23.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: täyssähköinen farmariauto MG 5 on vihdoin Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2020 esitelty MG 5 on saapunut Suomen markkinoille. Erityisen kiinnostavan mallista tekee sen farmarikori – pitkiä tavaratiloja onkin jo ehditty odotella jonkin aikaa Suomen sähköautovalikoimaan. Aiemmin ikonisista brittiautoistaan tunnetun, nykyään kiinalaistuneen sähköautonvalmistaja MG:n tuotteet ovat vihdoin saapuneet myös Suomeen. Merkillä ei ole Suomessa varsinaista maahantuojaa, vaan Hedin Automotive tuo ajamattomia autoja ”käytettyinä” Ruotsista. Moottori kävi tutustumassa pikaisesti kahteenkin eri malliin, ja ensiksi näistä tutustutaan MG 5 -farmariin.Edullisia täyssähköisiä farmariautoja on odoteltu jo jonkin aikaa Suomeen. Suurin osa sähköautoista on ollut tähän saakka crossover-tyylisiä, ja matalampikorisetkin sedaneita tai viisiovisia viistoperiä. Farmari on kuitenkin tilaa tarvitsevalle usein se miellyttävin vaihtoehto, ja ainoa tällainen markkinoilla on ollut Porsche Taycan Cross Turismo, jonka hankinta jää suurimmalla osaa päiväunien tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMeille uutta, joillekin vanhaaMG 5 on jo useamman vuoden vanha malli. Se lanseerattiin vuonna 2020, ja se rakentuu perusrakenteelle, jolle rakennetaan sähköautojen lisäksi lataushybridejä. Pituutta autolla on 4 600 mm, leveyttä 1 818 mm ja korkeutta 1 521 mm. Akseliväliksi kerrotaan 2 659 mm. Tämä vertautuu esimerkiksi aika lähelle Volkswagen Golf Variant ja Toyota Corolla Touring Sports -farmareiden mittoja. Auto on saatavilla kahdella eri akkukapasiteetilla: 50,3 tai 61,1 kilowattituntia. Pienemmässä akuissa käytetään LFP- ja isommassa NMC-akkukemiaa. WLTP-toimintamatka on pienemmällä akulla 310 ja isommalla 380 kilometriä.Pikalataus tapahtuu pieniakkuisten mallien kohdalla korkeintaan 70 kilowatin teholla, eikä isompiakkuisen 87 kW myöskään huimaa päätä. Autoille luvataan kuitenkin varsin tasaista latauskäyrää, mutta sen tutkiminen jää Moottorin osalta varsinaiseen koeajoon. Vaihtovirtalataus on kolmivaiheinen, ja 16 A virran vastaanottaminen tarkoittaa täten 11 kW:n lataustehoa. Auto tukee myös V2L-virran ulosottoa 2,2 kW:n teholla. Mielenkiintoista teknisissä tiedoissa on se, että pienempiakkuisista malleista tehoa irtoaa 130 kilowattia (177 hv) ja isompiakkuisista 115 kW (156 hv). Yleensä automaailmassa tehoerot kallistuvat nimenomaan sen isompiakkuisen hyväksi. Tästä huolimatta autoille ilmoitetaan sama 7,7 sekunnin nollasta sataan kiihtyvyys. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 185 km/h ja vetomassaksi 500 kilogrammaa.Ei kovin kookas konttiJa sitten sitä farmariosastoa: tavaratilan vetävyydeksi ilmoitetaan 479 litraa, ja takapenkit kaadettuna 1 367 l. Tilavuus jää siis selvästi esimerkiksi edellä mainittujen Golfin (548–1 574 l) ja Corollan (596–1 606 l) konteista.Kontti on muodoltaan syvä, mutta lyhyt, ja se muistuttaa ikään kuin jatkettua viistoperän tavaratilaa. Aivan siihen mihin suurin osa farmarikuskeista on tottunut, ei siis ylletä sähköautojen parissa vieläkään. Istuimet taittuvat 40/60-suhteessa.Auton mittaristo on mallia digitaalinen, ja seitsemäntuumainen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on 10,25-tuumainen.Lyhyellä koeajolla auto tuntuu varsin hyvälle. Voimalinjan toiminta on viiveetöntä, mutta pehmeää. Alusta vaikuttaa ensituntumalta mukavuuspainotteiselta. Laatuvaikutelma vaikuttaisi myös olevan paremmalla tasolla kuin esimerkiksi MG:n kanssa samaan SAIC-konserniin kuuluvan Maxuksen tuotteissa. Ainoat selvästi erottuvat ”kiinalaisuudet” ovat kuljettajan istuin (jonka tilalle ei saa parempaa lisävarustelullakaan) ja töksähtelevät ajoavustimet. Tarkemmin ajotuntumiin ja havaintoihin palataan kuitenkin myöhemmin kunhan auto saadaan varsinaiseen pidempään koeajoon.Hienosti hinnoiteltuHedin Automotive Oy:n toimitusjohtaja Mikko Mykrä kertoo, että MG:t on hinnoiteltu niin, ettei kenenkään kannattaisi lähteä ostamaan niitä uutena Ruotsin puolelta, ja tämä vaikuttaa todella pitävän paikkansa.MG 5:n latausportti sijaitsee auton keulassa.Pienemmällä akulla ja hinnat alkaen Comfort-varustelulla MG 5 kustantaa 29 900 euroa. Isomman akun halutessaan pakettiin kuuluu aina myös parempi Luxury-varustelu, jolloin hintaa tulee 34 900 e.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla