16.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: ylellinen lippulaiva Škoda Superb Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Superb on tyylikäs, tilava ja vaivaton. Hyvää: viimeistely, sisätilat takana, tavaratila. Huonoa: näkyvyys peilien kautta. Tuoreen Škoda Superbin jouhevatoiminen kaksoiskytkinautomaatti ja kaksilitrainen varmatoiminen dieselmoottori ovat toimiva yhdistelmä. Moottori on riittävän väkevä viemään kookasta autoa. Vääntöä on tarjolla mukavasti 400 newtonmetriä laajahkolla käyntinopeusalueella.Nelivetoisuus varmistaa etenemisen kehnoilla teillä ja luo menoon vakautta myös kaarteissa.Ja uusi kolmialueinen ilmastointi takaa matkustamossa hyvät oltavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtteina tilat ja varusteluSuperbin muita valtteja ovat kattava turvavarustelu sekä väljät sisätilat ihmisille ja tavaroille. Takana on hulppeat jalkatilat ja tavaratila on kasvanut 30 litralla sitten edellismallin 625 litraan.Valmistajansa ylellisesti varusteltu Škoda Superb -lippulaiva on lähtökohtaisesti hyvä auto, muttei kuitenkaan täydellinen tapaus. Näkyvyys on esimerkiksi osittain uhrattu muotoilun alttarille. Sivupeilit ja taustapeili ovat kooltaan mitättömät. Niiden kautta on oikeasti vaivalloista nähdä mitä sivuilla tai takana tapahtuu. Katveita jää liikaa.Uutuden aiempaa terävämmin muotoillut ulkopellit ovat makukysymys, edeltäjän muodoillakin on kannattajansa.Säätyvä alustaŠkodan mukautuva alustansäätöjärjestelmä DCC mahdollistaa sen, että autoa voi – tosin varsin maltillisesti – säätää ominaisuuksiltaan mieleisekseen ajotilanteen ja omien mieltymysten mukaan. Iskunvaimentimien ominaisuuksien mukautukseksi on valittavissa urheilullinen, tavallinen tai mukavuuspainotteinen asetus.Mukavuuspainotteinen comfort-asetus on ihan omiaan matka-ajossa ja myös kehnokuntoisilla teillä, mutta mutkateiden ja taajamien tullen ohjaustuntuman ja alustan yhteispeli on liiankin pehmeätä. Ohjaus sinänsä keskittää hyvin.Individual-asetus on ainakin omalla kohdalla ehdoton. Se antaa mahdollisuuden säätää autoa esimerkiksi niin, että alustassa painottuu mukavuus, mutta ohjauksessa urheilullisuus.Tällöin ohjaustehostin toimii hillitymmin, jolloin ratin kääntäminen vaatii hieman enemmän voimaa. Sport-asetus terhentää myös kiihtyvyyttä normal-tilaan verrattuna.Luvattuun 4,9 litran keskikulutukseen ei koeajossa päästy, eikä se olisi ollut mahdollistakaan, sillä koeajossa kokeiltiin useita eri ajoasetuksia sekä ohituskiihtyvyyttä käytännössä.Eco-asetus on omiaan rauhallisempaan ajamiseen ja avittaa osaltaan polttoaineen säästämisessä. Tällöin tingitään kiihtyvyydestä ja ripeydestä, jolla auton matkustamon sisälämpötila asettuu halutuksi. Econa liikuttaessa auto hyödyntää ahkerasti rullaustoimintoa, jolloin polttoainetta säästyy esimerkiksi punaisia liikennevaloja lähestyttäessä kunhan muistaa nostaa jalan kaasulta.Tuuletusta ja hellivää nahkaa Koeajoautossa on lisävarusteita hieman yli 4 000 eurolla. Laurin & Klement -varustelutaso tuo sisälle hellivää nahkaa, istuinten tuuletuksen ja myös tarpeellisia turvavarusteita kuten kaista-avustimen ja kaistanvaihtovaroittimen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 L&K DSG Hinta alkaen 55 703 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa