4.7.2025

Sähköpyörän koeajo: Helkama X – kaikenlaisille kuskeille

Kuva Jussi Partanen

Helkama tarjoaa uudella X-mallillaan peruspyörää monenlaiselle käyttäjälle, monenlaiseen käyttöön.

Helkama on uudistanut maastopyörämallistoaan. Jäykkäperäinen sähkömaasturi XE on nyt jäänyt pois valikoimasta ja tilalle on tullut lyhyesti ja ytimekkäästi malli, joka kantaa nimeä Helkama X.

Pyörän runko ja ulkomuoto on uudistunut ja samalla pyörän geometria on päivittynyt.

Helkaman sähköpyörät valmistetaan Suomessa, edelleen. Helkaman Hangon tehtaalta tulee vuosittain noin 20 000 pyörää, jotka ovat maalattu ja kokoonpantu Hangossa.

Helkaman uusi X-sähköpyörä on noin neljän tuhannen euron hintaluokkaan sijoittuva sähkömaasturi, aivan kuin aiempi XE10-mallikin. 

Pyörän rungon muotoilua on uudistettu. Runkogeometria on nykyaikainen ja sopii sekä nopeaan polkuajoon että rauhallisempaan retkiajoon. Pitkä akseliväli ja loiva keulakulma tekevät pyörästä vakaan alamäissä ja kivikoissa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyeen maastoon

Lyhyt takahaarukka ja suhteellisen pysty ajoasento tekevät siitä ketterän käännöksissä ja kaupungissa. Ohjaamo tuntuu myös luottamusta herättävältä – X sopii hyvin niin aloittelijoille kuin kokeneille kuskeille. Ohjaustuntuma on napakka ja tarkka, vaikka pyörä onkin melko raskas.

Helkaman RockShox-keula on käyttökelpoinen myös kevyeen maastoajoon. Se suodattaa hyvin pienet epätasaisuudet, juurakot ja kivikot, joten ajo on selvästi pehmeää ja miellyttävää. Jousitus ei ole kuitenkaan tarkoitettu rajumpaan enduroajoon, mutta toimii moitteettomasti sora- ja metsäteillä.

Uudet väritykset koristavat myös Helkaman X -mallistoa. Äksän emäputken etuosaan on tuotu myös valaistu Helkaman logo. Tämä nähtiin ensimmäisen kerran Helkaman tuoreimmassa fatbikessä, FE12-mallissa.

Valaistu DLR-logo on hieno ja tyylikäs yksityiskohta, mutta se ei ole pelkkä somiste, vaan se toimii myös huomiovalona hämärässä ajettaessa.

Vähän persoonaton

Vaikka Helkama X on päällepäin ihan korea ja ulkomuodoltaan mietitty pyörä, niin ajajan näkökulmasta se on hieman persoonaton.

Persoonaton ei tarkoita kuitenkaan sitä, että se olisi huono. Se ei vaan hirveästi sykähdytä eikä tarjoa mitään erikoisia elämyksiä. Helkama X on kuitenkin ihan hyvä siinä, mihin se on ajateltu ja tarkoitettu.

Äksä on monipuolinen ja suorituskykyinen sähkömaasturi, joka yhdistää maastopyöräilyn ja työmatkapyöräilyn tarpeet tyylikkäästi. Se on hyvä valinta sellaiselle, joka haluat ajella vaihtelevissa olosuhteissa luotettavasti ja nauttia melko pitkästä akunkestosta. RockShoxin joustohaarukka, ergonomiset kädensijat ja geelisatula tekevät ajosta miellyttävää.

Pyörässä on tehokas Shimanon sähkömoottori, joka on tunnettu luontevasta avustuksesta ja hiljaisesta käyntiäänestä. Avustus käynnistyy viiveettä ja skaalautuu hienosti poljinpaineen mukaan, mikä tekee ajamisesta hyvin ennustettavaa – etenkin teknisessä maastossa tai liukkailla alustoilla.

Shimanon EP6:n 85 newtonmetrin vääntö antaa todella hyvän potkun ylämäkiin ja liikkeellelähtöihin, myös painavalla lastilla tai retkeilyvarusteilla. Moottorin avustuksessa hyvää on myös se, että se ei "vetäise" äkisti, vaan antaa pehmeän, mutta määrätietoisen tuen liikkeelle lähtöihin.

Myös muut komponentit Helkamassa ovat suhteellisen laadukkaat. Se on melko laadukas kokonaisuus, mutta hinta, pyöreät 4 000 euroa voi tuntua korkehkolta peruskäyttöön. Vastineeksi saa toki Suomessa valmistetun pyörän. 

Helkama X on tarkoitettu myös siihen, että sillä mentäisi maastoon. Neljän tuhannen euron hintaan tulisi sisältyä jo hissitolppa, joka on maastossa aika tarpeellinen varuste. Lisäksi monet kilpailijat tarjoavat sen samaan, noin 4 000 euron hintaan tai jopa alle, joten tämä on Helkamassa jonkun mittainen miinus.

Hyvää ja huonoa

  • Valmistettu Suomessa
  • Kokonaisuus
  • Ei hissitolppaa
  • Hieman tylsä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helkama X 10v 29”

SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP6, 250 W, 85 Nm

Sähkömoottorin ohjain Shimano EN600 -näyttö

Akku Shimano EN806, 630 Wh (irroitettava)

Vaihteisto Shimano Deore RD-M5130 10v Linkglide

Kampisarja FSA CK-752 165 mm, 34 H

Ketju Shimano CN-LG500 Linkglide

Runko Alumiini

Rungon koko M (17″), L (19″), XL (21″)

Etuhaarukka RockShox 35 Gold RL 29″ 130 51 mm MXL Stealth

Ohjaustanko Alumiini 780 mm

Jarrut Shimano MT410 CL hydraulinen levyjarru 203 / 180 mm

Istuin Ergon ST10 GEL

Rengaskoko 29”

Renkaat Schwalbe Nobby Nic

Vanteet Mach1 Trucky 30-622 ETR

Massa 24 kg

Takuu Runko 5v, osat 2v

Hinta 3 999 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat