14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävä ja suorituskykyinen farkku omaa hyvät tilat matkustajille ja tavaroille. Hyvää: Varustelu, suorituskyky, hyvät tilat. Huonoa: Turhan kova alusta, neliveto puuttuu vielä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOctavian kiihkein versio on yhdistelmä järkiominaisuuksia sekä askeettista urheilullisuuttaŠkodan keväällä uudistama Octavia -mallisto on saanut odotetun täydennyksen Sporttiversio kiinnostaa suorituskykyistä ja hyvät tilat omaavaa perheauton ostajaa. RS täydentää sopivasti järkipainotteista Octavia-mallistoa. Ulkonäköä on sopivasti makeutettu menemättä kuitenkaan liian imeläksi. Koeajetun yksilön räväkkä vihreä erikoisväri jakoi mielipiteet voimakkaasti. Naapurustomme nuorisoa väri tuntui miellyttävän.Uudet moottoritMoottorivaihtoehtot ovat joko TDI-diesel tai TSI-bensiini. Molemmat ovat turboahdettuja ja tilavuus on kummassakin kaksi litraa. Moottorien suorituskyky on vähintään riittävä. Sammutusautomatiikka on vakiovaruste.Samoin jarrutusenergian talteenotto. Bensiinimalli kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa. Diesel on yli sekunnin hitaampi. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen käsivalintainen tai kaksoiskytkinautomaatti.Hyvin varusteltuVakiovarustelu on kattava pitäen sisällään turva- ja mukavuusvarusteita. Älykäs vakionopeusäädin pitää etäisyyttä edelläajavaan ajoneuvoon ja tuulilasiin sijoitettu kamera tunnistaa liikennemerkit (lisävaruste).Myös kuljettajan vireystilaa tarkkaillaan. Jos väsymys alkaa painaa päälle, siitä tulee huomautus. Kuljettajaa hemmotellaan ajovalojen kaukovaloavustimella. Kaksoisksenonit vaihtavat automaattisesti lähi- ja kaukovalot tilanteen mukaan.RS-teema jatkuu sisätiloissa. Urheilullisesti muotoillut istuimet hallitsevat näkymiä. Ne tarjoavat hyvän tuen sekä mukavuuden.Octavian sisätilat ovat hyvät ja tavaratila on erittäin kookas ja muuntautuva. Takaluukku aukeaa ja sulkeutuu sähköllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä jousitusAjotuntuma on urheilullisen jämäkkä. Vakiomallia 13 millimetriä matalampi jousitus on välillä jopa häiritsevän kova. Tien epätasaisuudet tuntuvat selvästi. Samoin rengasmelu on kohtalainen. Matalaprofiilinen (225/40 ZR18) rengastus edesauttaa tätä asiaa.Ohjaus on tarkka ja tuntuma tiehen mainio, kiitos uuden progressiivisen ohjausvälityksen. TSI-turbomoottori vääntää vahvasti koko kierrosalueella.Koeajon keskikulutus asettui 8,2 litran kohdalle.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia 2.0 TSI RS DSG Hinta alkaen 36 408 € Moottori 1 798 cm³, ahdettu bensiinimoottori poikittain, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto sähköisellä tasauspyörästön lukolla. Teho 162 kW (220 hv), 4500-6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500-4400 r/min) Vääntö 350 Nm (1500-4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 2017 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 590-1580 l Omamassa: 1447 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen