisävarustelullakaan. Neliskulmaisen mittaristonäytön koko on 7” ja tietoviihdejärjestelmän näytön 10,25”.Ensituntumalta MG 5 tuntuu iloiselta ajettavalta. Ajosuunta valitaan pyöritettävästä rullasta keskikonsolista. Alusta ja voimalinja painottavat ainakin taajamassa pehmeyttä, mutta silti ajaminen on tunnokasta. Nurkkiin sijoitetut pyörät tekevät autosta ketterän tuntuisen. Tarkempiin ajotuntumiin palataan kuitenkin vasta kun auto saadaan pidempään koeajoon.MG 4 kustantaa edullisimmillaan Standard-varustelulla 27 900 euroa, ja Luxury-varusteltuna ja isommalla akulla 32 900 e. Toivottavasti aggressiivinen hinnoittelu tulee vaikuttamaan ajan myötä myös muiden sähköautojen hintoihin.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous