11.10.2020 Liikenne Autoliitto tyrmää ministeri Vanhasen idean: Suomeen ei pidä luoda omaa tieverojärjestelmää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtiovarainministeri Matti Vanhanen väläytteli paikantamiseen perustuvan tieverotuksen käyttöönottoa. Autoliitto: järjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ei ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa. Liikenteen kokonaisverouudistusta valmistellaan paraikaa valtiovarainministeriön johdolla. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) päätti tuoda oman verotuskantansa julki kertomalla lauantaina Ylen TV1:n Ykkösaamussa, että hän on ehdottanut työryhmälle, että kannattaisi miettiä pitkällä tähtäimellä paikannukseen perustuvaa verotusta. Työryhmän valmistelusta on määrä syntyä ehdotus ensi kevääksi.Autoliitto kummeksuu ministerin ulostuloa idealla joka on aiemmin moneen kertaan hylätty. Autoliiton näkemyksen mukaan paikantamiseen perustuva tieverotusjärjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ei ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa.– Autoilun verotukseen ei tarvita kallista satelliittiperusteista järjestelmää. Aluepolitiikka voidaan hoitaa muullakin verotuksella. Mikäli autoilijoilta kerättäviä veroja halutaan poliittisilla päätöksillä muuttaa aluepainotteisiksi, niin se voidaan toteuttaa ajoneuvoveron porrastamisella. Näin toimii myös lakisääteinen liikennevakuutus. Tähän ei tarvita satojen miljoonien investointeja ja kymmenien miljoonien jatkuvia operointikustannuksia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa.Liikenteen verojen uudistaminen on poliittisesti kuuma peruna, joka kutittelee autoilevan kansan syvimpiä tuntoja: liikenteen verotus koskettaa käytännössä jokaista suomalaista kotitaloutta. Valtion kirstunvartijoiden kannalta kyse on merkittävästä asiasta, kerätäänhän liikenteestä vuosittain kahdeksan miljardia veroeuroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOllilan työryhmän haamuVanhasen esiintuoma autoilun verotuskeino ei ole uusi ajatus, pikemminkin ns. Jorma Ollilan työryhmän vuonna 2014 esittämän idean kaivaminen naftaliinista.Ollilan työryhmän esityksessä keskeisintä oli ajettuihin kilometreihin ja satelliittiseurantaan perustuva autoilun verotus. Nyt Vanhanen tuo esiin ajomäärään ja alueellisuuteen pohjautuvan idean, jossa erona Ollilan työryhmän linjauksiin on verojen määrän sitominen tieluokkiin.Ylen haastattelussa Vanhanen muotoili asian seuraavasti: ”Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi, moottoriteillä, kaduilla, joita koko ajan hoidetaan maksu voisi olla korkeampi.”Vanhasen mukaan tämänkaltaista verotusjärjestelmää ei ole missään maailmassa, mutta hän uskoo, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden.Yksityisyyden suoja huolettaaAutoliitto tuo esiin, että myös huoli yksityisyydensuojasta ja tietoturvasta ovat aiempina vuosina herättäneet suurta huolta suomalaissa. Vanhasen mukaan Koronavilkun latausten suuri määrä osoittaa, että asia ei ole enää ongelma.– Satelliittipaikantamiseen perustuvan tieveron rinnastaminen Koronavilkku-sovellukseen, jonka on kerrottu toimivan keräämättä paikkatietoa, on vastuutonta. Kyseessä on täysin eri asia. Suomalaiset suhtautuvat kansainvälisten autojärjestöjen aiemmin teettämän tutkimuksen mukaan kaikkein kielteisimmin paikkatietoperusteiseen verotukseen, Nieminen tähdentää.Ketkä maksavat teistä?Autoliitto kummeksuu sitä, että Vanhasen mukaan tieverotusta kompensoitaisiin tulonsiirroilla muun muassa niin, että pienillä sorateillä maksu olisi pienempi kuin valtateillä ja moottoriteillä. Vanhanen perusteli asiaa oikeudenmukaisuudella, sillä nyt syrjäseutujen autoilijat maksavat hänen mukaansa runsaasti liikennöityjen teiden kunnossapidon.Tähän perusteluun Autoliitolla on eriävä näkemys.– Valtion omistamien teiden liikennesuoritteesta sorateiden osuus on kolme prosenttia. Kyllä vilkkaasti liikennöidyillä teillä ajavat maksavat erilaisten verojen muodossa käyttämiensä teiden kunnossapidon ja paljon muuta, Nieminen huomauttaa.Väyläviraston mukaan Suomessa on yli 350 000 kilometriä yksityisteitä, mikä on noin 80 prosenttia Suomen tieverkosta.– Näiden teiden kunnossapito ja rakentaminen katetaan jo nyt pääosin tiemaksuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka maksaa kalliimpaa veroa?Vanhasen ideoimassa mallissa kalliimpaa tieveroa maksaisivat ne, jotka asuvat toimivan joukkoliikenteen alueella.Autoliiton Pasi Niemisen mukaan keskeistä on, kuka määrittelee, missä on toimiva joukkoliikenne?– Edes pääkaupunkiseudulla joukkoliikenne ei toimi joka suuntaan ja matka-ajat ovat helposti kohtuuttomia. Auto on usein kaupunkiseuduillakin ainoa mahdollinen tapa saada arjen askareet hoidetuksi, Nieminen huomauttaa.Hän kritisoi myös ruuhkamaksujen puolestapuhujia.– Helsinki ajaa nyt ruuhkamaksuja kovalla kiireellä, kun on selvinnyt, ettei niillä olisi juurikaan vaikutuksia ilmastonmuutoksen torjunnassa ja digitalisaatio parantaa ruuhkien hallintaa ja lisää etätyötä. Ruuhkamaksussa eli uudessa Helsinki-verossa tavoitteena onkin saada muiden kuntien asukkaat maksamaan veroja Helsinkiin. Sama suunnitelma on alueellisen tieveron takana eli verot naapurin maksettavaksi, Nieminen arvioi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa 14.10.2024 Liikenneturvallisuus Suomi liikenteen turvallisuudessa Euroopan valiojoukkoa – Norja, Ruotsi ja Tanska edellä 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?