28.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Odotettu Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu sukupolvenvaihdos tekee hyvää Opel Insignialle. Uusi Opel Insignia on ulkoa sutjakka ja tyylikäs ilmestys. Kookkaaseen perheautoluokkaan kuuluva viistoperä on edeltäjäänsä verrattuna akseliväliltään pidempi, mutta ylityksiltään edeltäjäänsä lyhyempi. Pituutta on tullut hitusen lisää sitten edellismallin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHartaasti odotettu haastajaHartaasti odotettu toisen sukupolven Insignia yrittää lunastaa toiveita autoluokassa, joka on erittäin tiukasti kilpailtu. Autoilijoiden sieluista käy tuima taisto välittömästi premium-merkkien alla. Siinä mittelevät keskenään esimerkiksi Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Talisman, Toyota Avensis ja Škoda Superb.Ensituntuman perusteella koeajossa on tulokas, jolla on eväät menestyä.Kuusi voimanlähdettäKoeajoautona on malliversio 2.0 Turbo eli keulilla on ruudikkain bensiinimoottori. Kaksilitrainen voimanlähde suo käyttöön 260 hevosvoimaa. Tällä voimanlähteellä varustettu auto on aina nelivetoinen.Ajossa huomaa, että vääntöä on tarjolla muhkeat 400 newtonmetriä. Voimalinjan täydentää uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka toimii kuin ajatus.Koeajoauton kulutus sadalla kilometrillä on luvatusti 8,6 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 197 grammaa.Bensiinimoottoreista pihein on 1,5-litrainen suorasuihkutusturbo, joka on saatavana kahtena tehoversiona (140 hv/103 kW ja 165 hv/121 kW). Näillä moottoreilla luvattu yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä on 5,7 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä 129–130 grammaa.Dieseleinä valittaviksi tulee 1,6-litrainen moottori, josta tulee kaksi tehoversiota (110 hv/81 kW ja 136 hv/100 kW). Polttoaineenkulutus on näillä moottoreilla 4,0–4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 105–114 grammaa kilometrillä.Dieselien kunkkuna on kaksilitrainen, jossa on tehoa 170 hevosvoimaa (125 kW). Väkevimmällä dieselillä luvattu keskikulutus 5,2 litraa sadalla kilometrillä, ja hiilidioksidipäästöt 136 grammaa kilometrillä.Kaikki uusiksiTulokas on kokenut merkittäviä muutoksia, sillä auto on uusi perusrakennettaan myöten. Tarkkasilmäinen ja hyvämuistinen löytää tulokkaan muodoista vaikutteita Opelin Monza-konseptiautosta. Esimerkiksi käyvät autolle jämäkkää ilmettä antava Monzan innoittama etusäleikkö ja kapeat ajovalot. Kun etusäleikkö on aiempaa alempana, korostuu auton matala olemus. Uutuus on 29 milliä edeltäjäänsä matalampi. Urheilullista ilmettä luo pitkähkö konepelti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut laihisVuonna 2008 esitelty edeltäjä tunnettiin Insigniana, nyt mallinimi on pidentynyt Grand Sport -sanojen verran. Grand ei tarkoita tässä tapauksessa kuitenkaan aiempaa raskaampaa Insigniaa.Moni uusi automalli kevenee hitusen sitten edeltäjänsä, mutta Insignian kohdalla voi puhua merkittävästä laihtumisesta. Yksinomaan korirakenteet ovat keveiden suurlujuusterästen käytön ansiosta 60 kiloa aiempaa kevyempiä. Insignia Grand Sportin paino on malliversiosta riippuen keventynyt kaikkiaan jopa 175 kiloa. Farmarikorinen Sports Tourer on keventynyt jopa 200 kiloa.Keventyminen tietää hyvää kulutuksen ja auton käsiteltävyyden kannalta.Miellyttävä kilometrejäAuto osoittautuu erittäin hiljaiseksi ainakin Frankfurtin ympäristön hyväkuntoisilla teillä. Alusta-ja jousitus ovat hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Meno ei ole rauhatonta tai nypyttävää, vaikka autossa on kookkaat 20-tuumaiset renkaat.Sulavat linjat rokottavatKookas takaluukku mahdollistaa väljän lastausaukon. Uudessa Insigniassa on tavaroille kuitenkin tilaa tässä kokoluokassa niukahkot 490 litraa, takaistuinten selkänojat kaadettuna toki 1 450 litraa. Sulavalinjaisista muodoista täytyy vähän maksaa, sillä edeltäjän vastaavat luvut ovat 530 ja 1 470 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa jo toukokuussaUusi Insignia Grand Sport esitellään Suomessa toukokuun lopulla.Aluksi tarjolle tulee nyt synnyinmailla koeajettu viisiovinen viistoperä, farmarikorinen Sports Tourer hieman myöhemmin, mutta elo–syyskuuta tarkempaa ajankohtaa ei ole vielä kertoa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?