23.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: täyssähköinen farmariauto MG 5 on vihdoin Suomessa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vuonna 2020 esitelty MG 5 on saapunut Suomen markkinoille. Erityisen kiinnostavan mallista tekee sen farmarikori – pitkiä tavaratiloja onkin jo ehditty odotella jonkin aikaa Suomen sähköautovalikoimaan. Aiemmin ikonisista brittiautoistaan tunnetun, nykyään kiinalaistuneen sähköautonvalmistaja MG:n tuotteet ovat vihdoin saapuneet myös Suomeen. Merkillä ei ole Suomessa varsinaista maahantuojaa, vaan Hedin Automotive tuo ajamattomia autoja ”käytettyinä” Ruotsista. Moottori kävi tutustumassa pikaisesti kahteenkin eri malliin, ja ensiksi näistä tutustutaan MG 5 -farmariin. Edullisia täyssähköisiä farmariautoja on odoteltu jo jonkin aikaa Suomeen. Suurin osa sähköautoista on ollut tähän saakka crossover-tyylisiä, ja matalampikorisetkin sedaneita tai viisiovisia viistoperiä. Farmari on kuitenkin tilaa tarvitsevalle usein se miellyttävin vaihtoehto, ja ainoa tällainen markkinoilla on ollut Porsche Taycan Cross Turismo, jonka hankinta jää suurimmalla osaa päiväunien tasolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Meille uutta, joillekin vanhaa MG 5 on jo useamman vuoden vanha malli. Se lanseerattiin vuonna 2020, ja se rakentuu perusrakenteelle, jolle rakennetaan sähköautojen lisäksi lataushybridejä. Pituutta autolla on 4 600 mm, leveyttä 1 818 mm ja korkeutta 1 521 mm. Akseliväliksi kerrotaan 2 659 mm. Tämä vertautuu esimerkiksi aika lähelle Volkswagen Golf Variant ja Toyota Corolla Touring Sports -farmareiden mittoja. Auto on saatavilla kahdella eri akkukapasiteetilla: 50,3 tai 61,1 kilowattituntia. Pienemmässä akuissa käytetään LFP- ja isommassa NMC-akkukemiaa. WLTP-toimintamatka on pienemmällä akulla 310 ja isommalla 380 kilometriä. Pikalataus tapahtuu pieniakkuisten mallien kohdalla korkeintaan 70 kilowatin teholla, eikä isompiakkuisen 87 kW myöskään huimaa päätä. Autoille luvataan kuitenkin varsin tasaista latauskäyrää, mutta sen tutkiminen jää Moottorin osalta varsinaiseen koeajoon. Vaihtovirtalataus on kolmivaiheinen, ja 16 A virran vastaanottaminen tarkoittaa täten 11 kW:n lataustehoa. Auto tukee myös V2L-virran ulosottoa 2,2 kW:n teholla. Mielenkiintoista teknisissä tiedoissa on se, että pienempiakkuisista malleista tehoa irtoaa 130 kilowattia (177 hv) ja isompiakkuisista 115 kW (156 hv). Yleensä automaailmassa tehoerot kallistuvat nimenomaan sen isompiakkuisen hyväksi. Tästä huolimatta autoille ilmoitetaan sama 7,7 sekunnin nollasta sataan kiihtyvyys. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 185 km/h ja vetomassaksi 500 kilogrammaa. Ei kovin kookas kontti Ja sitten sitä farmariosastoa: tavaratilan vetävyydeksi ilmoitetaan 479 litraa, ja takapenkit kaadettuna 1 367 l. Tilavuus jää siis selvästi esimerkiksi edellä mainittujen Golfin (548–1 574 l) ja Corollan (596–1 606 l) konteista. Kontti on muodoltaan syvä, mutta lyhyt, ja se muistuttaa ikään kuin jatkettua viistoperän tavaratilaa. Aivan siihen mihin suurin osa farmarikuskeista on tottunut, ei siis ylletä sähköautojen parissa vieläkään. Istuimet taittuvat 40/60-suhteessa. Auton mittaristo on mallia digitaalinen, ja seitsemäntuumainen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on 10,25-tuumainen. Lyhyellä koeajolla auto tuntuu varsin hyvälle. Voimalinjan toiminta on viiveetöntä, mutta pehmeää. Alusta vaikuttaa ensituntumalta mukavuuspainotteiselta. Laatuvaikutelma vaikuttaisi myös olevan paremmalla tasolla kuin esimerkiksi MG:n kanssa samaan SAIC-konserniin kuuluvan Maxuksen tuotteissa. Ainoat selvästi erottuvat ”kiinalaisuudet” ovat kuljettajan istuin (jonka tilalle ei saa parempaa lisävarustelullakaan) ja töksähtelevät ajoavustimet. Tarkemmin ajotuntumiin ja havaintoihin palataan kuitenkin myöhemmin kunhan auto saadaan varsinaiseen pidempään koeajoon. Hienosti hinnoiteltu Hedin Automotive Oy:n toimitusjohtaja Mikko Mykrä kertoo, että MG:t on hinnoiteltu niin, ettei kenenkään kannattaisi lähteä ostamaan niitä uutena Ruotsin puolelta, ja tämä vaikuttaa todella pitävän paikkansa. MG 5:n latausportti sijaitsee auton keulassa. Pienemmällä akulla ja hinnat alkaen Comfort-varustelulla MG 5 kustantaa 29 900 euroa. Isomman akun halutessaan pakettiin kuuluu aina myös parempi Luxury-varustelu, jolloin hintaa tulee 34 900 e. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista