31.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: puhtaasti päivittäin – Iveco Daily Electric ja CNG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily -malliston kaksi vähäpäästöistä vaihtoehtoa. Hyvää: vähäpäästöisyys, hiljaisuus, mukavuus, ergonomia, varustelu, polttoaineen kotimaisuus. Huonoa: maavaran vähäisyys, Electricin toimintamatka ja suorituskyky, kaasuasemien vähäisyys(CNG), ei automaattina (CNG). Iveco Daily uudistui ulkonäöltään ja ohjaamoltaan toissa talvena. Se valittiin myös Vuoden Pakettiautoksi 2015. Tänä talvena on sitten moottorien vuoro uusiutua Euro6-päästömääräysten tullessa voimaan. Samalla tuttujen 2,3- ja 3,0-litraisten moottorien tehoa on nostettu samalla kulutusta ja melutasoa laskien. Muuttuvageometrinen turboahdin, pakokaasun takaisinkierrätys ja muut muutokset nostavat hintaa noin 1 800 euroa.Iveco Daily -mallisto on laaja ja monipuolinen aina 3,5-tonnisesta pakettiautosta yli seitsentonniseen kuorma-autoon. Kaikki alustat, umpikorit, akselivälit, pituudet, korkeudet ja bussiversiot huomioiden erilaisia tehdasversioita on noin 8 000 kpl. Vaikka koko malliston päästöjä on siivottu, todella alhaisia päästöjä etsiville on kaksi erikoismallia.Keski-Eurooppalaisten kaupunkien alkaessa rajoittaa polttomoottorien käyttöä keskustoissa tätä kaksikkoa ei käy estäminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTöpselistä…Daily Electric on akkukäyttöinen täyssähköauto. Sodiumnikkelikloriitti-akusto on sijoitettu tavaratilan alle, lastauskorkeus ei ole kasvanut, mutta maavara on laskenut huolestuttavan alhaiseksi hidastustöyssyjä ajatellen.Sähkömoottorissa on tehoa vain 109 hevosvoimaa, mikä on ainakin koeajettuun kuorma-autoversioon liian vaisu. Tehoa rajoittavalla eco-asetuksella vauhti hyytyy ylämäkeen jo vähäiselläkin kuormalla.Ajoltaan sähköversio ei eroa automaattivaihteisesta vakiomallista, keskikonsolin kosketusnäytöltä voi seurata järjestelmän toimintaa ja latauksen hupenemista. Kulku on lähes äänetöntä alhaisilla nopeuksilla, mutta nopeuden kasvaessa rengasmelu on toki tallella.Akustoja voi hankkia haluamansa määrän kolmesta vaihtoehdosta, mutta ainakaan kapasiteetiltaan pienimmän akuston 70 kilometrin toimintasäde ei kuulosta riittävältä minkäänlaiseen käyttöön.Isoimman akuston ilmoitettu 280 kilometrin toimintamatka riittäisi jakeluajoonkin, mutta jo tutumpien sähköhenkilöautojen tapaan tähänkin lukuun on suhtauduttava varauksin lämpötilan laskiessa.Lisäksi tämä pisin toimintamatka koskee vain kevyttä pakettiautomallia, paripyöräiset kuorma-autot pääsevät maksimissaan 180 kilometriä.…tai jätteistäJos sähkö-Dailyn vähätehoisuus ja lyhyt toimintamatka tuottavat tuskaa, mallistosta löytyy toinenkin vähäpäästöinen vaihtoehto. Daily CNG toimii kaasulla ja hätävarana myös bensiinillä. Jos sähköversion päästöihin huomioidaan myös sähköntuotannosta syntyvät päästöt, jätteistä tehdyllä biokaasulla ajettaessa CNG selviää yhtä vähillä päästöillä ilmaston kannalta. Juuri käyttötilanteessa sähköautolla toki säilyy päästöttömyysetu.Päästöt eivät ole jakeluyrittäjällä välttämättä päällimmäisenä mielessä. Kaasumallilla on kuitenkin toinen ässä hihassa. Vaihtamalla biokaasu (1,45 euroa/litra) tavalliseen maakaasuun (1,09 euroa/litra) käyttökulut putoavat dieselmallia halvemmaksi.CNG on selkeästi dieseliä hiljaisempi käyntiääneltään. Yhteistä sähkömallin kanssa on myös pieni maavara kuormatilan alle sijoitettujen kaasusäiliöiden takia.Myös kaasu-Dailyssä on valittavana erikokoisia kaasusäiliöitä, vähimmillään toimintamatka on 250 kilometriä ja enimmillään 450 kilometriä. Lisäksi varalla olevalla pienellä bensiinisäiliöllä pääsee 80 kilometriä. Kaasun käytössä hankintaa rajoittavaksi nousee tankkausasemien vähäisyys (24) ja sijainti vain Etelä-Suomessa Helsinki–Jyväskylä–Imatra -kolmiossa.Olemme vasta murroskauden alussa. Molemmat vähäpäästöiset Dailyt ovat tärkeitä askeleita kohti puhtaampaa jakeluajoa, mutta vaativat vielä melkoisesti viitseliäisyyttä ja varmastikin myös lisäpanosta taloudellisesti. Uutuusmallien hintoja ei ole vielä julkistettu.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella