14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 350 Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes Benzin S-sarjalainen sopii edustusautoksi matkustusmukavuutensa ja maltillisen kulutuksensa puolesta. Hyvää: matkustamon äänieristys, turvavarusteiden runsaus, näytöt, vaihteiston toiminta. Huonoa: hinta, kömpelyys pysäköidessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄssä-mersu on luksusvaunu, jonka matkustamossa on helppo irtaantua arjestaUusin S-sarjalainen on kuudetta sukupolvea. Valmistajansa lippulaivasta on vaikea löytää hinnan lisäksi merkittävää hammasteltavaa. Koeajetun autoyksilön hinta kipuaa runsaine lisävarusteineen yli 150 000 euron.Summalla saisi kaksi automaattivaihteista Mercedes-Benz E 350 Bluetecia.Rahalla turvallisuuttaJohtotähden voi varustaa hengästyttävällä valikoimalla turvallisuutta tuovia avustimia ja matkustajaa helliviä toimintoja. Ahkeralla lisävarustelistan ruksaajalla saa olla paksu lompakko.Ajoavustin plus -paketti maksaa yli 2 800 euroa. Se tuo vakiovarusteisen Pre safe -aktiivisen vakionopeudensäätimen ja hätäjarrutustehostimen lisäksi esimerkiksi toiminnon, joka tunnistaa peräänajovaaran ja varoittaa takana ajavaa vilkkuvilla jarruvaloilla.Mercedeksen arrut myös lukittuvat, jotta oma auto liikkuisi törmäyksen voimasta mahdollisimman vähän.Avustimia pimeälle ja risteyksiinInfrapunakameraan perustuva pimeänäköavustin havaitsee ihmisen jopa 160 metrin päästä. Eläimet kuten hirvet avustin havaitsee noin sadan metrin päästä.Ihmisen havaitessaan auto vilkuttaa kohdevaloa ihmistä kohti huomion herättämiseksi. Järjestelmä toimii pimeällä valaisemattomalla tiellä yli 60 kilometrin tuntinopeudessa.Pimeänäköavustin toimii myös valoisalla, jolloin näyttöön välittyy kuvaa auton edestä. Tästä on hyötyä esimerkiksi voimakkaassa vastavalossa auringon paistaessa matalalta.Risteävän liikenteen riskejä ehkäisevä järjestelmä perustuu tutkatunnistimien ja stereo-monitoimikameran yhteistyöhön. Tämä avustin toimii 7–72 kilometrin ajonopeuksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntistä kookkaampiS-sarjalainen on kasvanut muutamilla senteillä pituutta ja leveyttä. Akseliväliä on yli kolme metriä, joten ketterän puikkelehtimisen voi unohtaa.Ahtaassa kellarihallissa pysäköidessä nousee hiki otsalle älykkäästä ilmastoinnista, peruutuskameroista, tunnistimista ja varoitusäänistä huolimatta. Korin kulmien hahmottamista eivät helpota sivulliset tuijottajat, joita edustusauto kerää.Herraskaista menoaHerraskaista kulkua rikkovat vain moottoritien poikittaissaumat, jotka hieman tärskäyttävät, onhan auton alla aika matalaprofiiliset renkaat.Moottoritiellä saa olla tarkkana, ettei matkavauhti nouse yli sallitun, vauhti kun ei juuri välity ulkomaailmasta visusti äänieristettyyn matkustamoon.Jouheva automaattivaihteisto antaa voiman ja sitkeyden käyttöön hienostuneesti annosteltuna. Sammutusautomatiikka toimii upean pehmeästi ja moottori herää eloon viiveittä.Navigaattorin 3D-näkymä pääsee oikeuksiinsa 12,3 tuuman näytössä. Kaupungissa on helppoa suunnistaa kun rakennukset näyttävät todentuntuisilta.Valikkoja ei kannata räplätä kesken ajon. Yksistään istuinten asennon, ilmanvaihdon ja lämmöntuoton lukuisten vaihtoehtojen läpikäynti vie hyvinkin vartin verran.Ässästä ladattava hybridiMercedes-Benz siirtyy ladattavien hybridien aikaan S-katraan kautta. Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn tulokkaan kulutus- ja suoritustaso ovat kuin kahdesta eri autosta.Konepellin alla hyrräävä kolmilitrainen V6-moottori suo käyttöön 333 hevosvoimaa, ja sähkömoottori 109 hevosvoimaa. Vääntöä on muhkeat 480+340 newtonmetriä.Keskikulutus on vain kolme litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 69 grammaa kilometrillä.S 500 -malli ladattavana hybridinä tulee markkinoille ensi vuoden lopulla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz S 350 BlueTec Hinta alkaen 123 592 € Koeajetun auton hinta varusteineen 151 843 € Ajoneuvovero 129 €/ v Käyttövoimavero 542 €/ v Moottori 2 987 cm³, dieselmoottori, kuusi sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 190 kW (258 hv), 3600 r/min Vääntö 620 Nm (1600 r/min) Vääntö 620 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,0 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 5116 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 3035 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1955 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”