28.10.2014

Koeajo: Toyota Yaris

Toyotan pienin Hybridi uusiutui ja laski hintojaan. Hyvää: luotettavaksi koettu hybriditekniikka, etumatkustajien tilat, peruutuskamera. Huonoa: ratin syvyyssäätö liian pieni.

Ulkoisesti uusi Toyota Yaris on pikkuveljensä Aygon linjoilla. Muotoilu on paikoitellen jopa rohkeata ja trendikästä. Hybridimallin mittaristoa hallitsee iso nopeusmittari ja sen vasemmalla puolella oleva eco-mittari. Sen viisarin liikeistä näkee milloin ajetaan taloudellisesti ja energiaa säästäen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvaa hybrid-osaamista

Hybridi-tekniikka on Toyotan vahvaa osaamisaluetta ja Yariksen voimanlähde perustuu Priuksessa käytettyyn tekniikkaan. Bensiinimoottorin tilavuus on vain pari desilitraa pienempi.

Hybridimallin vaihteistona on aina Multidrive-s automaatti. Turvallisuudesta huolehtii muun muassa seitsemän turvatyynyjä ja ajonvakautusjärjestelmä.

Kolariturvallisuuden puolesta Yaris on yltänyt viiteen Euro NCAP -tähteen.

Ratin syvyyssäätö niukka

Yariksen sisätiloissa on tilantuntua ja avaruutta. Autoon on myös helppo istua kookkaan oviaukon ansiosta. Istuin on mukavan korkealla ja näkyvyys joka suuntaan hyvä.

Ratin syvyyssäätö on valitettavan lyhyt, ja siksi hyvää ajoasentoa on hankala löytää. Kun ratti on sopivalla etäisyydellä niin vastaavasti reisituki jää niukaksi.

Active-varustetason seitsentuumaisella näyttöruudulla hallitaan navigointia ja viihdettä. Siitä löytyy myös mainio peruutuskamera.

Tavaratilan lattiakannen alla on yllättävän kookas lisätila. Penkit kaatuvat kahdessa osassa kun tavaratilaa tarvitaan enemmän.

Äänieristys kohentunut

Ajoltaan Yaris Hybrid ei yllätä. Ei hyvässä eikä pahassa.

Äänieristystä on parannettu edellisestä mallista. Voimakkaassa kiihdytyksessä moottorin ääni kantautuu selvästi ohjaamoon ja tunnelma on kuin vaihteisto luistaisi reippaasti. Muuten ajaminen on helppoa automaattivaihteiston ansiosta.

Taajamissa voi liikkua hiiviskellen pelkän sähkömoottorin voimalla.

Valmistajan lupaama keskikulutus on pihiä luokkaa: 3,3–3,6 litraa satasella. Koeajossa keskikulutus nousi 5,1 litraan auton oman ajotietokoneen mukaan.

Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Lauri Ahtiainen

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active

Hinta alkaen

20 984 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

22 143 €

Ajoneuvovero

69 €/ v

Moottori

1497 cm³, 4-sylinterinen bensiinimoottori.

Teho

, 4800 r/min

Vääntö

(3600–4400 r/min)

Teho

, 111 r/min

Vääntö

(3600–4400 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

55 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

165 km/h

Kulutus l/ 100 km

3,3 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

75 g/km

Mitat

pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm,
Omamassa: 1160 kg

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat