5.9.2021 Ajoneuvot Maskeerattu maistiainen: Tässä on linjakas sähköauto Škoda Enyaq Coupé iV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan sähköautovalikoima täydentyy loppuvuodesta esiteltävällä Škoda Enyaq Coupé iV -mallilla. Me pääsimme tutustumaan tähän uutuuteen jo ennakkoon. Škoda aloitti MEB-pohjalevylle perustuvan uuden sukupolven sähköauton suunnittelun vuonna 2016. Silloin valmistaja ajatteli, että menestyvän sähköauton täytyy tarjota jotain ainutlaatuista menestyäkseen. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä nähty Vision iV edustikin tunteisiin vetoavaa coupé-tyyliä, ja tämän piti olla Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin MEB-rakenteelle perustuva sähköauto.Sähköautojen maailma kerkesi kuitenkin muuttua muutaman vuoden sisällä niin paljon, että Škoda päätti tuoda markkinoille ensin perinteisempää perheautotyyliä edustavan korimallin. Päätös on miellyttänyt tsekkivalmistajaa, sillä Enyaq iV on kerännyt ensimmäisen vuoden aikana noin 70 000 tilausta. Yksi Enyaqin menestyksen peruspilareista on valmistajan mukaan rahalle saatava vastine. Se tarjoaa todella paljon tilaa ja riittävän toimintamatkan monenlaiseen käyttöön.Alkuperäisen suunnitelman mukaista tunteisiin vetoavaa mallia ei kuitenkaan ole unohdettu. Enyaqin menestyksen, koronapandemian ja osittain sen seurauksena autonvalmistajiin iskeneen puolijohdepulan vuoksi mallin esittely on kuitenkin viivästynyt alkuperäistä suunnitelmaa myöhäisemmäksi. Aika alkaa kuitenkin olla käsillä ja me pääsimme nyt tutustumaan loppuvuodesta naamioiden takaa paljastettavaa Enyaq Coupé iV -malliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä ja yksityiskohtiaŠkoda haluaa vedota linjakkaalla muotoilulla etenkin tunteisiin. Vaikka kyseessä on teknisesti täysin sama auto, tavoitellaan sillä siis hyvin erilaista asiakaskuntaa. Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan tulevaan malliin, ja ensikokemuksien perusteella valmistajan tavoitteet on helppo ymmärtää. B-pilarin kohdalta loivaan laskuun lähtevä kattolinja muuttaa koko auton olemusta merkittävästi. Perus-Enyaqin ollessa selkeästi perheauto, Enyaq Coupé edustaa muodoiltaan trendikästä ja varsin tyylikkään oloista lifestyle-coupé-katumaasturia.Muotojen lisäksi valmistaja panostaa auton tyyliin varustelun muodossa. Enyaq Coupé tulee aina olemaan varustettu muun muassa isolla lasikatolla ja vähintään 19-tuumaisilla pyörillä. Lisäksi Coupé-version tunnistaa puskureiden erilaisista muodoista. Linjakkaampi malli tulee tarjolle kahdella isommalla akkuvaihtoehdolla, eli malleina 60 ja 80. Lisäksi isompi näistä tulee tarjolle nelivetoisena.Viistetystä kattolinjasta huolimatta takapenkillä ei tule nopeasti pulaa pääntilasta. Ja tämä vähäinen ero on sisätilojen osalta ainoa erottava tekijä kahden korimallin välillä. Takapenkistä, tai tavaratilasta ei vielä saanut ottaa kuvia, joten toistaiseksi joudumme pitäytymään vain sanallisessa viestinnässä. Kuljettajan paikalta autot ovat siis yhteneviä, eikä esimerkiksi alustaan tai voimalinjaan ole tehty muutoksia. Pääsimme ottamaaan lyhyet maistiaiset 150 kW (204 hv) tehoa tarjoavasta Enyaq Coupé iV 80 -mallista. Auto tarjoaa sähköautoille tyypillisen vaivattoman voimalinjan toiminnan ja ajettavuus on mukavuuspainotteinen. Voit lukea lisää Enyaqista täältä.Enyaq Coupé iV:n myötä Enyaq siirtyy myös monien ohjainlaitteiden osalta uuteen ohjelmistosukupolveen. Merkittävin käytännön ero nykyiseen tulee olemaan DC-latauksen korkeampi teho. Nykyään isompiakkuinen Enyaq ottaa latausta vastaan suurimmillaan 125 kW teholla. Korkeampi latausteho tulee ohjelmistopäivityksen myötä myös kaikkiin jo aiemmin toimitettuihin autoihin. Tarkkaa teholukemaa Škoda ei vielä kertonut.Uusi Enyaq Coupé iV tullaan esittelemään joulukuussa. Škodan ensimmäistä coupé-katumaasturia voi siis odottaa saapuvaksi Suomeen alkuvuodesta 2022. Teksti: Mikko Autio Kuvat: Škoda ja Mikko AutioLisää aiheestaMaistiainen: Odotettu sähköauto Škoda Enyaq tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa kyytiä Ajoimme sähköautolla Lappiin! Näin matka pohjoiseen sujui Sähköautolla Saariselältä Helsinkiin? 1 100 kilometriä helposti päivässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta