5.9.2021 Ajoneuvot Maskeerattu maistiainen: Tässä on linjakas sähköauto Škoda Enyaq Coupé iV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan sähköautovalikoima täydentyy loppuvuodesta esiteltävällä Škoda Enyaq Coupé iV -mallilla. Me pääsimme tutustumaan tähän uutuuteen jo ennakkoon. Škoda aloitti MEB-pohjalevylle perustuvan uuden sukupolven sähköauton suunnittelun vuonna 2016. Silloin valmistaja ajatteli, että menestyvän sähköauton täytyy tarjota jotain ainutlaatuista menestyäkseen. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä nähty Vision iV edustikin tunteisiin vetoavaa coupé-tyyliä, ja tämän piti olla Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin MEB-rakenteelle perustuva sähköauto.Sähköautojen maailma kerkesi kuitenkin muuttua muutaman vuoden sisällä niin paljon, että Škoda päätti tuoda markkinoille ensin perinteisempää perheautotyyliä edustavan korimallin. Päätös on miellyttänyt tsekkivalmistajaa, sillä Enyaq iV on kerännyt ensimmäisen vuoden aikana noin 70 000 tilausta. Yksi Enyaqin menestyksen peruspilareista on valmistajan mukaan rahalle saatava vastine. Se tarjoaa todella paljon tilaa ja riittävän toimintamatkan monenlaiseen käyttöön.Alkuperäisen suunnitelman mukaista tunteisiin vetoavaa mallia ei kuitenkaan ole unohdettu. Enyaqin menestyksen, koronapandemian ja osittain sen seurauksena autonvalmistajiin iskeneen puolijohdepulan vuoksi mallin esittely on kuitenkin viivästynyt alkuperäistä suunnitelmaa myöhäisemmäksi. Aika alkaa kuitenkin olla käsillä ja me pääsimme nyt tutustumaan loppuvuodesta naamioiden takaa paljastettavaa Enyaq Coupé iV -malliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä ja yksityiskohtiaŠkoda haluaa vedota linjakkaalla muotoilulla etenkin tunteisiin. Vaikka kyseessä on teknisesti täysin sama auto, tavoitellaan sillä siis hyvin erilaista asiakaskuntaa. Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan tulevaan malliin, ja ensikokemuksien perusteella valmistajan tavoitteet on helppo ymmärtää. B-pilarin kohdalta loivaan laskuun lähtevä kattolinja muuttaa koko auton olemusta merkittävästi. Perus-Enyaqin ollessa selkeästi perheauto, Enyaq Coupé edustaa muodoiltaan trendikästä ja varsin tyylikkään oloista lifestyle-coupé-katumaasturia.Muotojen lisäksi valmistaja panostaa auton tyyliin varustelun muodossa. Enyaq Coupé tulee aina olemaan varustettu muun muassa isolla lasikatolla ja vähintään 19-tuumaisilla pyörillä. Lisäksi Coupé-version tunnistaa puskureiden erilaisista muodoista. Linjakkaampi malli tulee tarjolle kahdella isommalla akkuvaihtoehdolla, eli malleina 60 ja 80. Lisäksi isompi näistä tulee tarjolle nelivetoisena.Viistetystä kattolinjasta huolimatta takapenkillä ei tule nopeasti pulaa pääntilasta. Ja tämä vähäinen ero on sisätilojen osalta ainoa erottava tekijä kahden korimallin välillä. Takapenkistä, tai tavaratilasta ei vielä saanut ottaa kuvia, joten toistaiseksi joudumme pitäytymään vain sanallisessa viestinnässä. Kuljettajan paikalta autot ovat siis yhteneviä, eikä esimerkiksi alustaan tai voimalinjaan ole tehty muutoksia. Pääsimme ottamaaan lyhyet maistiaiset 150 kW (204 hv) tehoa tarjoavasta Enyaq Coupé iV 80 -mallista. Auto tarjoaa sähköautoille tyypillisen vaivattoman voimalinjan toiminnan ja ajettavuus on mukavuuspainotteinen. Voit lukea lisää Enyaqista täältä.Enyaq Coupé iV:n myötä Enyaq siirtyy myös monien ohjainlaitteiden osalta uuteen ohjelmistosukupolveen. Merkittävin käytännön ero nykyiseen tulee olemaan DC-latauksen korkeampi teho. Nykyään isompiakkuinen Enyaq ottaa latausta vastaan suurimmillaan 125 kW teholla. Korkeampi latausteho tulee ohjelmistopäivityksen myötä myös kaikkiin jo aiemmin toimitettuihin autoihin. Tarkkaa teholukemaa Škoda ei vielä kertonut.Uusi Enyaq Coupé iV tullaan esittelemään joulukuussa. Škodan ensimmäistä coupé-katumaasturia voi siis odottaa saapuvaksi Suomeen alkuvuodesta 2022. Teksti: Mikko Autio Kuvat: Škoda ja Mikko AutioLisää aiheestaMaistiainen: Odotettu sähköauto Škoda Enyaq tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa kyytiä Ajoimme sähköautolla Lappiin! Näin matka pohjoiseen sujui Sähköautolla Saariselältä Helsinkiin? 1 100 kilometriä helposti päivässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa