25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen ja Canyon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistaja Canyon toi pyöräilykypäriinsä kokonaan uudenlaisen hihnan. Testasimme, millainen se on käytössä. Hihnan nimi on HighBar. Saksalaispyörävalmistaja Canyon on varustanut HighBar -hihnalla kaksi pyöräilykypärämalliaan. Canyonin ja HighBarin yhdessä suunnittelemissa kypärissä HighBar-hihnalla on korvattu perinteinen nylonista valmistettu y-hihna.Toinen Canyonin pyöräilykypärä on mallinimeltään Disruptr CFR ja toinen Stingr CFR. CFR kirjainyhdistelmä tulee sanoista Canyon Factory Racing, eli tuotteissa käytetään hienoimpia materiaaleja, korkealaatuisinta tuotantoa sekä alan asiantuntijoiden ja ammattikuljettajien näkemystä ja osaamista.Disruptr-kypärä on tarkoitettu maantie-, maasto- ja sorapyöräilyyn ja muotoilunsa vuoksi se sopii vaikka leppoisaan kaupunkipyöräilyynkin. Stingr CFR -malli on muotoilultaan aerodynaamisempi ja se on profiloitu kovavauhtiseen maantiepyöräilyyn. Molemmat kypärät maksavat Canyonin verkkokaupassa hieman yli 300 euroa. Disruptr CFR -kypärän erikoisuus on se, että siihen saa hankittua myös Canyonin oman lisävarusteisen magneetilla kypärään kiinnityvän takavalon. Canyon Flash Helmet Light maksaa Canyonin verkkokaupassa 31,95 euroa.Moottori-lehden testiin kahdesta kypärästä päätyi Stingr CFR -malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen nylon-hihna korvattuPerinteisesti pyöräilykypärän hihna on rakennettu niin, että kypärän molemmilta reunoilta tulee korvan etupuolelta ja takapuolelta nylon-hihnat, jotka yhdistetään posken päällä ja hihnojen päät kiinnitetään leuan alle muovisoljella.HighBar-hihna on muovinen ja korvan etupuolelta saranoitu lenkki, joka kiristetään räikkäsysteemillä leuan alta. HighBar on valmistettu jäykästä biomuovista. Tuleeko hihnasta jopa pyöräilykypärien standardi, sen näyttää aika ja se, kuinka käyttäjät siitä innostuvat.Tauoilla hihnan kiristyksen voi avata löysemmälle ja saranan ansiosta kääntää vaikka otsalle. Lisäksi HighBar on korvan etupuolelta sen verran irti pyöräilijän päästä, että sen alle mahtuu hyvin käytössä olevien ajolasien sangat. Perinteistä nylon-hihnaa käyttäessä pyöräilylasit suositellaan asetettavan "pyöräilyetiketin" mukaisesti nylon-hihnan päälle sen vuoksi, että mahdollisen onnettomuuden tapahtuessa lasit eivät jää kypärän hihnan alle jumiin ja näin aiheuta mahdollisia lisävaurioita pyöräilijän kasvoille.Mutta kysymys tietysti kuuluu, miksi pyöräilykypärässä pitäisi olla HighBar-hihna, miksi perinteinen nylon-hihna ei enää kelpaa. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen