28.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Teksti Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan pienin Hybridi uusiutui ja laski hintojaan. Hyvää: luotettavaksi koettu hybriditekniikka, etumatkustajien tilat, peruutuskamera. Huonoa: ratin syvyyssäätö liian pieni. Ulkoisesti uusi Toyota Yaris on pikkuveljensä Aygon linjoilla. Muotoilu on paikoitellen jopa rohkeata ja trendikästä. Hybridimallin mittaristoa hallitsee iso nopeusmittari ja sen vasemmalla puolella oleva eco-mittari. Sen viisarin liikeistä näkee milloin ajetaan taloudellisesti ja energiaa säästäen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvaa hybrid-osaamistaHybridi-tekniikka on Toyotan vahvaa osaamisaluetta ja Yariksen voimanlähde perustuu Priuksessa käytettyyn tekniikkaan. Bensiinimoottorin tilavuus on vain pari desilitraa pienempi.Hybridimallin vaihteistona on aina Multidrive-s automaatti. Turvallisuudesta huolehtii muun muassa seitsemän turvatyynyjä ja ajonvakautusjärjestelmä.Kolariturvallisuuden puolesta Yaris on yltänyt viiteen Euro NCAP -tähteen.Ratin syvyyssäätö niukkaYariksen sisätiloissa on tilantuntua ja avaruutta. Autoon on myös helppo istua kookkaan oviaukon ansiosta. Istuin on mukavan korkealla ja näkyvyys joka suuntaan hyvä.Ratin syvyyssäätö on valitettavan lyhyt, ja siksi hyvää ajoasentoa on hankala löytää. Kun ratti on sopivalla etäisyydellä niin vastaavasti reisituki jää niukaksi.Active-varustetason seitsentuumaisella näyttöruudulla hallitaan navigointia ja viihdettä. Siitä löytyy myös mainio peruutuskamera.Tavaratilan lattiakannen alla on yllättävän kookas lisätila. Penkit kaatuvat kahdessa osassa kun tavaratilaa tarvitaan enemmän.Äänieristys kohentunutAjoltaan Yaris Hybrid ei yllätä. Ei hyvässä eikä pahassa.Äänieristystä on parannettu edellisestä mallista. Voimakkaassa kiihdytyksessä moottorin ääni kantautuu selvästi ohjaamoon ja tunnelma on kuin vaihteisto luistaisi reippaasti. Muuten ajaminen on helppoa automaattivaihteiston ansiosta.Taajamissa voi liikkua hiiviskellen pelkän sähkömoottorin voimalla.Valmistajan lupaama keskikulutus on pihiä luokkaa: 3,3–3,6 litraa satasella. Koeajossa keskikulutus nousi 5,1 litraan auton oman ajotietokoneen mukaan.Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active Hinta alkaen 20 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 143 € Ajoneuvovero 69 €/ v Moottori 1497 cm³, 4-sylinterinen bensiinimoottori. Teho , 4800 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Teho , 111 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 55 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 3,3 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 75 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, Omamassa: 1160 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen