30.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Outlander dieselmoottorilla ja automaattivaihteilla houkuttelee esiin kaupunkimaasturin ja vetojuhdan yhdistelmän, jonka ulkomuoto miellyttää silmää. Tavaratilan lattian alta esiin saa myös kaksi lisäistuinta. Hyvää: maasturimainen olemus, muunneltavat tilat. Huonoa: hinta, monitoiminäytön käyttö. Maasturimainen olemus, muunneltavat tilat ja vakaa etenemiskyky ovat Outlanderin suurimpia valtteja. Auton ohjaimissa ei ole vaikea viihtyä.Mitoitus riittää hyvin 180-senttiselle kuskille ja sähkösäätöjen avulla penkistä saa mieluisensa vaivatta. Vain pääntilaa kaipaisi hieman lisää.Näkyvyys autosta ulos on hyvä ja ajoympäristön havainnointi korkealta edesauttaa ennakoimaan liikennetilanteita. Myös A-pilarin peittämää katvealuetta on onnistuttu pienentämään.Outlanderin seitsemänpaikkainen versio tarjoaa kuljetuskapasiteettia suuremmallekin porukalle. Tavaratilan lattian alle taittuva kolmas penkkirivi on siinä määrin tiukkaan tilaan sovitettu, että kovin pitkää matkaa siellä ei mukavasti istu. Ei ainakaan aikuinen.Tilapäiseen kuljetustarpeeseen Outlanderin rahkeet kuitenkin riittävät luvatusti ja keskimmäisen penkkirivin etäisyyssäädön ansiosta jalkatila riittää kompromissiratkaisuun.Monitoiminäytöltä operoitava navigaattori, ajotietokone ja soitin vaativat käyttäjältä hieman totuttelua, sillä kokonaisuus ei ole aivan selkeimmästä päästä.Samalle näytölle kytkeytyvä peruutuskameran kuva auttaa kookkaan auton taivuttelua ahtaisiin paikkoihin. Kuljettajan kannalta oleellista lisätietoa on tarjolla myös mittariston näytöltä.Korkeimmalla varustetasolla pakettiin kuuluu valmiiksi jokseenkin kaikki oleellinen. Budjettia voi käytännössä venyttää vain värivalinnalla ja asennuttamalla vetokoukun.Outlanderin ohjaimissa on opittava sietämään piipitystä, sillä ajossa kaistavahti muistuttaa ajolinjoista turhakin kärkkäästi ja sähkötoimisen takaluukun operoiminen ei sekään suju äänettömästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetoa kolmella tapaa2,2 litran dieselmoottorin pariksi tarjolla on kuusivaihteinen manuaali, tai nyt koeajettu automaattivaihteisto. Molemmat vaihtoehdot tarjoavat 150 hv:n tehon, mutta huippuväännön osalta eroa syntyy hieman manuaalivaihteiston eduksi (360/380 Nm).Ero on pieni ja varsinkin paljon kaupungissa ajavaa automaatin vaivattomuus houkuttelee.Rattiin sijoitetut vaihteenvalitsinviikset mahdollistavat manuaalivaihtamisen myös automaatilla ajavalle.Outlanderin AWC-nelivetojärjestelmä on elektronisesti ohjattu. Ajotiloja on tarjolla kolme: taloudellisin ja lähinnä etuvetoinen 4WD Eco, etuvetoa painottava 4WD Auto ja huonompiin olosuhteisiin tarkoitettu 4WD Lock, joka jakaa momentin tasaisesti etu- ja taka-akselille.Valmistaja lupaa yhdistetyn kulutuksen kieppuvan kuuden litran tuntumassa. Käytännön koeajossa maantiellä päästään lähelle tätä, mutta kaupungissa polttoainetta menee enemmän.Kokonaiskulutusta voi suitsia moottorin, nelivedon ja ilmastoinnin taloudellista käyttöä ohjaavan Eco mode- toiminnon ja reaaliajassa taloudellista ajoa arvioivat Eco Drive Assist-avustimen avulla. Parhaisiin tuloksiin pääsee omaa ajotapaa mukauttamalla.Diesel vääntää vahvasti ja auton ajo-ominaisuudet säilyvät moitteettomina myös kuormattuna. Veto-ominaisuuksia ei tässä koeajossa kokeiltu.Ajokäytökseltään Mitsubishi Outlander on johdonmukainen soralla ja kestopäällysteellä. Sisämelu pysyy siedettävällä tasolla myös moottoritiellä.Valmistajan panostus aerodynamiikkaan on onnistunut lukujen lisäksi myös käytännössä. Puuskittainen tuuli ei juuri häirinnyt edes moottoritienopeuksissa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mitsubishi Outlander 2.2 DiD INSTYLE NAVI AT 4WD 7P Hinta alkaen 48 995 € Ajoneuvovero 138 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 2 268 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 110 kW (15 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 360 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,1 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 550-1755 l Omamassa: 1645 kg Muu tieto Vetopaino 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?