13.1.2014 Liikenne Kilometriveron yksityiskohdat epäselviä Jorma Ollilan vetämä työryhmä pohti liikenteen verotuksen uudistamista. Linjaukset jättävät monta yksityiskohtaa epäselväksi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen verotusta uudistavan Jorma Ollilan työryhmän linjausten saama laaja huomio ei ole ihme, koskettaahan ajettuihin kilometreihin perustuva verotus kansalaisten liikkumista, lompakkoa ja yksityisyyttä. Työryhmä poistaisi vuosittaisen ajoneuvoveron ja autoveron, polttoainevero säilyisi. Ajettuihin kilometreihin ja satelliittiseurantaan perustuva verotus tarkoittaisi, että keskimääräistä vähemmän ajavien kustannukset laskisivat. Yli 17 000 kilometriä vuodessa ajavien autoilukustannukset nousisivat. Uusi verotustapa tulisi voimaan vuosina 2022–2025. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljonko vero olisi? Työryhmän keskimääräisenä esimerkkinä on 3,3 senttiä kilometriltä. Ehdotuksen mukaan veron suuruus riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä. Esimerkiksi Ford Focus 1.0 EcoBoostilla ajavan kilometrivero olisi 2,02 senttiä per kilometri, kun taas Volvo XC60 D5:n kilometrivero olisi 3,59 senttiä per kilometri. Alueellinen porrastus tarkoittaisi, että harvaan asutuilla alueilla, joissa ei ole toimivaa joukkoliikennettä, kilometrivero olisi alempi. Maan jako kahteen tai kolmeen hintavyöhykkeeseen ja rajaviivojen veto kartalle on tuskainen työ, josta ei saa kiitosta ja jota voi olla mahdotonta tehdä oikeudenmukaisesti. Säilyykö yksityisyys? Autoihin asennettava seurantalaite välittäisi käyttötiedot viivästettynä ja salattuna autoilijan salasanoin hallitsemalle kansalaistilille. Verottaja ei saisi yksityiskohtaista paikkatietoa. Liikkumistietojen tallennus ei vakuuta kaikkia tietoturva-asiantuntijoita. Riskinä on talletettujen liikkumistietojen joutuminen vääriin käsiin. Vähenisikö yksityisautoilu? Uusi verotustapa vähentäisi yksityisautoilua ja lisäisi joukkoliikenteen tarjontaa ja suosiota, ennustaa työryhmä. Jos näin kävisi, vähenisivät haitatkin: ruuhkat, onnettomuudet ja päästöt. Mutta mihin asti esimerkiksi bussiliikenteen kalusto riittää, kärsiihän reitistö jo nyt vähäverisyydestä ympäri maan? Syrjäseuduilla henkilöauto on usein ainoa vaihtoehto joukkoliikenteen puuttuessa. Autoa tarvitaan syrjäseutujen lisäksi taajamissa. Moni kulkee päivittäin myös muihin suuntiin kuin väestökeskittymiin, jonne vievät joukkoliikenteen säteittäiset palvelut. Perheen jälkikasvun kuskaaminen harrastuksiin on ajonautinnon sijasta aito tarve, johon joukkoliikenne ei välttämättä pysty vastaamaan. Autoliitto on nostanut esiin, että autonkäytön kustannusten nousulla olisi merkittäviä vaikutuksia myös työn tekemisen kustannuksiin, asuntojen hintoihin, kaupan alaan, matkailuun ja vapaa-ajan viettoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitä järjestelmä maksaa? Laitekustannuksiksi työryhmä laskee 330 miljoonaa euroa eli sata euroa autoa kohden. Valvontajärjestelmän alkuinvestoinnit ovat 130 miljoonaa euroa, ja vuotuinen ylläpito toiset 130 miljoonaa euroa. Valtiovarainministeriön raporttia täydentävä lausuma nostaa esiin useita perusteltuja epäilyksiä. Missään ei ole käytössä kattavaa henkilöautojen kilometriveroa, joten saatavilla ei ole kansainvälistä kokemusta kokonaiskustannuksista. Autoliitto pelkää, että järjestelmäkustannukset tulevat verojen päälle ja autoilijoiden maksettaviksi. Alenevatko autojen hinnat? Autotuojien puheenjohtaja Mika Elojärvi on arvioinut (HS 17.12.), että noin 80 prosenttia nykyisen autoveron määrästä menisi kuluttajille. Suomalaiskuluttaja on hintatietoinen, joten pelko siitä, että autotehtaat nostaisivat hintojaan veron alennusta vastaavasti, ei ole raportin mukaan kovin todennäköinen. lvm.fi/web/hanke/tulevaisuuden-liikenne autoliitto.fi/tietopankki/tievero/ Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?