6.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: ratapäiville tai mummolareissulle – Škoda Octavia Combi RS TDI 4×4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan suositun Octavia-malliston tehokkaampaan päähän, Škoda Octavia Combi RS:ään, on tullut valinnaiseksi lisävarusteeksi mukautuva iskunvaimennus. Hyvää: ajettavuus, neliveto, kuskin paikka, runsaat tilat, varustelu. Huonoa: testikulutus (7,0 l/100km), moottori- ja rengasäänet. Koeajoimme Škoda Octavia Combi RS:n, jossa on dynamic chassis control eli DCC. Mukautuvan iskunvaimennuksen saa Ambition varustetasosta lähtien kaikkiin 150-hevosvoimaisiin ja sitä tehokkaampiin moottoriversioihin.Samalla on ruksattava ajoasetuksen valinta, joka säätää lisäksi ohjausta, vaihteistoa, moottoria, ilmastointia ja jopa kaarreajovaloja. Lisähintaa tulee yhteensä 1 000–1 500 euroa versiosta riippuen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäädettävä iskunvaimennusŠkoda käyttää säätyvästä iskunvaimennuksesta ilmaisua dynamic chassis control eli DCC. Sen toiminta perustuu öljynvirtauksen kuristamiseen iskunvaimentimissa. Virtausventtiiliä ohjataan sähköisesti valitun tilan, ajotavan ja olosuhteiden mukaisesti.Kun venttiili ei kurista virtausta, iskunvaimennus on pehmeämpi. Kun läpivirtausta vähennetään, iskunvaimennus jäykistyy.Topakampi alusta seuraa tarkemmin tienpinnan vaihtelua, kallistelee vähemmän ja ohjautuu tarkemmin. Kuskin valinnasta huolimatta ajonvakautuksen aktivoituessa iskunvaimennus siirtyy sport-tilaan, maksimoidakseen pitoa ja ajovakautta.Kolme kovuuttaTestasimme DCC-järjestelmää diesel-RS:ssä. Iskunvaimennukseen on kolme vaihtoehtoista asetusta normal, comfort ja sport. Kolmen asetuksen välisen eron huomaa ajossa, vaikka se pieni onkin.Jousitukseltaan tiukempaan RS-malliin iskunvaimennuksen kovin sport-asetus sopii hyvin. Isompi teho saadaan siirrettyä saumattomasti tien pintaan ratapäivillä ja työmatkaköröttelyyn löytyy sitten pehmeämpiä asetuksia.Normaaliasetus lienee lähimpänä vakio-Octavian vaimennusta. Jos valinta osuu usein siihen, säädettävyydestä lisähinnan maksaminen lienee turhaa. Sikäli koeajo osui väärälle papalle Moottorin toimituksesta, että itsellä asetus osui useimmin comfortille ja lutuisampaakin asetusta olisi voinut kokeilla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Octavia Combi RS TDI 4x4 Hinta alkaen 38 387 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm179;, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen