16.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: ylellinen lippulaiva Škoda Superb Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Superb on tyylikäs, tilava ja vaivaton. Hyvää: viimeistely, sisätilat takana, tavaratila. Huonoa: näkyvyys peilien kautta. Tuoreen Škoda Superbin jouhevatoiminen kaksoiskytkinautomaatti ja kaksilitrainen varmatoiminen dieselmoottori ovat toimiva yhdistelmä. Moottori on riittävän väkevä viemään kookasta autoa. Vääntöä on tarjolla mukavasti 400 newtonmetriä laajahkolla käyntinopeusalueella.Nelivetoisuus varmistaa etenemisen kehnoilla teillä ja luo menoon vakautta myös kaarteissa.Ja uusi kolmialueinen ilmastointi takaa matkustamossa hyvät oltavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtteina tilat ja varusteluSuperbin muita valtteja ovat kattava turvavarustelu sekä väljät sisätilat ihmisille ja tavaroille. Takana on hulppeat jalkatilat ja tavaratila on kasvanut 30 litralla sitten edellismallin 625 litraan.Valmistajansa ylellisesti varusteltu Škoda Superb -lippulaiva on lähtökohtaisesti hyvä auto, muttei kuitenkaan täydellinen tapaus. Näkyvyys on esimerkiksi osittain uhrattu muotoilun alttarille. Sivupeilit ja taustapeili ovat kooltaan mitättömät. Niiden kautta on oikeasti vaivalloista nähdä mitä sivuilla tai takana tapahtuu. Katveita jää liikaa.Uutuden aiempaa terävämmin muotoillut ulkopellit ovat makukysymys, edeltäjän muodoillakin on kannattajansa.Säätyvä alustaŠkodan mukautuva alustansäätöjärjestelmä DCC mahdollistaa sen, että autoa voi – tosin varsin maltillisesti – säätää ominaisuuksiltaan mieleisekseen ajotilanteen ja omien mieltymysten mukaan. Iskunvaimentimien ominaisuuksien mukautukseksi on valittavissa urheilullinen, tavallinen tai mukavuuspainotteinen asetus.Mukavuuspainotteinen comfort-asetus on ihan omiaan matka-ajossa ja myös kehnokuntoisilla teillä, mutta mutkateiden ja taajamien tullen ohjaustuntuman ja alustan yhteispeli on liiankin pehmeätä. Ohjaus sinänsä keskittää hyvin.Individual-asetus on ainakin omalla kohdalla ehdoton. Se antaa mahdollisuuden säätää autoa esimerkiksi niin, että alustassa painottuu mukavuus, mutta ohjauksessa urheilullisuus.Tällöin ohjaustehostin toimii hillitymmin, jolloin ratin kääntäminen vaatii hieman enemmän voimaa. Sport-asetus terhentää myös kiihtyvyyttä normal-tilaan verrattuna.Luvattuun 4,9 litran keskikulutukseen ei koeajossa päästy, eikä se olisi ollut mahdollistakaan, sillä koeajossa kokeiltiin useita eri ajoasetuksia sekä ohituskiihtyvyyttä käytännössä.Eco-asetus on omiaan rauhallisempaan ajamiseen ja avittaa osaltaan polttoaineen säästämisessä. Tällöin tingitään kiihtyvyydestä ja ripeydestä, jolla auton matkustamon sisälämpötila asettuu halutuksi. Econa liikuttaessa auto hyödyntää ahkerasti rullaustoimintoa, jolloin polttoainetta säästyy esimerkiksi punaisia liikennevaloja lähestyttäessä kunhan muistaa nostaa jalan kaasulta.Tuuletusta ja hellivää nahkaa Koeajoautossa on lisävarusteita hieman yli 4 000 eurolla. Laurin & Klement -varustelutaso tuo sisälle hellivää nahkaa, istuinten tuuletuksen ja myös tarpeellisia turvavarusteita kuten kaista-avustimen ja kaistanvaihtovaroittimen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 L&K DSG Hinta alkaen 55 703 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”