30.8.2017

ABC:n liikenneturvallisuuskampanja käyntiin – Arttu Lindeman kaipaa liikenteeseen iloa

Ilolla liikenteessä

ABC-ketjun liikenneturvallisuuskampanjan lähettiläinä on tukku tunnettuja kasvoja.

Pöydällä on kuusi erilaista take away -kahvimukia. Jokainen on omanlaisensa ja jokaisessa on suunnittelijansa omintakeinen viesti Suomen teillä liikkuville.

”Must siisteint suomalaises liikentees on se, ku aamul saatetaan lähteä keikkamatkalle ja jengi fillaroi vielä duuniin ja illall päädytää mestoille, mis on jo 60cm lunt.”

Näin lukee rap-artisti ja tubettaja Arttu Lindemanin suunnitteleman mustavalkoisen mukin kyljessä.

Arttu Lindeman

Arttu Lindeman tietää mistä puhuu, sillä mies sahaa keikoilla tiuhaan: vuodessa kertyy tien päällä rapiat 60 000 kilometriä. Lindemanin auto lähtee kotoa Lahdesta vuodessa noin sadalle keikalle.

– En ole aina ratissa, mulla on onneksi usein frendi kuskina. Mut se on tosiaan siistii, et Suomi on niin pitkä maa, maisemat ja sää vaihtelee, käheä-ääninen Lindeman kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leo-Pekka Tähti arvostaa ajokulttuuria

Myös ammattiurheilija saa ja joutuu olemaan paljon tien päällä. Menestynyt paralympia-urheilija, pyörätuolikelauksen moninkertainen kultamitalisti Leo-Pekka Tähti ajaa vuosittain noin 40 000 kilometriä.

Pisin ajorupeama on siirtyminen talveksi harjoittelemaan etelän lämpöön eli Porista Espanjan Malagaan.

– Se reissu on yli 4 000 kilometrin ajomatka.

Tähti on tullut moneen kertaan vertailleeksi espanjalaisen ja suomalaisen ajokulttuurin eroja. Yksi ero on vilkun käyttö. Sitä espanjalaiskuskit käyttävät suomalaisia autoilijoita säästeliäämmin.

– Torvea soitatetaan vastaavasti Espanjassa paljon herkemmin kuin täällä. Arvostan sitä, että Suomessa noudatetaan hyvin liikennesääntöjä eikä juuri kaahailla, Tähti vertaa.

Miljoona mukia

Take away -mukit ovat yksi näkyvä osa syksystä joulukuuhun kestävää Ilolla liikenteessä -kampanjaa. Sen tavoitteena on kohentaa liikenneturvallisuutta ja nostaa esiin suomalaisen liikenneturvallisuuden myönteisiä puolia. Kampanjan taustalla on S-ryhmän ABC-ketju.

Muki lähtee monen autokunnan matkaan, sillä niitä myydään kuukausittain miljoona kappaletta.

Kuusi lähettilästä

Kampanjan keulakuviksi eli lähettiläiksi on houkuteltu tukku julkkiksia, jotka kertovat kukin omalla tyylillään mikä heitä autoilijoina liikenteessä ilahduttaa. Kampanjan kasvoina ovat Arttu Lindemanin ja Leo-Pekka Tähden lisäksi laulaja Maarit Hurmerinta, kiroilevan siilin luoja sarjakuvapiirtäjä Milla Paloniemi, malli/juontaja Niina Backman sekä akateemikko, valokuvaaja Caj Bremer, jolla on ollut ajokortti jo yli 60 vuotta.

Jokaisesta kampanjalähettiläästä on tehty lyhyt video, jossa hän kertoo omista liikennekokemuksista.

Videoista ehkä persoonallisin on sarjakuvataiteilija Milla Paloniemen pätkä, jossa reipassanainen kiroilevan siilin luoja jakaa hauskoja ajatuksia ajamisesta, nähtävyyksistä ja liftareista – ja suusta karkaa tasaisin väliajoin siilihahmon avulla sensuroituja tärskäytyksiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilolla liikenteessä, esikuvien kautta

– Lähetit toivottavasti saavat esikuvina ihmiset miettimään omaa liikennekäyttäytymistään, ABC-ketjun kehitysjohtaja Antti Erikivi taustoittaa.

– Meille kyse on yhteiskuntavastuusta. Koemme, että teiden varsilla meillä on myös oma roolimme liikenneturvallisuuden edistämisessä tuottamalla laadukkaita taukopalveluita. Haluamme herätellä keskustelua liikenneturvallisuudesta ja kannustaa suomalaisia kohteliaampaan käyttäytymiseen liikenteessä.

Mikä ilahduttaa, mikä kismittää

Kampanjan esittelyn yhteydessä julkistettiin tietoja myös S-ryhmän teettämästä kyselytutkimuksesta, jonka aiheena on mikä ilahduttaa ja mikä ärsyttää liikenteessä.

Neljä viidestä kyselyyn osallistuneesta arvioi, että suomalaiset käyttäytyvät hyvin tien päällä.

– Peräti 99 prosenttia vastanneista kertoi, että he olisivat halunneet joissakin tilanteissa kiittää toista tiellä liikkujaa hienosta eleestä, SOK Median mediapäällikkö Jukka Virtanen kertoo.

Toisaalta 86 prosenttia myönsi joskus kokeneensa raivoa ratin takana.

Automerkki ratkaisee?

Vastaajista 78 prosenttia oli sitä mieltä, että automerkillä on väliä liikennekäyttäytymisessä.

Ja vain 22 prosenttia vastaajista arvioi, ettei automerkillä ole merkitystä vaan henkilö ratkaisee.

Kyselytutkimuksen analysointi on vielä kesken, joten lopullinen tutkimusraportti valmistuu noin kahden viikon kuluttua.

Kyselytutkimukseen poimittiin 10 000 ABC:n yli 18 -vuotiasta asiakasomistajaa valtakunnallisesti. Vastaajia kertyi 1 178. Tutkimusaineiston keräsi Feelback Oy.

Teksti: Marko Jokela Kuvat Marko Jokela, ABC Videot: ABC 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat