18.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: päivitetty Audi A6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnistunut päivitys pitää A6:n edelleen esikuvien joukossa. Hyvää: Moottori, laatu, ajettavuus. Huonoa: Kulku takaistuimelle, lisävarusteiden hinnat. Yritysautona menestynyt Audi A6 sai uuden ilmeen. Etumaski, puskurit, helmat ja valot menivät uusiksi. Jopa mittaa tuli hiukan lisää.Kasvojen kohotuksen ohella tarjolla on paljon sellaistakin, mikä ei näy päällepäin. Koko moottoripaletti on uusittu vähintään elektroniikan osalta.Viiden TDI-dieselin ja kolmen TFSI-bensiinimoottorin osalta tarina on tuttu: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta. Kaksilitraisella dieselillä päästään jo 109 gramman hiilidioksidipäästöihin kilometrillä ja 4,2 litran keskikulutukseen.Yksi kulmakivi polttoaineen säästössä on keventäminen. Silti korin vääntöjäykkyyttä ja äänieristystä on kohennettu. Alumiinia autossa on noin 20 prosenttia. Suomessa luultavasti suosituin eli kaksilitraisella TDI-moottorilla varustettu versio on varustettu jousilla, jotka on valmistettu lasikuituvahvisteisesta polymeerista.Saavutettu painonsäästö on 4,4 kilogrammaa. Erikoisvalmisteinen tuulilasi on yksi uusista innovaatioista, joilla melutasoa on saatu kuriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahva varusteluKaikissa Suomeen tuotavissa malleissa on jatkossa seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto entisen multitronic-vaihteiston sijaan. Ainoan poikkeuksen tekee kolmelitrainen TDI biturbo, jossa on kahdeksanportainen tiptronic.Joulukuussa Suomeen saatavan malliston ohjaamossa ei ole koettu suuria mullistuksia.Tuttua on sekin, että autoon pitää laskeutua. Erityisesti takaistuimella auton mataluus korostuu. Ulos kapuaminen sinänsä miellyttävän lokoisalta istuimelta vaatii hiukan ponnistelua.Koko mallisto tuodaan maahan Business Sport -varustepaketilla. Se kattaa S tronic -vaihteiston ohella esimerkiksi täysautomaattisen ilmastoinnin, urheiluistuimet, xenon plus -ajovalot, vakionopeuden säätimen ja Avant-mallissa sähkötoimisen takaluukun.Kuljettajan paikalla ei osaansa voi valittaa. Istuin on hyvä ja säädöt monipuoliset.Vastaa odotuksiaMoottori käynnistyy start-napista. Vaihteisto toimii kohtuullisen sulavasti ja nyt läpi malliston käytössä oleva moottorin sammutustoiminto säästää ympäristöä joutokäynniltä.Plussaa on myös se, että valitsemalla seisontajarrun automaattitoiminnon auto ei ryömi liikennevaloissa, vaikka ajaja ei painaisikaan jarrupoljinta.Pysäytysautomatiikka ja S tronic aiheuttavat yhdessä jonkin verran viiveitä. Liikennevaloissa on syytä olla hereillä, sillä liikkeellelähtö ottaa kaikkine vaiheineen jokusen sekunnin. Ensin herää moottori, sitten reagoi vaihteisto.Kolmelitrainen turbodiesel vastaa ainakin suorituskykynsä osalta kaikkiin odotuksiin. Muhkea vääntö ja terävä voima vievät kookasta autoa vaivattomasti.Kulutus ei päätä huimaaEikä kulutuksenkaan pitäisi päätä huimata. Neliveto ja 218 hevosvoimaa (160 kW), silti EU-keskikulutus on maltillisella tasolla 5,3 litrassa sadalla kilometrillä.Leveillä 18-tuumaisilla renkailla auto on periaatteessa vakaa.Kokonaisuus on varsinkin Avant-korimallina isoine tavaratiloineen vahva ja haaste kilpailijoille kova.Hinta toki rajaa yritysten autoetuasiakkaita ainakin malliston huippuversioiden osalta. Etuvetoinen 2.0 TDI Sedan jää reippaasti alle 50 000 euron.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi A6 3.0 V6 Avant Quattro Hinta alkaen 64 244 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 504 € Ajoneuvovero 120 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 967 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 160 kW (218 hv), 3250–4750 r/min Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4943 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2921 mm Tavaratila: 565 l Omamassa: 1830 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?