30.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Outlander dieselmoottorilla ja automaattivaihteilla houkuttelee esiin kaupunkimaasturin ja vetojuhdan yhdistelmän, jonka ulkomuoto miellyttää silmää. Tavaratilan lattian alta esiin saa myös kaksi lisäistuinta. Hyvää: maasturimainen olemus, muunneltavat tilat. Huonoa: hinta, monitoiminäytön käyttö. Maasturimainen olemus, muunneltavat tilat ja vakaa etenemiskyky ovat Outlanderin suurimpia valtteja. Auton ohjaimissa ei ole vaikea viihtyä.Mitoitus riittää hyvin 180-senttiselle kuskille ja sähkösäätöjen avulla penkistä saa mieluisensa vaivatta. Vain pääntilaa kaipaisi hieman lisää.Näkyvyys autosta ulos on hyvä ja ajoympäristön havainnointi korkealta edesauttaa ennakoimaan liikennetilanteita. Myös A-pilarin peittämää katvealuetta on onnistuttu pienentämään.Outlanderin seitsemänpaikkainen versio tarjoaa kuljetuskapasiteettia suuremmallekin porukalle. Tavaratilan lattian alle taittuva kolmas penkkirivi on siinä määrin tiukkaan tilaan sovitettu, että kovin pitkää matkaa siellä ei mukavasti istu. Ei ainakaan aikuinen.Tilapäiseen kuljetustarpeeseen Outlanderin rahkeet kuitenkin riittävät luvatusti ja keskimmäisen penkkirivin etäisyyssäädön ansiosta jalkatila riittää kompromissiratkaisuun.Monitoiminäytöltä operoitava navigaattori, ajotietokone ja soitin vaativat käyttäjältä hieman totuttelua, sillä kokonaisuus ei ole aivan selkeimmästä päästä.Samalle näytölle kytkeytyvä peruutuskameran kuva auttaa kookkaan auton taivuttelua ahtaisiin paikkoihin. Kuljettajan kannalta oleellista lisätietoa on tarjolla myös mittariston näytöltä.Korkeimmalla varustetasolla pakettiin kuuluu valmiiksi jokseenkin kaikki oleellinen. Budjettia voi käytännössä venyttää vain värivalinnalla ja asennuttamalla vetokoukun.Outlanderin ohjaimissa on opittava sietämään piipitystä, sillä ajossa kaistavahti muistuttaa ajolinjoista turhakin kärkkäästi ja sähkötoimisen takaluukun operoiminen ei sekään suju äänettömästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetoa kolmella tapaa2,2 litran dieselmoottorin pariksi tarjolla on kuusivaihteinen manuaali, tai nyt koeajettu automaattivaihteisto. Molemmat vaihtoehdot tarjoavat 150 hv:n tehon, mutta huippuväännön osalta eroa syntyy hieman manuaalivaihteiston eduksi (360/380 Nm).Ero on pieni ja varsinkin paljon kaupungissa ajavaa automaatin vaivattomuus houkuttelee.Rattiin sijoitetut vaihteenvalitsinviikset mahdollistavat manuaalivaihtamisen myös automaatilla ajavalle.Outlanderin AWC-nelivetojärjestelmä on elektronisesti ohjattu. Ajotiloja on tarjolla kolme: taloudellisin ja lähinnä etuvetoinen 4WD Eco, etuvetoa painottava 4WD Auto ja huonompiin olosuhteisiin tarkoitettu 4WD Lock, joka jakaa momentin tasaisesti etu- ja taka-akselille.Valmistaja lupaa yhdistetyn kulutuksen kieppuvan kuuden litran tuntumassa. Käytännön koeajossa maantiellä päästään lähelle tätä, mutta kaupungissa polttoainetta menee enemmän.Kokonaiskulutusta voi suitsia moottorin, nelivedon ja ilmastoinnin taloudellista käyttöä ohjaavan Eco mode- toiminnon ja reaaliajassa taloudellista ajoa arvioivat Eco Drive Assist-avustimen avulla. Parhaisiin tuloksiin pääsee omaa ajotapaa mukauttamalla.Diesel vääntää vahvasti ja auton ajo-ominaisuudet säilyvät moitteettomina myös kuormattuna. Veto-ominaisuuksia ei tässä koeajossa kokeiltu.Ajokäytökseltään Mitsubishi Outlander on johdonmukainen soralla ja kestopäällysteellä. Sisämelu pysyy siedettävällä tasolla myös moottoritiellä.Valmistajan panostus aerodynamiikkaan on onnistunut lukujen lisäksi myös käytännössä. Puuskittainen tuuli ei juuri häirinnyt edes moottoritienopeuksissa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mitsubishi Outlander 2.2 DiD INSTYLE NAVI AT 4WD 7P Hinta alkaen 48 995 € Ajoneuvovero 138 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 2 268 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 110 kW (15 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 360 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,1 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 550-1755 l Omamassa: 1645 kg Muu tieto Vetopaino 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?