6.10.2020

Alaikäiset auton ratissa: miten ikäpoikkeusluvat näkyvät törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrässä?

Ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen uudistukseen kerätään kansalaisten mielipiteitä.

Alaikäiset autoilijat ovat olleet syksyn aikana kuuma puheenaihe. On vaadittu pikaisia muutoksia ikäpoikkeuslupien myöntämiseen, mutta Traficom kertoo tarvitsevansa ainakin vuoden lisäaikaa turvallisuusvaikutusten arviointiin. Miten nuorten autoilu sitten näkyy tilastoissa?

Syksyn aikana 17-vuotiaat autoilijat ovat päässeet otsikoihin vähemmän mairittelevalla tavalla: vakavilla kolareilla ja törkeillä liikenneturvallisuuden vaarantamisilla. Esimerkiksi Autokoululiitto on toivonut nykyistä tiukempaa linjaa ikäpoikkeuslupien myöntämiseen.

Tähän mennessä julkaistut tilastot eivät suoraan osoita ikäpoikkeusluvalla kortin saaneita aiempaa suuremmiksi liikenneturvallisuusriskeiksi. 15–17-vuotiaiden törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrät ovat nousseet vuoden 2018 219:sta tapauksesta 292:een.

Prosenttimäärä on toki hurja, kasvua on kolmanneksen verran. Huomattavaa kuitenkin on, että vuoden 2018 lopussa 671:lla 17-vuotiaalla oli voimassaoleva B-ajo-oikeus, kun seuraavana vuonna luku oli 6 596.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei ainoastaan alaikäisten pahe

Samaan aikaan myös muiden ikäluokkien törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset ovat olleet kasvussa. Kokonaismäärä kasvoi vuoden 2018 3 643 tapauksesta 3 863:een. Vuonna 2019 15–17-vuotiaat ovat syyllistyneet kahdeksaan prosenttiin kaikista törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista. Vuonna 2018 luku oli 6 prosenttia, vuonna 2017 seitsemän prosenttia ja vuonna 2016 niin ikään seitsemän prosenttia.

Alaikäisten osuus törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin ei ole ollut toistaiseksi kasvussa.

Tämän valossa nuoret syyllistyvät törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin suunnilleen yhtä usein, kuin ennen ikäpoikkeusluvan saamisen helpottamista. Varsinaista kasvua näkyy sen sijaan 18–20-vuotiailla, joiden osuus törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin on ollut kasvussa vuodesta 2016 lähtien ja vuoteen 2019 mennessä osuus oli kasvanut neljän prosenttiyksikön verran.

Nuorista vähiten ajokieltorikoksia

Ajokieltorikoksiin 17-vuotiaat syyllistyvät harvemmin kuin vuoden-kaksi vanhemmat. Ajanjaksolla 1.7.2018–29.10.2019 ikäpoikkeusluvalla B-ajo-oikeuden oli saanut 7 860 henkilöä. Heistä 181, eli 2,3 prosenttia oli syyllistynyt tutkinnon jälkeen ajokieltorikkomukseen. 18-vuotiaita B-ajo-oikeuden saaneita oli 2 212, ja heistä 7,1 prosenttia oli syyllistynyt tutkinnon jälkeen ajokieltorikkomukseen. 19-vuotiaiden luvut ovat 2 785 tutkintoa ja 5,3 prosenttia.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan uuden ajokorttilain liikenneturvallisuusvaikutuksia voidaan kuitenkin arvioida aikaisintaan syyskuussa 2021, kun ensimmäiset ikäpoikkeusluvalla kortin saaneet ovat autoilleet kolme vuotta. Tämä siksi, että uusi kuljettaja saavuttaa kokeneiden turvallisuustason noin kolmessa vuodessa. Mieluiten Traficom tekisi selvityksen vuonna 2022, suuremman otannan keräämiseksi.

Käsittelemme aihetta myös Moottorissa 10/2020, jonka voi hankkia myös digitaalisena Lehtiluukku.fi:n kautta. Samassa numerossa käsittelemme myös toista, niin ikään nuoriin liittyvää asiaa: kevytautoja ja niiden tulevaisuutta.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Traficom, Tilastokeskus Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat