14.4.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Husqvarna Mountain Cross MC4 – ”Se on Husse!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Husqvarna Mountain Cross MC4 on Husqvarnan edullisin hiilikuitutykki. Yli 7 000 euron hintaan se tarjoaa runsaasti haasteita niitä haluavalle kuskille. Hyvää: Muotoilu, ergonomia, ketteryys, ajettavuus. Huonoa: akun latausliittimen sijainti ja käyttö. – Se on Husse! pari alakouluikäistä itsekin pyörällä liikkeellä olevaa poikaa huudahtaa, kun heistä pyyhkäisee sähköpyörällä ohi Espoon Saunalahdessa.Husqvarnan eli tuttavallisemmin Hussen kruunulogon tunnistavat kaikenikäiset, sillä Husqvarna tunnetaan suomalaisissa kodeissa pitkän yli 300 vuotta pitkän historiansa vuoksi. Husqvarna on vuosien aikana toimittanut koteihin kaikkea mitä niissä on tarvittu – helloja, aseita, ruohonleikkureita, moottorisahoja, polkupyöriä – ja sähköpyöriä nyt jo muutaman vuoden ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMountain Cross -mallit kovempaan menoonHusqvarna aloitti valmistaa sähköpyöriä sähköpyöräboomin alkuaikoina vuonna 2017. Husqvarnan sähköpyörät kuuluvat nykyään itävaltalaiseen Pierer Mobility AG -yhtiöön ja saman yrityksen alta löytyvät muun muassa KTM:n, Husqvarnan sekä Gasgasin moottoripyörät ja Gasgasin, Feltin, R Raymonin sekä Husqvarnan polkupyörät. Muut Husqvarnan nimellä myytävät tuotteet kuuluvat ruotsalaiseen Husqvarna Groupiin.Polkupyöriä Husqvarnalla on moneen lähtöön. Löytyy niin lastenpyöriä, trekking-pyöriä, pyöriä urbaaniin ympäristöön sekä maastoon. Husqvarnan maastopyöristä löytyy kaksi eri mallistoa, Light Cross -mallisto sekä Mountain Cross -mallisto. Light Cross -pyörät on suunnattu maastossa vähän kevyempään menoon, ja Mountain Cross -mallit vastaavasti kovempaan menoon. Mountain Cross -malliston pyörien etu- ja takajousituksen joustomatkat ovat 150 millimetriä.Mountain Cross -mallisto kattaa kaikkiaan kuusi eri pyörää, joista mallit MC1, MC2 ja MC3 ovat alumiinirunkoisia ja mallit MC4, MC5 ja MC6 hiilikuiturunkoisia. Runkogeometria pyörissä on aina sama ja komponenttikokoonpano vaikuttaa pyörän hintaan. Malliston huipulla on Husqvarna Mountain Cross MC6, jonka hinta on myös huipulla, 9 199 euroa ja edullisin hiilikuiturunkoinen malli MC4 maksaa 7 099 euroa.Kokonaan uusi runkoMountain Cross -malliston runko on nyt suunniteltu täysin uusiksi. Suunnittelemalla rungon uusiksi pyörän ajoasento saatiin alemmaksi ja samalla kuljettajan paikka siirtyi edemmäksi. Enemmän edessä oleva painopiste ja painopisteestä enemmän taakse työntyvä takahaarukka auttaa luonnollisesti ylämäkiä kiivettäessä, pyörän keula ei lähde niin helposti nousemaan irti kosketuspinnasta ja pito säilyy takana.Allekirjoittaneella ei ole kokemusta aiemmasta Mountain Cross -mallistosta, mutta nykyinen malli on kyllä hyvin ahnas pyörä menemään ylämäkeen – kuin myös alamäkeen. Perän pito pysyy hyvin eikä keula lähde nousemaan, jolloin Hussella uskaltaa lähteä tykittämään jyrkäänkin ylämäkeen. Kun pito säilyy takapyörällä, sähköavustuksesta saa myös kaiken hyödyn irti. Kaikesta päätellen pyörän suunnitteluinsinöörit ovat onnistuneet tehtävässään ja siinä, mitä ovat runkouudistuksella lähteneet tavoittelemaan. Kun runko suunniteltiin uusiksi, sähkömoottori kääntyi pyörässä pystympään asentoon, jolloin se on lähempänä pyörän painopistettä, mutta samalla runkoon tuli enemmän tilaa isommalle akulle. Ratkaisu mahdollistaa myös akun sijoittamisen alemmas, joka on myös painopisteen näkökulmasta hyvä juttu. Sähkömoottori ja rungon väliin jää joka puolelle selkeä ilmarako, joka on eduksi moottorin lämpötilan hallinnassa.Hankala latausliitinAkku työnnetään pyörän rungon sisään alakautta. Latausliitin on myös pyörän alapuolella. Jotta akkua pääsee lataamaan, alapuolen suojan ruuvi täytyy avata, kääntää suoja pois edestä, irrottaa akulta sähkömoottorille menevä liitin ja työntää latausliitin paikoilleen.Husqvarnan insinöörit ovat suunnitelleet suojaluukun ruuviin vielä hammastuksen, että se puree kunnolla kiinni ja pysyy myös ajossa kiinni. Ruuvin aukaisu on suunniteltu myös niin, että suojaluukkua täytyy puristaa hieman pyörän runkoon päin, jotta ruuvin saa pyörimään auki ilman työkaluja. Hieman hankalaa. Tämän olisi voinut suunnitella myös toisin. Toki latausliitin on melko hyvin suojassa tällä tavoin, mutta toisenlainenkin ratkaisu toimisi paremmin.Husqvarnan uudessa rungossa erikoisempaa on myös se, että akussa on ilmavirralla toimiva jäähdytys. Pyörän emäputken etuosassa, jossa Husqvarna-logo komeilee, on jäähdytysritilä, josta rungon sisään ja läpi virtaa ilmaa – tai ainakin pitäisi virrata. Läpivirtaava ilma pitää akun optimilämpötilassa pyörällä ajettaessa.Husqvarna luottaa pyörissään Shimanon EP8 -sähkömoottoriin. Shimanon sähköjärjestelmä toimii siinäkin mielessä hyvin, että järjestelmän näyttö ja ohjain ovat erilliset yksiköt, jolloin niiden sijoittelu toiminnallisesta näkökulmasta ohjaustankoon on helppoa. Näyttö keskelle, ohjain vasemmalle peukalolle. Kun Shimanon ohjaimessa on vain ja ainoastaan kaksi painonappia, niin se on kooltaan kompakti, se on helppo sijoittaa vasemman peukalon ulottuville ohjaustangon päälle. Tällöin satulatolpan hallintakin saadaan kompaktisti ohjainyksikön alapuolelle ja parilla peukalon liikkeellä pystyy ohjaamaan sekä sähköjärjestelmää ja satulatolppaa. Jousituksen kinematiikka on myös Mountain Cross -mallistossa uutta. Jousituksen vaimennuksesta MC4-mallissa vastaa edessä RockShox 35 Gold RL ja takana RockShox Deluxe Select+. Kalleimmassa MC6-mallissa iskunvaimennus on toteutettu Foxin iskarein ja niiden hinta on noin 20 prosenttia koko pyörän hinnasta. Koeajossa ollessa mallissa on tyydyttävä edullisempaan RockShoxiin, joka kyllä toimii oikein säädettynä kovemmassakin kyydissä kovempaakin ajavalla kuskilla. Harva kuski tarvitsee järeämpää kokoonpanoa – ja jos tarvitsee, siitä täytyy vain sitten maksaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNappisuoritus HusseltaHusqvarnan rungon suunnittelu on onnistunut. Pyörä on todella hyvä ajaa ja se sopii erinomaisesti kuljettajalle, joka haluaa mennä kovaa. Pyörä antaa suoraa palautetta kuskille koko ajan jokaisessa tilanteessa. Pyörän ajettavuus ja käsiteltävyys on sillä tasolla, että Husqvarna Mountain Cross MC4 melkein yllyttää ajamaan lujaa. Se kääntyy helposti ja nopeasti, ja tottelee kuskin käskyjä tarkasti, mutta samalla pyörässä on vakautta, johon on helppo luottaa. Mitä paremmin kuljettaja luottaa kulkupeliinsä, sitä turvallisempaa sillä ajaminen myös kovassa vauhdissa maastossa on.Koska koko Mountain Cross -mallisto MC1-mallista MC6-malliin on suunniteltu saman runkogeometrian ympärille, mallisto sopii hyvän ja luottamusta uhkuvan ajettavuuden vuoksi kaikenlaiselle kuskille, aloittelijasta huippukuskiin, valitsee vain kokoonpanon sen mukaan miten lompakko kestää.Husqvarnan rungon uusiksi suunnittelu taisi olla nappisuoritus. Rungon muotoilussa hyvää on suuri Husse-logo kyljessä, kaikki tunnistavat pyörän todellakin Husqvarnaksi.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaHusqvarna Mountain Cross MC4Hinta: 7 099 euroa Paino: ei ilmoitettu Runko: Hiilikuitu Rungon koko: M, L, XL Etuhaarukka: RockShox 35 Gold RL, 150 mm Takajousitus: RockShox Deluxe Select+, Air 230 x 62,5 mm Ohjaustanko: Husqvarna Riser 35 mm, 780 mm, Sweep: 8 °, Rise: 20 mm Jarrut: SRAM DB8, 4-mäntäinen, 200 mm Vaihteisto: SRAM GX Eagle, 12-S, SRAM PG-1230, 11-50 T takapakka Vaihdevipu: SRAM GX Eagle, Single Click Kampisarja: Shimano FC-EM900 Ketju: SRAM GX Eagle Istuin: Husqvarna MTB Istuinkannatin: Husqvarna Pro, 31.6 mm hissitolppa Rengaskoko: 29 / 27,5” Vanteet: Ryde Disc30 Renkaat: Schwalbe Nobby Nic Sähkömoottori: Shimano EP8, DU-EP800, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Shimano SC-E7000 Akku: Core S3, 720 Wh, 36 V Takuu: 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti