26.10.2020 Liikenne Keskusta: bensiinin ja dieselin veronkorotuksille stoppi, keinoksi myös kilometrivero Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskustapuolueen eduskuntaryhmän mukaan liikenteen päästöt saataisiin alas kotimaisilla uusiutuvilla polttoaineilla, etätyöllä ja ajettuihin kilometreihin perustuvalla rahankeruutavalla, jossa maksut porrastuisivat tieluokan ja joukkoliikenteen saatavuuden mukaan. Autoliitto tyrmää satelliittiveron. Keskustan eduskuntaryhmä on valmistellut oman esityksen poliittisesti kuumaan kysymykseen, joka koskee liikenteen tulevaisuutta: verotusta ja päästöjen suitsimista. Puolue esittää liikennepolitiikan mittavaa uudistusta, jossa kantavana ideana on lisätä tuntuvasti kotimaisten, uusiutuvien polttoaineiden käyttöä ja mahdollistaa etätyö niin, että liikenteen päästöt saadaan vähenemään. Keskustan eduskuntaryhmä esittää myös biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamista tulevina vuosina nykyisestä 30 prosentista jopa 40 prosenttiin. Bensiinin ja dieselin veronkorotukset eivät keskustan mukaan ole ratkaisu päästötalkoissa.Mutta on eduskuntaryhmän ehdotuksessa muitakin keinoja kuten laajalti julkista keskustelua ja kiistelyä herättänyt kilometrivero eli autolla ajettuihin kilometreihin ja ajokilometrien seurantaan perustuva järjestelmä. Keskustapuolueen eduskuntaryhmän linjauksissa liikenteen verotuksessa siirrytään seuraavan 10 vuoden kuluessa ”bensan ja dieselin litrahintaan perustuvasta verotuksesta kilometripohjaiseen järjestelmään porrastettuna tieluokan ja joukkoliikenteen saatavuuden mukaan.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto tyrmää satelliittiveronAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen kanta kilometriveroon on selkeä.– Autoilun verotukseen ei tarvita kallista ajamisen paikannukseen perustuvaa satelliittiperusteista järjestelmää. Aluepolitiikka voidaan hoitaa muullakin verotuksella. Aluepolitiikka voidaan hoitaa muullakin verotuksella.Keskustan ulostulon taustalla on liikenteen kokonaisverouudistus, jota valmistellaan paraikaa valtiovarainministeriön johdolla. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) toi vastikään oman verotuskantansa julki kertomalla Ylen TV1:n Ykkösaamussa, että hän on ehdottanut työryhmälle, että kannattaisi miettiä pitkällä tähtäimellä paikannukseen perustuvaa verotusta. Työryhmän valmistelusta on määrä syntyä ehdotus ensi kevääksi.Autoliitto kummeksui tuoreeltaan keskustaministerin ulostuloa idealla, joka on aiemmin moneen kertaan hylätty. Autoliiton mukaan paikantamiseen perustuva tieverotusjärjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ei ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa.Suomea sitoo EU:n sääntelyAutoliitto tuo myös esiin sen, että polttoaineverotus on EU säänneltyä, eikä Suomi voi tehdä kansallisia päätöksiä siitä luopumiseksi. Keskustan nyt esiintuomassa mallissa yhdistellään Autoliiton mukaan polttoaineveroja ja tiemaksuja. Tällä tavoitellaan järjestelmää, joka mahdollistaisi suhteellisesti keveämmän verotuksen asuinpaikan mukaan.– Tavoitteena on saada kaupungeissa asuvat maksamaan enemmän liikenteen veroja, Autoliiton Pasi Nieminen kiteyttää.Autoliitto: verojen korotus väärä tieHiilettömään liikenteeseen siirtymisessä tulisi Autoliiton mukaan seurata eurooppalaista kehitystä ja hyväksyä se tosiasia, että korkeasta liikenteen verotuksesta ja fossiilittomaan liikkumiseen siirtymisen tavoitteista ei voida pitää kiinni samaan aikaan.– Kaikki ne maat, jotka ovat edistyksellisimmin siirtyneet uuteen teknologiaan ovat tehneet sen tukemalla muutosta, eivät verottamalla enemmän, Nieminen kummeksuu.Autoliiton näkemyksen mukaan Suomen ei tule tehdä omia kansallisia kalliita verojärjestelmiä, jotka osana jo nyt kireää liikenteen verotusta nostaisivat kustannuksia entisestään eivätkä pysäyttäisi veronkorotuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoomus poistaisi autoveron 4 vuodessa Kokoomuksen eduskuntaryhmä on niin ikään laatinut omat liikenteen päästöihin ja verotukseen liittyvät ehdotuksensa. Puolue on osaltaan sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä, ja linjaa, että tieliikenteemme pitäisi olla täysin hiiletön vuoteen 2045 mennessä. Puolueen tavoitteena on, että sähköä tai biokaasua käyttävä ajoneuvo on suomalaiselle aina fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla. Siksi kokoomus esittää autoilun verotukseen rakenteellista muutosta, jossa uusien autojen verotus siirretään asteittain kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. Kokoomus muistuttaa, että liikenteen päästöt muodostavat viidenneksen Suomen kokonaispäästöistä, josta valtaosa tulee tieliikenteestä. – Tavoitteeseen pääseminen on vaikeaa, mutta ei mahdotonta, linjaa puolue kannanotossaan. Kokoomuksen mukaan ongelma ei ole autoissa, vaan fossiilisissa polttoaineissa. – Päästöjen puolittaminen edellyttääkin ennen kaikkea autokannan nopeampaa uusiutumista. Se on tarkoitus toteuttaa vähäpäästöisiä autoja suosimalla ja lisäämällä biopolttoaineiden osuutta, linjaa puolue. Kokoomus siirtäisi uusien autojen verotuksen kokonaisuudessaan hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. Autovero poistettaisiin portaittain neljän vuoden kuluessa. Puolueen mallissa muutos kompensoidaan korottamalla ajoneuvoveroa enintään puolet nykyisen autoveron määrästä. Puolueen mukaan Suomen nykyinen verorakenne ylläpitää keski-iältään lähes 10-vuotiaiden suuripäästöisten autojen maahantuontia. – Suomessa henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut 10 prosentilla vuosina 2010–2015 ja ikääntyminen jatkuu, mikäli autoilun vero-ohjaukseen ei tehdä muutoksia, Kokoomus taustoittaa. Kokoomus poistaisi käyttövoimavero kaasu- ja sähköautoilta. Puolue ottaisi jakeluvelvoitteeseen mukaan synteettiset polttoaineet sekä biokaasun. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen