23.3.2024

Sähköpyörän käyttötesti: Ensityypit on aina ne maittavimmat

Moottorin lyhyessä käyttötestissä olevalla Canyon Grizl:On CF Trail -sähköpyöräuutuudella ajettiin ensimmäiset kilometrit kokoamisen jälkeen.

Moottorin käyttötestiin saapunut Canyonin uutuussähköpyörä tottelee tarkalleen mallinimeä Grizl:On CF Trail. Kysymyksessä on Canyonin uuden sähköavusteisten gravel-pyörien hinnakkain pyörä. Uuteen Grizl:On -sähköpyörämallistoon kuuluu kaikkiaan neljä eri sähköpyörää. 

Pyörän kokoamisesta ja siitä, millaisesta laitteesta tarkalleen ottaen on kysymys, kerroimme aiemmin.

Pyörän kokoamisen jälkeen sillä otetaan tietysti odotetut ensityypit. Niistä on luonnollisesti tulossa erittäin maittavat, sillä ainahan se uuden pyörän satulaan hyppääminen sykähdyttää, oli kysymyksessä sitten testipyörä tai se ihan ikioma juuri hankittu mankeli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 8 000 euron pyörä

Canyonin uutuusmallilta odotetaan myös paljon, jo senkin puolesta, että kysymyksessä on yli 8 000 euron pyörä. Sillä hinnalla pyörässä kun täytyy olla ominaisuudet kohdallaan.

Testissä olevan Canyonin runkokoko on M, joka Canyonin mittataulukon mukaan osuu 178–184-pituiselle kuskille. 

Oikean koon lisäksi pyörän sopivuuteen vaikuttaa sen runkogeometria. M-kokoisen Grizl:On -pyörän reach-mitta eli emäputken ja keskiön välinen mitta vaakasuorassa mitattuna on 403 millimetriä ja stack-mitta, eli pyörän pystysuora korkeus keskiölaakerista emäputken yläosaan on 611 millimetriä.

Näiden mittojen perusteella pyörä on mukavuuspainotteisempi kuin esimerkiksi vastaavan kokoinen luomupyöränä saatava Canyon Grizl. M-koossa reach-mitta on pyörissä yhden millimetrin erolla melkein sama, mutta stack-mitta puolestaan on sähköavusteisessa Grizl:On-pyörässä yli 3 senttiä korkeampi, jolloin ajoasento nousee Grizl:On -mallissa pystymmäksi.

Vanhaan sähköavusteisten gravel-pyörien Grail:On -mallistoon nähden uudessa Grizl:On -mallistossa on muutaman sentin pidempi akseliväli. Reach-mitta Grailissa puolestaan on hieman pidempi kuin uudessa Grizlissä. Lisäksi stack-mitta Grail:On -mallistossa on myös matalampi, joka tarkoittaa sitä, että Grail:On -malliston ajoasento on aggressiivisempi kuin nykyisissä Grizl:On -malliston pyörissä. 

Runkogeometria lupaa Grizl:On -pyörälle siis mukavia, mutta kuitenkin vauhdikkaita ajokilometrejä. Vaikka ajoasento on mittojen mukaan pystympi kuin Canyonin muissa gravel-pyörissä, se ei missään nimessä vaikuta ”laiskalta", vaan hyvin vauhdikkaalta pyörältä.

Mukava ja luonteva ajoasento

Kun Grizl:On pyörän selkään hyppää, mukavuus nousee heti esille, pyörä tuntuu heti alkuun todella mukavalta ja M-koon pyörän mitoitus on kuin tehty 179-senttiselle kuskille. Drop barin ansiosta pyörällä pääsee myös urheilullisempaan ajoasentoon, kun tangosta nappaa ala-asennosta kiinni. 

Oikein tiukoiksi mitoitetuissa maantiepyörissä ala-asennosta ajaminen voi olla monelle myös rasittavaa ja selän päälle käypää, mutta Grizl:On pyörässä ala-asentokin sekin tuntuu mukavalta ja luontevalta. Allekirjoittaneen keho on tottunut myös paljon Grizl:on pyörän yläotteen ajoasentoa tiukempaan pakettiin, joten ala-asentokaan tunnu Grizl:Onissa epämiellyttävältä.

Pyörä tuntuu myös erittäin ketterältä ja helpolta hallita, kevyellä painolla on myös osuutta siihen.

Koska kysymyksessä on gravel-pyörä, Grizl:Onissa on takana 12-lehtinen hyvin harvaan välitetty takapakka. Edessä on vain yksi ratas, joka on myös selkeä suuntaus tänä päivänä, varsinkin hieman kallimmissa pyörissä. Takarataan välityksillä pystytään hoitamaan tarvittavat välityssuhteet. Samalla saadaan vaihteistoon toimintavarmuutta sekä vaihteistojen säätämistä tarvitaan vähemmän, kun on vain takavaihteisto mitä säätää.

Grizl:Onissa vaihteet vaihtuvat sähköllä, pyörässä on Sramin sähkövaihteisto, joka ottaa virtansa ajojärjestelmästä. Vaihteet vaihtuvat ylöspäin oikean jarrukahvan painikkeesta ja alaspäin vastaavasti vasemmassa jarrukahvassa olevasta painikkeesta.

Valot vakiona

Ajojärjestelmänä on puolestaan Boschin Performance SX -ajojärjestelmä, joka tarjoaa 55 newtonmetrin maksiväännön. Se riittänee gravel-pyörälle oikein hyvin.

Ajojärjestelmää Canyonissa käsketään vaakaputkeen sijoitetusta kytkimestä. Virtanappi on kytkinlevyn yläreunassa, siitä painaminen sytyttää pyörän ajovalot sekä eteen että taakse ja käynnistää ajojärjestelmän. Etuvalon saa halutessaan pois päältä ohjaustangon kytkimestä ja samasta painikkeesta pystyy vaihtamaan myös lyhyet tai pitkät ajovalot. Takavalot Canyonissa on sijoitettu alas takahaarukkan molemmin puolin, jolloin ne eivät likaannu niin helposti kuraroiskeista.

Ajoavustuksen tehoa saa säädettyä virtakytkin -levyn alimmaisesta napista, lyhyt painallus lisää avustusta ja pitkä painallus vähentää avustusta. Painikkeen tuntuma ainakin paksummassa rukkasessa kevätkelissä ajaessa ei ole paras mahdollinen.

Uuden polkupyörä ensituntuma on aina se makein osio ja se osoittautui Canyonilla erittäin makeaksi. Pyörä tuntuu todella hyvältä ja sellaiselta, että sillä kerää kilometrejä innoissaan. Tarkempiin tuntemuksiin ja kokemuksiin pyörästä palaamme käyttötestin seuraavissa raporteissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat