10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttöauto kehnoille teille ja lyhyisiin taipaleisiin suurperheille. Hyvää: väkivahva dieselmoottori, neliveto ja automaattivaihteisto. Huonoa: melutaso, ohjaustuntuma, turhan matalalle avautuva takaluukku Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteisesti muotoillun maasturin ohjaustuntuma ja äänieristys jättävät toivomisen varaa Uudistuneen Mitsubishi Outlanderin väkivahva dieselmoottori vie nöyrästi isoa autoa. Etuistuin ja ratti säätyvät riittävästi, jotta ajoasennon saa säädettyä mieleisekseen – olipa pitkä- tai lyhytkoipinen. Korkealta näkee hyvin, joka helpottaa ruuhkanytkähtelyjen ennakoimista. Moni on mieltynyt katumaastureihin juuri tästä syystä, mutta perustelevat vieroksujille valintaansa ”kehnokulkuisella mökkitiellä”. Säröjä kuvaan Ehyt ajokokemus säröytyy siirryttäessä kaupungista maantielle. Ohjauksen keskialue on oudon väljä. Korjaavat ohjausliikkeet saisivat välittyä tarkemmin etupyöriin, jottei ajamisesta tule vaeltelevaa. Dieselmoottorin äänet ovat säyseät, mutta matka-ajossa renkaiden hurina kantaa ikävästi sisälle. Muutamalla kilpailijalla ajomelu on suitsittu paremmin. Outlanderin saa joko viisi- tai seitsenpaikkaisena. Ihmisille ja tavaroille on tilaa riittävästi, joskin kolmannen istuinrivin nosto esiin syö tavaratilan minimiin. Ahtaat jalkatilat houkuttelevat takimmaisille istuimille vain lapsimatkustajia. Paino on pudonnut Uusi nelivetojärjestelmä on normiajossa etuvetoinen, mutta etupyörien luistaessa vetoa jaetaan myös takapyörille. Kehnoissa keleissä nelivedon voi lukita, jolloin voima jakaantuu puoliksi etu- ja taka-akselille. Auton paino on sitten edellismallin pudonnut kahden matkustavaisen verran: 145 kiloa. Uutta ovat aktiivinen vakionopeudensäädin ja automaattisesti jarruttava etutörmäysvaroitin. Kaistavahti paimentaa kuskia turhankin innokkaasti. Taskupysäköinti käy, sillä peruutuskameran näkymä on avara ja apuviivoitus selkeä. Diesel-Outlanderin saa myös etuvetoisena, ja ladattavan nelivetoisen hybrid-Outlanderin alta 50 000 euron. Teksti: Marko Jokela Kuva: Jari Saarentaus Mitsubishi Outlander 2.2 DiD Navi AT 4WD 7P Hinta alkaen 48 995 € Ajoneuvovero 138 €/ v Käyttövoimavero 461 €/ v Moottori 2 268 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (2750 r/min) Vääntö 360 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,1 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 477 l Omamassa: 1685 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan