19.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: sitkeä etenijä – Audi A4 allroad Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavis-Audia rouheampi ulkonäkö houkuttaa, mutta hinta hirvittää. Audi A4 allroad nelivetoisena vie perille kehnojenkin mökkiteiden päähän. Hyvää: etenemiskyvyt, moottori, viimeistely. Huonoa: vaihtoviiveet, hinta, ohjaustuntuma. Vaivaton, jos yksi sana sallitaan, etenemiskykyinen jos käytetään kahta. Audi A4 Allroad nelivetoisena ja kolmilitraisella dieselmoottorilla on yhdistelmä, jonka turvin pääsee perille ja takaisin olipa erämökki kuinka kehnokuntoisen metsätien päässä tahansa.Auton kyvyt ovat Suomen oloissa ulosmitattavissa varsinkin talvella. Paksut loskapatjat, yön jäljiltä kinostuneet lumivallit tai pakkasen kovettamat kuopat eivät ole tälle autolle este, vaan haaste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyA4 allroad ja sutjakat muodotTavallista farkku-Audia 34 milliä enemmän maavaraa tuo ulkonäköön näyttävyyttä.Sivulinja on silti sutjakka. Auto on korotetuksi farmarikoriseksi onnistuneesti muotoiltu. Muovilevikkeet tuovat ilmeeseen järeyttä ja miehekästä katu-uskottavuutta, mutta silti auto näyttää henkilöautolta, eikä työkoneelta.Autoyksilössä on rutkasti lisävarusteita, jotka nostavat auton hintaa.Sivistynyttä voimaaVoima on tarjolla sivistyneesti kulloiseenkin tarpeeseen, ja sitä riittää 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Ajaminen on vaivatonta kiitos moottorin kykyreservien ja muhkean väännön (400 Nm).Ohjaustuntuma on hyvä, mutta keskialueella vaivaa outo suurpiirteisyys. Kuskille ei toisin sanoen aina välity kovin tarkkaa kuvaa renkaiden asennosta ja tietuntumasta.Ajotila-säätöjen avulla on mahdollista optimoida ajamista, ja hyvä niin. Vaikka kiihtyvyys on paperilla kunnossa, aprikoi vaihdelaatikko joissain ajotilanteissa joltisenkin tovin. Rekkojen ohitustarpeet on siis hyvä ennakoida ja valita ajoasetukseksi dynamic.Kun annosteltu voima on välittynyt renkaista tienpintaan, on meno rivakkaa.Dynamic-ajoasetuksella on kuitenkin kääntöpuolensa. Jos asetuksen unohtaa pitkäksi aikaa käyttöön – etenkin nykivään kaupunkiajoon – kasvaa kulutus, eikä ole toiveitakaan päästä luvattuun keskikulutukseen, hyvä jos edes alle seitsemän litran.Miellyttäviä kilometrejäAudi on mukavaa matkaseuraa tasavauhtisessa matka-ajossa. Dieselmoottorin äänimaailma on miellyttävän sävyinen. Välillä saa tosissaan kuulostella onko moottori edes elossa. Sisällä matkustamossa on hyvällä alustalla ajettaessa hiljaista.Audin valtteja on hyvä viimeistely.Ja kuka on Audilla ajanut aiemmin, löytää heti A4:n ratin takaa tutun ympäristön. Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kunnossa: hallintalaiteet ovat käsillä ja näkökentässä, pyörökytkimellä ohjattavan näytön käyttölogiikka selkeä. Kaikki myös toimii saksalaisen täsmällisesti.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi A4 allroad 3.0 TDI quattro S tronic Hinta alkaen 49 906 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 449 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 160 kW (218 hv), 4 000–5 000 r/min Vääntö 400 Nm (1 250–3 750 r/min) Vääntö 400 Nm (1250–3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla