Liikenne 16.3.2016
Autoliitto harventaisi uusien autojen katsastusväliä
Ensikatsastusta ehdotetaan nelivuotiaille autoille.
Autoliiton mukaan uusien henkilöautojen katsastaminen tiuhaan on turhaa, sillä uusissa autoissa on erittäin harvoin merkittäviä vikoja, jotka johtaisivat katsastuksessa auton hylkäykseen.
– Autoilijan kannalta kyse on turhasta rahastuksesta, sillä nykyautot ovat teknisesti niin toimintavarmoja, ettei niitä tarvitsisi katsastaa niin tiuhaan kuin nykyisin, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
– Riittäisi hyvin, että auto katsastetaan ensimmäisen kerran nelivuotiaana, seuraavat kaksi kertaa kahden vuoden välein ja siitä eteenpäin vuosittain, Nieminen ideoi.
Laskeva hylkäystrendi
Ideoinnin taustaksi Nieminen on penkonut läpi katsastustilastoja, joiden perusteella hylkäysten vähenemistrendin suunta on selvä: laskeva, olipa auton ikä kolme, viisi tai 12 vuotta. Autoliitossa on käyty lävitse henkilöautojen hylkäysmääriä vuosien 2011 ja 2015 välillä. Autojen ikähaarukka on 3–12 vuotta.
– Viranomaisen eli Trafin kokoamat hylkäysmäärät kertovat, että niiden määrä on laskeva.
Kun vuonna 2011 kolmivuotiaista autoista hylättiin 5,45 prosenttia, oli vastaava luku viime vuonna laskenut kolmeen prosenttiin.
– 97 autoilijaa sadasta kävi siis turhaan katsastuskonttorilla, Nieminen kiteyttää.
Tyyppiviat hoituvat takaisinkutsuilla
Jos jossakin nuoressa automallissa on tyyppivika, hoituu niiden autojen kuntoonsaattaminen Niemisen mukaan tehokkain takaisinkutsuin, joihin Trafi velvoittaa maahantuojan.
– Tehostetaan takaisinkutsuja, jottei kukaan joudu ajamaan autolla, joissa on piilevä vika, joka voi vaarantaa turvallisuutta, mutta karsitaan turhaa katsastamista. Eikös norminpurku ole päivän sana?, Nieminen haastaa.
Tasalaatuisesti suoritetut katsastukset ovat Niemisen mukaan autoilijan oikeus myös kuluttajansuojan näkökulmasta. Autoliitto on aiemmin kiinnittänyt huomiota katsastustoiminnan laatuun.
Tuolloin taustalla oli Trafin viime lokakuussa tekemä valvontaisku, jossa viranomainen vei katsastettaviksi kaksi bensiinimoottorista Honda Accordia vuosimallia 2004–2006. Autoille tehtiin 75 koekatsastusta. Katsastuspaikat eivät tienneet katsastavansa testiautoja. Autoihin oli teetetty vikoja tai muutoksia, joiden löytymistä koeteltiin.
Testiautojen kuudesta viasta kolme oli liikenneturvallisuuden kannalta vakavia ja sellaisia vikoja, että jokaisen niistä olisi tullut johtaa auton hylkäykseen. Katsastuksissa (75) testiauto tuli hylätyksi 50 kertaa ja hyväksytyksi 25 kertaa.