16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat pistää lusikkansa keittoon, jossa riittää jakajia. Keskikokoinen ST-farmari haastaa tyylillä ja taloudellisuudella. Hyvää: Moottori, tavaratilan monikäyttöisyys, ulkonäkö. Huonoa: Laatuvaikutelma varauksin HYVIÄ kasvulukuja Euroopan automarkkinoilla ja varsinkin Suomessa takova Seat avaa jälleen uusia ovia. VW-konsernin reviirijaossa Seatin rooliksi näyttää muodostuneen nuorekkuus ja näyttävyys. Leon-malliston täydentävä ST tunnustaa merkille leimallista näyttävää muotokieltä.Tulokkaan tekniikka on hiottu sellaiseksi, että pieni kulutus ja alhaiset päästöt puhuttelevat. Säästöt äärimmilleen vie 1.6 TDI Ecomotive. Sen keskikulutus on 3,2 litraa ja hiilidioksidipäästöt 85 grammaa kilometrillä.Historian ensimmäisen Leonin farmarimallin pohjarakenne on sama kuin VW Golfissa, Škoda Octaviassa ja Audi A3:ssa. Moottorikatras on laaja ja yläpäässä on tarjolla myös rajua suorituskykyä. Nelivetoja on myös tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikkäästi ja tilavastiNäyttävä ulkokuori kätkee sisäänsä asialliset tilat. Takaistuin on aavistuksen matala ja reisituki siten vähäinen. Toisaalta polvitilaa on hyvin ja varpaat mahtuvat etuistuinten alle. Pääntilaa on näinkin linjakkaaksi autoksi runsaasti.Kuljettajan työmaalla tummanpuhuva yleisilme koostuu isosta kosketusnäytöstä ja kromisomistein ympäröidyistä mittareista. Katkaisijat ja kytkimet ovat selkeitä ja helppokäyttöisiä. Kojelauta on materiaaliltaan kovempaa muovia kuin esimerkiksi Volkswagenin Golfissa. Muutaman tonnin hintaero juuri Golfiin näkyy ja tuntuu laatuvaikutelmassa. Halpisleiman lyöminen tälle tyyliniekalle olisi kuitenkin kohtuutonta.Tavaratilassa innovatiivisuus on päästetty valloilleen – jopa Golf jää kakkoseksi. Yhden käden otteella laskettava tavaratilan välipohja ja yhdellä liikkeellä vivusta kaatuva takaistuin ansaitsevat kiitoksen.Ryhdikäs istuinKeskivertoa paremmaksi kuljettajan istuimen tekee tuntuma, jossa mikään ei häiritse. Säätöjä on riittävästi ja ryhdikäs istuin ei väsytä selkää tai raajoja.Ajettavuudesta ei löydy sijaa moitteille. Ohjaus on kaupunkipyörityksessä herkkä ja ryhtiä tulee lisää maantienopeuksissa. Vaihteisto, kytkin ja jarrut edustavat toimivat erittäin hyvin.Vahva moottori vetää hienosti alakierroksilta saakka. Kiihtyvyys ja kulku eivät tuota tuskaa. Kulutusta on leikattu nopeasti reagoivalla sammutusautomatiikalla.Farkusta myydyin Seat?Neljän varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on lisävarusteita ja järkevästi hinnoiteltuja varustepaketteja. Esimerkiksi täydellinen led-valaistus maksaa noin 900 euroa.Suomessa tammikuussa esiteltävän ST:n myyntiodotukset ovat tuhannen auton tietämillä, jolloin farmarista tulisi meillä myydyin Seat.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Seat Leon ST 1.4 TSi Hinta alkaen 19 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 685 € Moottori 1 395 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 90 kW (122 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400-4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400-4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2636 mm Tavaratila: 587 l Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster