16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat pistää lusikkansa keittoon, jossa riittää jakajia. Keskikokoinen ST-farmari haastaa tyylillä ja taloudellisuudella. Hyvää: Moottori, tavaratilan monikäyttöisyys, ulkonäkö. Huonoa: Laatuvaikutelma varauksin HYVIÄ kasvulukuja Euroopan automarkkinoilla ja varsinkin Suomessa takova Seat avaa jälleen uusia ovia. VW-konsernin reviirijaossa Seatin rooliksi näyttää muodostuneen nuorekkuus ja näyttävyys. Leon-malliston täydentävä ST tunnustaa merkille leimallista näyttävää muotokieltä.Tulokkaan tekniikka on hiottu sellaiseksi, että pieni kulutus ja alhaiset päästöt puhuttelevat. Säästöt äärimmilleen vie 1.6 TDI Ecomotive. Sen keskikulutus on 3,2 litraa ja hiilidioksidipäästöt 85 grammaa kilometrillä.Historian ensimmäisen Leonin farmarimallin pohjarakenne on sama kuin VW Golfissa, Škoda Octaviassa ja Audi A3:ssa. Moottorikatras on laaja ja yläpäässä on tarjolla myös rajua suorituskykyä. Nelivetoja on myös tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikkäästi ja tilavastiNäyttävä ulkokuori kätkee sisäänsä asialliset tilat. Takaistuin on aavistuksen matala ja reisituki siten vähäinen. Toisaalta polvitilaa on hyvin ja varpaat mahtuvat etuistuinten alle. Pääntilaa on näinkin linjakkaaksi autoksi runsaasti.Kuljettajan työmaalla tummanpuhuva yleisilme koostuu isosta kosketusnäytöstä ja kromisomistein ympäröidyistä mittareista. Katkaisijat ja kytkimet ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä. Kojelauta on materiaaliltaan kovempaa muovia kuin esimerkiksi Volkswagenin Golfissa. Muutaman tonnin hintaero juuri Golfiin näkyy ja tuntuu laatuvaikutelmassa. Halpisleiman lyöminen tälle tyyliniekalle olisi kuitenkin kohtuutonta.Tavaratilassa innovatiivisuus on päästetty valloilleen – jopa Golf jää kakkoseksi. Yhden käden otteella laskettava tavaratilan välipohja ja yhdellä liikkeellä vivusta kaatuva takaistuin ansaitsevat kiitoksen.Ryhdikäs istuinKeskivertoa paremmaksi kuljettajan istuimen tekee tuntuma, jossa mikään ei häiritse. Säätöjä on riittävästi ja ryhdikäs istuin ei väsytä selkää tai raajoja.Ajettavuudesta ei löydy sijaa moitteille. Ohjaus on kaupunkipyörityksessä herkkä ja ryhtiä tulee lisää maantienopeuksissa. Vaihteisto, kytkin ja jarrut edustavat toimivat erittäin hyvin.Vahva moottori vetää hienosti alakierroksilta saakka. Kiihtyvyys ja kulku eivät tuota tuskaa. Kulutusta on leikattu nopeasti reagoivalla sammutusautomatiikalla.Farkusta myydyin Seat?Neljän varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on lisävarusteita ja järkevästi hinnoiteltuja varustepaketteja. Esimerkiksi täydellinen led-valaistus maksaa noin 900 euroa.Suomessa tammikuussa esiteltävän ST:n myyntiodotukset ovat tuhannen auton tietämillä, jolloin farmarista tulisi meillä myydyin Seat.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Seat Leon ST 1.4 TSi Hinta alkaen 19 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 685 € Moottori 1 395 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 90 kW (122 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2636 mm Tavaratila: 587 l Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen