17.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ladattava hybridi – Volvo XC90 T8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköajosta voi nauttia vain lyhyesti. Hyvää: nelivetokyvyt, vaihteisto, sisätilat, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, arkikulutus, hinta. Volvo XC90 T8 Twin Engine on ladattava hybridi, jonka perusta on kookas, ylellinen ja kehuttu malliston lippulaiva. Kaikki siis hyvin?No ei aivan. Hybridin muut kuin verotukselliset valtit jättävät ilmaan kysymyksiä. Onko koeajossa esimerkki poltto- ja sähkömoottorin teknisesti taidokkaasta yhdistelmästä mutta järjettömästä välivaiheesta kohti sähköautoilua?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhtyvää sähköajoaOstajaa miellyttää, että verokohtelu on lempeää (päästöt 49 g/km). Luvattu keskikulutus on 2,1 litraa satasella. Arkiajossa huitelee helposti 8–10 litrassa.Akut täynnä sähköajoa luvataan jopa 40 kilometriä, käytännössä vähemmän. Sähköajon kilometrit ehtyvät ajettua matkaa nopeammin. Nytkähtelevä ruuhka-ajo, risteyksien renkaita sudituttava liukas tienpinta ja mahti-Volvon kookkaus tekevät tehtävänsä.Volvo on vahvoilla kun tarvitaan voimaa ja vääntöä – tai nelivetoisuutta.Omiaan matka-ajoonValittavana on viisi ajotilaa. Kuljettaja voi vaikka moottoritieltä kaupunkiin saavuttuaan vaihtaa ajossa päästöttömään sähkötilaan. Hybrid-asetus vaatii vähiten ajettelua, sillä auto toimii kulutuksen kannalta mahdollisimman taloudellisesti.Pitkällä taipaleella matkanteko on vakaata, yllätyksetöntä ja vaivatonta. Kaupunkiruuhkien nytkähdyksissä seisauttava automaattijarrutus on omiaan estämään peltiä rypistymästä.Kristallia ja nahkaaNäkymiä hallitsee kookas näyttö, jota hallitaan tableteista tutuin napsautuksin, sivupyyhkäisyin tai kahden sormen nipistys/levitystekniikalla, joka zoomaa näppärästi esimerkiksi karttanäkymän halutun yksityiskohtaiseksi.Hopeainen metallipanelointi lyö kättä mustalle nahalle. Lyhyessä vaihdekepukassa on pimeässä hohtavaa Orreforsin kristallilasia. Viimeistely vakuuttaa, eikä muuten voi olla, onhan hintalapussa kuusi numeroa pilkun vasemmalla puolen.Jos säätää korkealaatuisista 1 400 watin Bowers & Wilkinsin poppikoneista nupit kaakkoon ja äänitilaksi akustiikaltaan upean Göteborgin konserttisalin, joutuu matka ja irtaantuu sielu auton ulkopuolisesta maailmasta ja sen murheista.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Hinta alkaen 115 576 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm3, kaksi ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, sähköisesti kytkettävä neliveto. Teho 235+65 kW (320+87 hv), 5700 r/min Vääntö 400+240 Nm (2200–4500 r/min) Vääntö 400+240 Nm (2200–4500 r/min) Akku Latausaika 2,5/3,5/6 tuntia. Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 1931 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2984 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta