Liikenne | Uutinen | 11.10.2020

Autoliitto tyrmää ministeri Vanhasen idean: Suomeen ei pidä luoda omaa tieverojärjestelmää

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen väläytteli paikantamiseen perustuvan tieverotuksen käyttöönottoa. Autoliitto: järjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ei ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa.

Jaa artikkeli

Liikenteen kokonaisverouudistusta valmistellaan paraikaa valtiovarainministeriön johdolla. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) päätti tuoda oman verotuskantansa julki kertomalla lauantaina Ylen TV1:n Ykkösaamussa, että hän on ehdottanut työryhmälle, että kannattaisi miettiä pitkällä tähtäimellä paikannukseen perustuvaa verotusta. Työryhmän valmistelusta on määrä syntyä ehdotus ensi kevääksi.

Autoliitto kummeksuu ministerin ulostuloa idealla joka on aiemmin moneen kertaan hylätty. Autoliiton näkemyksen mukaan paikantamiseen perustuva tieverotusjärjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ei ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa.

– Autoilun verotukseen ei tarvita kallista satelliittiperusteista järjestelmää. Aluepolitiikka voidaan hoitaa muullakin verotuksella. Mikäli autoilijoilta kerättäviä veroja halutaan poliittisilla päätöksillä muuttaa aluepainotteisiksi, niin se voidaan toteuttaa ajoneuvoveron porrastamisella. Näin toimii myös lakisääteinen liikennevakuutus. Tähän ei tarvita satojen miljoonien investointeja ja kymmenien miljoonien jatkuvia operointikustannuksia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa.

Liikenteen verojen uudistaminen on poliittisesti kuuma peruna, joka kutittelee autoilevan kansan syvimpiä tuntoja: liikenteen verotus koskettaa käytännössä jokaista suomalaista kotitaloutta. Valtion kirstunvartijoiden kannalta kyse on merkittävästä asiasta, kerätäänhän liikenteestä vuosittain kahdeksan miljardia veroeuroa.

Ollilan työryhmän haamu

Vanhasen esiintuoma autoilun verotuskeino ei ole uusi ajatus, pikemminkin ns. Jorma Ollilan työryhmän vuonna 2014 esittämän idean kaivaminen naftaliinista.

Ollilan työryhmän esityksessä keskeisintä oli ajettuihin kilometreihin ja satelliittiseurantaan perustuva autoilun verotus. Nyt Vanhanen tuo esiin ajomäärään ja alueellisuuteen pohjautuvan idean, jossa erona Ollilan työryhmän linjauksiin on verojen määrän sitominen tieluokkiin.

Ylen haastattelussa Vanhanen muotoili asian seuraavasti: ”Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi, moottoriteillä, kaduilla, joita koko ajan hoidetaan maksu voisi olla korkeampi.”

Vanhasen mukaan tämänkaltaista verotusjärjestelmää ei ole missään maailmassa, mutta hän uskoo, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden.

Yksityisyyden suoja huolettaa

Autoliitto tuo esiin, että myös huoli yksityisyydensuojasta ja tietoturvasta ovat aiempina vuosina herättäneet suurta huolta suomalaissa. Vanhasen mukaan Koronavilkun latausten suuri määrä osoittaa, että asia ei ole enää ongelma.

– Satelliittipaikantamiseen perustuvan tieveron rinnastaminen Koronavilkku-sovellukseen, jonka on kerrottu toimivan keräämättä paikkatietoa, on vastuutonta. Kyseessä on täysin eri asia. Suomalaiset suhtautuvat kansainvälisten autojärjestöjen aiemmin teettämän tutkimuksen mukaan kaikkein kielteisimmin paikkatietoperusteiseen verotukseen, Nieminen tähdentää.

Ketkä maksavat teistä?

Autoliitto kummeksuu sitä, että Vanhasen mukaan tieverotusta kompensoitaisiin tulonsiirroilla muun muassa niin, että pienillä sorateillä maksu olisi pienempi kuin valtateillä ja moottoriteillä. Vanhanen perusteli asiaa oikeudenmukaisuudella, sillä nyt syrjäseutujen autoilijat maksavat hänen mukaansa runsaasti liikennöityjen teiden kunnossapidon.

Tähän perusteluun Autoliitolla on eriävä näkemys.

– Valtion omistamien teiden liikennesuoritteesta sorateiden osuus on kolme prosenttia. Kyllä vilkkaasti liikennöidyillä teillä ajavat maksavat erilaisten verojen muodossa käyttämiensä teiden kunnossapidon ja paljon muuta, Nieminen huomauttaa.

Väyläviraston mukaan Suomessa on yli 350 000 kilometriä yksityisteitä, mikä on noin 80 prosenttia Suomen tieverkosta.

– Näiden teiden kunnossapito ja rakentaminen katetaan jo nyt pääosin tiemaksuilla.

Kuka maksaa kalliimpaa veroa?

Vanhasen ideoimassa mallissa kalliimpaa tieveroa maksaisivat ne, jotka asuvat toimivan joukkoliikenteen alueella.

Autoliiton Pasi Niemisen mukaan keskeistä on, kuka määrittelee, missä on toimiva joukkoliikenne?

– Edes pääkaupunkiseudulla joukkoliikenne ei toimi joka suuntaan ja matka-ajat ovat helposti kohtuuttomia. Auto on usein kaupunkiseuduillakin ainoa mahdollinen tapa saada arjen askareet hoidetuksi, Nieminen huomauttaa.

Hän kritisoi myös ruuhkamaksujen puolestapuhujia.

– Helsinki ajaa nyt ruuhkamaksuja kovalla kiireellä, kun on selvinnyt, ettei niillä olisi juurikaan vaikutuksia ilmastonmuutoksen torjunnassa ja digitalisaatio parantaa ruuhkien hallintaa ja lisää etätyötä. Ruuhkamaksussa eli uudessa Helsinki-verossa tavoitteena onkin saada muiden kuntien asukkaat maksamaan veroja Helsinkiin. Sama suunnitelma on alueellisen tieveron takana eli verot naapurin maksettavaksi, Nieminen arvioi.

Jaa artikkeli

Keskustelu