18.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnistunut päivitys pitää A6:n edelleen esikuvien joukossa. Hyvää: Moottori, laatu, ajettavuus. Huonoa: Kulku takaistuimelle, lisävarusteiden hinnat. Yritysautona menestynyt Audi A6 sai uuden ilmeen. Etumaski, puskurit, helmat ja valot menivät uusiksi. Jopa mittaa tuli hiukan lisää.Kasvojen kohotuksen ohella tarjolla on paljon sellaistakin, mikä ei näy päällepäin. Koko moottoripaletti on uusittu vähintään elektroniikan osalta.Viiden TDI-dieselin ja kolmen TFSI-bensiinimoottorin osalta tarina on tuttu: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta. Kaksilitraisella dieselillä päästään jo 109 gramman hiilidioksidipäästöihin kilometrillä ja 4,2 litran keskikulutukseen.Yksi kulmakivi polttoaineen säästössä on keventäminen. Silti korin vääntöjäykkyyttä ja äänieristystä on kohennettu. Alumiinia autossa on noin 20 prosenttia. Suomessa luultavasti suosituin eli kaksilitraisella TDI-moottorilla varustettu versio on varustettu jousilla, jotka on valmistettu lasikuituvahvisteisesta polymeerista.Saavutettu painonsäästö on 4,4 kilogrammaa. Erikoisvalmisteinen tuulilasi on yksi uusista innovaatioista, joilla melutasoa on saatu kuriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahva varusteluKaikissa Suomeen tuotavissa malleissa on jatkossa seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto entisen multitronic-vaihteiston sijaan. Ainoan poikkeuksen tekee kolmelitrainen TDI biturbo, jossa on kahdeksanportainen tiptronic.Joulukuussa Suomeen saatavan malliston ohjaamossa ei ole koettu suuria mullistuksia.Tuttua on sekin, että autoon pitää laskeutua. Erityisesti takaistuimella auton mataluus korostuu. Ulos kapuaminen sinänsä miellyttävän lokoisalta istuimelta vaatii hiukan ponnistelua.Koko mallisto tuodaan maahan Business Sport -varustepaketilla. Se kattaa S tronic -vaihteiston ohella esimerkiksi täysautomaattisen ilmastoinnin, urheiluistuimet, xenon plus -ajovalot, vakionopeuden säätimen ja Avant-mallissa sähkötoimisen takaluukun.Kuljettajan paikalla ei osaansa voi valittaa. Istuin on hyvä ja säädöt monipuoliset.Vastaa odotuksiaMoottori käynnistyy start-napista. Vaihteisto toimii kohtuullisen sulavasti ja nyt läpi malliston käytössä oleva moottorin sammutustoiminto säästää ympäristöä joutokäynniltä.Plussaa on myös se, että valitsemalla seisontajarrun automaattitoiminnon auto ei ryömi liikennevaloissa, vaikka ajaja ei painaisikaan jarrupoljinta.Pysäytysautomatiikka ja S tronic aiheuttavat yhdessä jonkin verran viiveitä. Liikennevaloissa on syytä olla hereillä, sillä liikkeellelähtö ottaa kaikkine vaiheineen jokusen sekunnin. Ensin herää moottori, sitten reagoi vaihteisto.Kolmelitrainen turbodiesel vastaa ainakin suorituskykynsä osalta kaikkiin odotuksiin. Muhkea vääntö ja terävä voima vievät kookasta autoa vaivattomasti.Kulutus ei päätä huimaaEikä kulutuksenkaan pitäisi päätä huimata. Neliveto ja 218 hevosvoimaa (160 kW), silti EU-keskikulutus on maltillisella tasolla 5,3 litrassa sadalla kilometrillä.Leveillä 18-tuumaisilla renkailla auto on periaatteessa vakaa.Kokonaisuus on varsinkin Avant-korimallina isoine tavaratiloineen vahva ja haaste kilpailijoille kova.Hinta toki rajaa yritysten autoetuasiakkaita ainakin malliston huippuversioiden osalta. Etuvetoinen 2.0 TDI Sedan jää reippaasti alle 50 000 euron.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi A6 3.0 V6 Avant Quattro Hinta alkaen 64 244 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 504 € Ajoneuvovero 120 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 967 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 160 kW (218 hv), 3250–4750 r/min Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4943 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2921 mm Tavaratila: 565 l Omamassa: 1830 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?