6.10.2020 Liikenne Alaikäiset auton ratissa: miten ikäpoikkeusluvat näkyvät törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrässä? Ajokorttiin tähtäävän kuljettajaopetuksen uudistukseen kerätään kansalaisten mielipiteitä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alaikäiset autoilijat ovat olleet syksyn aikana kuuma puheenaihe. On vaadittu pikaisia muutoksia ikäpoikkeuslupien myöntämiseen, mutta Traficom kertoo tarvitsevansa ainakin vuoden lisäaikaa turvallisuusvaikutusten arviointiin. Miten nuorten autoilu sitten näkyy tilastoissa? Syksyn aikana 17-vuotiaat autoilijat ovat päässeet otsikoihin vähemmän mairittelevalla tavalla: vakavilla kolareilla ja törkeillä liikenneturvallisuuden vaarantamisilla. Esimerkiksi Autokoululiitto on toivonut nykyistä tiukempaa linjaa ikäpoikkeuslupien myöntämiseen. Tähän mennessä julkaistut tilastot eivät suoraan osoita ikäpoikkeusluvalla kortin saaneita aiempaa suuremmiksi liikenneturvallisuusriskeiksi. 15–17-vuotiaiden törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrät ovat nousseet vuoden 2018 219:sta tapauksesta 292:een. Prosenttimäärä on toki hurja, kasvua on kolmanneksen verran. Huomattavaa kuitenkin on, että vuoden 2018 lopussa 671:lla 17-vuotiaalla oli voimassaoleva B-ajo-oikeus, kun seuraavana vuonna luku oli 6 596. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei ainoastaan alaikäisten pahe Samaan aikaan myös muiden ikäluokkien törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset ovat olleet kasvussa. Kokonaismäärä kasvoi vuoden 2018 3 643 tapauksesta 3 863:een. Vuonna 2019 15–17-vuotiaat ovat syyllistyneet kahdeksaan prosenttiin kaikista törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista. Vuonna 2018 luku oli 6 prosenttia, vuonna 2017 seitsemän prosenttia ja vuonna 2016 niin ikään seitsemän prosenttia. Alaikäisten osuus törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin ei ole ollut toistaiseksi kasvussa. Tämän valossa nuoret syyllistyvät törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin suunnilleen yhtä usein, kuin ennen ikäpoikkeusluvan saamisen helpottamista. Varsinaista kasvua näkyy sen sijaan 18–20-vuotiailla, joiden osuus törkeisiin liikenneturvallisuuden vaarantamisiin on ollut kasvussa vuodesta 2016 lähtien ja vuoteen 2019 mennessä osuus oli kasvanut neljän prosenttiyksikön verran. Nuorista vähiten ajokieltorikoksia Ajokieltorikoksiin 17-vuotiaat syyllistyvät harvemmin kuin vuoden-kaksi vanhemmat. Ajanjaksolla 1.7.2018–29.10.2019 ikäpoikkeusluvalla B-ajo-oikeuden oli saanut 7 860 henkilöä. Heistä 181, eli 2,3 prosenttia oli syyllistynyt tutkinnon jälkeen ajokieltorikkomukseen. 18-vuotiaita B-ajo-oikeuden saaneita oli 2 212, ja heistä 7,1 prosenttia oli syyllistynyt tutkinnon jälkeen ajokieltorikkomukseen. 19-vuotiaiden luvut ovat 2 785 tutkintoa ja 5,3 prosenttia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan uuden ajokorttilain liikenneturvallisuusvaikutuksia voidaan kuitenkin arvioida aikaisintaan syyskuussa 2021, kun ensimmäiset ikäpoikkeusluvalla kortin saaneet ovat autoilleet kolme vuotta. Tämä siksi, että uusi kuljettaja saavuttaa kokeneiden turvallisuustason noin kolmessa vuodessa. Mieluiten Traficom tekisi selvityksen vuonna 2022, suuremman otannan keräämiseksi. Käsittelemme aihetta myös Moottorissa 10/2020, jonka voi hankkia myös digitaalisena Lehtiluukku.fi:n kautta. Samassa numerossa käsittelemme myös toista, niin ikään nuoriin liittyvää asiaa: kevytautoja ja niiden tulevaisuutta. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Traficom, Tilastokeskus Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Autoliitto: Ajokorttilain seurantatutkimus tarpeen Vertailu rinnakkaistodellisuudesta: kumpi on parempi, mopoauto vai kevytauto? Mikä muuttuu liikenteessä vuonna 2019? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?