19.11.2022

17-vuotiaille ajokortin suova lakimuutos ottaa aikalisän

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen: ”Pidämme tärkeänä, että tekemämme päätökset perustuvat tietoon ja asiantuntijoiden arvioihin. Tämä korostuu erityisesti, koska esityksellä on laajat vaikutukset liikenneturvallisuuteen ja nuoriin.”

17-vuotiaita nuoria koskettava ajokorttiuudistus vaatii edetäkseen lisää aikaa. se tarkoittaa sitä, että jo kauan valmistellun lakiesityksen voimaantulo siirtyy ensi vuoteen. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta haluaa kuulla asiasta lisää asiantuntijoita. Asian tästä vaiheesta kertoi ensimmäisenä Uutissuomalainen.

Moottorin haastattelema valiokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) kertoo lain voimaantulon siirtyvän tuonnemmaksi. Tausta valiokunnan ottamalle aikalisälle on se, että hallituksen lakiesitykseen sisältyy Kymäläisen mukaan monia näkökulmia ja siksi ”sen käsittely aiheuttaa valiokunnassa osin hämmennystä.”

Hämmennyksen taustalla taasen on, että valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden antamat palautteet ovat olleet keskenään ristiriitaisia. Kymäläinen haluaa, että lakiesitys käsitellään huolellisesti.

Miksi ajokorttilakin valmistelu vaatii vielä asiantuntijakuulemisia?

– Pidämme valiokunnassa tärkeänä, että tekemämme päätökset perustuvat tietoon ja asiantuntijoiden arvioihin. Tämä korostuu erityisesti, koska esityksellä on laajat vaikutukset liikenneturvallisuuteen ja nuoriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä hiertää eniten?

Mikä on merkittävin asia, mikä hiertää ja estää vielä viemästä asiaan eteenpäin eduskunnassa? Mistä on eriäviä näkemyksiä?

– En lähde sisällöllisesti kommentoimaan käsittelyn tilannetta valiokunnan sisällä käsittelyn ollessa kesken, koska valiokunnan sisäiset keskustelut eivät ole julkisia. Sillä voisi myös olla haitallista vaikutusta asian käsittelyyn. Onkin tärkeää, että valiokunta saa asiassa myös työrauhan, Kymäläinen tähdentää.

Päätöspöydällä ikäpoikkeuslupa

Voi vain uumoilla, olisiko yksi keskeisimmistä päätösvaikeutta tuovista lakiesityksen tekstikohdista se, mikä koskee nuoria. Lakiesityksessä 17-vuotiaiden ajokorttilupaa varten tarvittaisiin jatkossa vain huoltajan suostumus. Esityksen osasia ovat myös tietyt rajoitukset kuten se, että 17-vuotias ei saisi ajaa henkilöautolla puolenyön ja aamuviiden välillä. Nuoren kyydissä saisi myös olla korkeintaan yksi matkustaja.

Onko hankalin asia ikäpoikkeusluvasta luopuminen eli 17-vuotiaiden mahdollisuus suorittaa b-luokan ajokortti ilman erityislupaa?

– Hallituksen esitykseen sisältyvät yksittäiset esitykset linkittyvät vahvasti toisiinsa ja tässä käsitellään kokonaisuutta. En koe tarpeelliseksi kommentoida sitä, mikä yksittäinen esitys on haastavin. Ikäpoikkeusluvasta luopuminen on keskeinen osa hallituksen esitystä, joten sitä luonnollisesti käsitellään osana kokonaisuutta, Kymäläinen avaa käytyjä keskusteluja ja valmisteluprosessia.

Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö Autoliitto on kummeksunut lakimuutosaikeisiin liittyen riskientunnistamiskoulutuksen vaatimusten lisäämistä, joka nostaisi Autoliiton arvion mukaan koulutuksen hintaa vähintään 200 eurolla, kenties enemmänkin. Moottori kirjoitti asiasta jo aiemmin. Erityisen kriittisenä Autoliitto suhtautuu pakolliseen käyntiin ajoharjoitteluradalla, joka aiheuttaisi merkittäviä haasteita myös yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

Lakiesitys venynee keväälle

Kymäläinen ei osaa tässä vaiheessa sen tarkemmin arvioida, kuinka pitkälle tulevaisuuteen lakiesityksen valmistelu venyy.

Esitys etenee Kymäläisen mukaan eduskunnan päätettäväksi, kunhan liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö valmistuu. Se voi tarkoittaa kevätistuntokautta.

– Mietintö voidaan antaa, kunhan valiokunta kokee saaneensa asiantuntijakuulemisista riittävästi tietoa tehdäkseen ratkaisevia päätöksiä. Tarkkaa aikataulua tälle on mahdotonta sanoa.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta

a:2:{i:0;s:6:"114229";i:1;s:6:"114085";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat