10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttöauto kehnoille teille ja lyhyisiin taipaleisiin suurperheille. Hyvää: väkivahva dieselmoottori, neliveto ja automaattivaihteisto. Huonoa: melutaso, ohjaustuntuma, turhan matalalle avautuva takaluukku Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteisesti muotoillun maasturin ohjaustuntuma ja äänieristys jättävät toivomisen varaaUudistuneen Mitsubishi Outlanderin väkivahva dieselmoottori vie nöyrästi isoa autoa. Etuistuin ja ratti säätyvät riittävästi, jotta ajoasennon saa säädettyä mieleisekseen – olipa pitkä- tai lyhytkoipinen.Korkealta näkee hyvin, joka helpottaa ruuhkanytkähtelyjen ennakoimista.Moni on mieltynyt katumaastureihin juuri tästä syystä, mutta perustelevat vieroksujille valintaansa ”kehnokulkuisella mökkitiellä”.Säröjä kuvaanEhyt ajokokemus säröytyy siirryttäessä kaupungista maantielle. Ohjauksen keskialue on oudon väljä. Korjaavat ohjausliikkeet saisivat välittyä tarkemmin etupyöriin, jottei ajamisesta tule vaeltelevaa.Dieselmoottorin äänet ovat säyseät, mutta matka-ajossa renkaiden hurina kantaa ikävästi sisälle. Muutamalla kilpailijalla ajomelu on suitsittu paremmin.Outlanderin saa joko viisi- tai seitsenpaikkaisena. Ihmisille ja tavaroille on tilaa riittävästi, joskin kolmannen istuinrivin nosto esiin syö tavaratilan minimiin. Ahtaat jalkatilat houkuttelevat takimmaisille istuimille vain lapsimatkustajia.Paino on pudonnutUusi nelivetojärjestelmä on normiajossa etuvetoinen, mutta etupyörien luistaessa vetoa jaetaan myös takapyörille. Kehnoissa keleissä nelivedon voi lukita, jolloin voima jakaantuu puoliksi etu- ja taka-akselille.Auton paino on sitten edellismallin pudonnut kahden matkustavaisen verran: 145 kiloa. Uutta ovat aktiivinen vakionopeudensäädin ja automaattisesti jarruttava etutörmäysvaroitin. Kaistavahti paimentaa kuskia turhankin innokkaasti. Taskupysäköinti käy, sillä peruutuskameran näkymä on avara ja apuviivoitus selkeä.Diesel-Outlanderin saa myös etuvetoisena, ja ladattavan nelivetoisen hybrid-Outlanderin alta 50 000 euron.Teksti: Marko Jokela Kuva: Jari Saarentaus Mitsubishi Outlander 2.2 DiD Navi AT 4WD 7P Hinta alkaen 48 995 € Ajoneuvovero 138 €/ v Käyttövoimavero 461 €/ v Moottori 2 268 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (2750 r/min) Vääntö 360 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,1 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 477 l Omamassa: 1685 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”