Arvostetuin vikaraportti paljastaa: onko autosi pommi vai timantti?
Saksalaiset autot ovat kohentaneet laatuaan, mutta japanilaisen laadun ylivoima hiipuu. Tulos paljastuu Saksan suurimman katsastajan TÜVin raportista.
Raportti paljastaa myös, että autoissa on järkyttävän suuria eroja eri mallien ja vuosimallien välillä.
TÜV-katsastusraportti on arvostetuin eurooppalainen vikaraportti. Se on koottu lähes 8,9 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä heinäkuu 2015 – kesäkuu 2016.
Saksalaiset porskuttavat
Ainoastaan yksi japanilainen (Mazda 2) sijoittui kymmenen kärkeen nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä. Saksalaiset nappasivat kaikki muut kymmenen kärjessä -sijoitukset. Se on vahva osoitus saksalaisten autojen laadun paranemisesta.
Pikkuautojen paras, Mazda 2, puolustaa ansiokkaasti japanilaisten laatumainetta 6. sijalla 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä, missä seuraava japanilainen (Mitsubishi ASX) löytyy vasta 23. sijalta!
Kun auto vanhenee, japanilaisten sijoitukset kohenevat. Varsinkin Mazda ja Toyota porskuttavat vanhemmissa ikäryhmissä hyvillä tuloksilla. Mazda 3 nappasi ykköstilan 6–7-vuotiaiden ryhmässä. Toyotalle ei ykköstiloja herunut.
Mersun ylivoimaa
Mersun viime vuosien voittoputki jatkuu: 2–3-vuotiaiden ryhmässä kymmenen parhaan joukossa on peräti viisi mersua!
Mercedes-Benz GLK ja Porsche 911 ovat koko tilaston parhaat. Niistä löytyi vain 2,1 isoa vikaa sataa autoa kohti (vikaprosentti 2,1). Mercedes-Benz B-sarja oli kolmas, A-sarja neljäs ja SLK viides.
Mersun iso katumaasturi ML oli kuudenneksi paras tasapistein Mazda 2:n kanssa mainiolla vikaprosentilla 2,5. Yhdysvalloissa valmistettava ML oli vuosikausia mersun murheenkryyni.
Jo viime vuonna ML nousi kärkikymmenikköön 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä. Edelleen ML-sarjan vanhempi malli on viimeisenä vanhimmassa 10–11-vuotiaiden ikäryhmässä. Se on koko tilaston runsasvikaisin malli. Uudemman ML:n laadun parannus on huikea, murheenkryynistä kärkisijoille!
Järkyttäviä laatueroja
Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää. Jaossa on 50 kymmenen kärjessä -sijaa ja 50 kymmenen hännillä -sijaa kun kaikki autojen viisi ikäryhmää ovat mukana. Kärjessä valtikka vaihtui, kun pitkäaikainen ykkönen Toyota menetti kärkitilan mersulle.
TOP 10 -sijoitukset:
Mersu porskuttaa nyt kärjessä ohittaen Toyotan. Mersulla on eniten 10 kärjessä -sijoituksia, peräti 13. Toyota ja Audi jakavat hopeatilan (9 TOP 10-sijoitusta), Mazda ja Porsche ovat neljäntenä (5). Seuraavina ovat BMW, Opel ja Volkswagen (2), Ford, Honda, Hyundai, Mini ja Mitsubishi (1).
FLOP 10 -sijoitukset:
10 hännillä -sijoituksia keräsivät eniten Chevrolet ja Renault (10), kolmantena Dacia ja Fiat (5), seuraavina Volkswagen (5), Ford (4), Kia (3), Alfa Romeo ja Citroën (2), Hyundai ja Mercedes-Benz (1).
Muutama merkki löytyy sekä parhaimpien että heikoimpien joukosta. Tällaisia ovat Ford, Hyundai, Mercedes-Benz ja Volkswagen. Laatu on heitellyt saman merkin eri mallien ja vuosimallien välillä.
Kokokuokkiensa parhaat
TÜV on luokitellut 2–3-vuotiaiden parhaat autot myös viidessä kokoluokassa. Niiden parhaat ovat:
Pikkuautot | Mazda 2 | 2,5 (vikaprosentti) |
Pienempi keskiluokka | Mercedes-Benz A-sarja | 2,3 |
Isompi keskiluokka | Mercedes-Benz C-sarja | 2,9 |
Tila-autot | Mercedes-Benz B-sarja | 2,2 |
Katumaasturit (SUV) | Mercedes-Benz GLK | 2,1 |
Kolmivuotiaiden hänniltä löytyvät korealaiset Kia Sportage (vikaprosentti 11,5), Kia Sorento (11,2) ja Chevrolet Captiva (11,0).
Muiden ikäryhmien parhaat ja huonoimmat autot:
- 4–5-vuotiaiden paras on Mercedes-Benz SLK (vikaprosentti 2,9) ja huonoin Dacia Logan (vikaprosentti 22,6).
- 6–7-vuotiaiden paras on Mazda 3 (6,8) ja huonoin Chevrolet Matiz (31,6).
- 8–9-vuotiaiden paras on Porsche 911 (9,9) ja huonoin Renault Laguna (35,3).
- 10–11-vuotiaiden paras on Porsche 911 (10,4) ja huonoin Mercedes-Benz ML (42,0).
Arvostetuin vikaraportti
TÜVin keräämät tulokset on esitetty autojen viidessä eri ikäryhmässä 10–11-vuotiaisiin asti.
Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä katsastuksessa hylkäykseen johtavien isojen vikojen perusteella. Viat vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön. Isot viat on korjattava ja auto tuotava jälkitarkastukseen. Vasta sitten auto saa hyväksymismerkinnän.
Raportissa on mukana 8,9 miljoonaa määräaikaiskatsastusta 224 eri automallista. Raportti on tilastollisesti erittäin luotettava, mikä on nostanut TÜV-raportin arvostuksen omaan luokkaansa.
TÜV-katsastusraportti julkaistiin jo 46. kerran.
Vähintään tuhat katsastusta
Mukana raportissa ovat vain sellaiset mallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä.
Tästä syystä joitakin kiinnostavia malleja puuttuu (esimerkiksi Volvo S80). Myöskään kaikista uudehkoista malleista ei ole ehtinyt kertyä riittävästi aineistoa. (esimerkiksi Peugeot 508).
Hylkäykset vähenivät
Raportin perusteella autojen laatu ja mahdollisesti myös autoista huolehtiminen ovat parantuneet. Keskimääräinen hylkäysprosentti laski merkittävästi – lähes kolme prosenttiyksikköä. Nyt julkaistussa raportissa autoista hylättiin 19,7 prosenttia, edellisvuonna 22,6 prosenttia.
Parantuneesta tilanteesta huolimatta edelleen lähes viidennes Saksan 45,1 miljoonasta henkilöautosta on heikossa kunnossa.
Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin pieni – kiitos määräaikaiskatsastuksen.
Keski-ikä noussut
Henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut nopeasti, kuudessa vuodessa 8,1:stä 9,2 vuoteen.
Mielenkiintoista on, että vuonna 1960 keski-ikä oli vain 3,7 vuotta ja vuonna 2000 se oli 6,9 vuotta.
Autokannan ikääntyminen ja puutteet huollossa näkyvät hylkäysmäärissä. Alle kolmevuotiaista hylätään keskimäärin vain 5,7 prosenttia, mutta 10–11-vuotiaista 27,1 prosenttia
2–3-vuotiaiden autojen vikamäärien suuret erot johtuvat pääosin automallien laatueroista. Suurin osa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.
Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat automallin laadun ohella lisäksi käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa, kuormitus sekä erot eri mallien ajomäärissä.
Ongelmina valot ja jarrut
Katsastuksessa tarkistetaan turvallisuuden ja ympäristön kannalta keskeisiä kohtia: Akselistot ja pyöräntuenta, jarrut, ohjauslaitteet, ympäristökuormitus (öljyvuodot, pakoputkisto ja pakokaasupäästöt), valaisimet ja muut sähkölaitteet sekä korin ruostevauriot.
Katsastuksessa havaitut merkittävät, isot viat painottuvat useimmiten valaisimiin, jarruihin ja ympäristökuormitukseen. Myös pyöräntuennan ja ohjauslaitteiden nivelvaivat ovat merkittävä hylkäysperuste.
Matkan tyssää sähkövika
Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat. Joka kolmas automatkan keskeytyminen johtuu akkuongelmasta, paljastuu saksalaisen autoilijajärjestö ADACin kattavasta tiepalveluraportista. Akku- ja sähkölaiteviat muodostavat yli puolet auton tielle jättävistä teknisistä vioista.
Lisää: https://adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx
Ajomäärissä huikeita eroja
TÜV-raportin suuri ansio on, että tulostaulukoissa on mainittu automallien keskimääräinen ajomäärä (matkamittarilukema) kussakin ikäryhmässä. Näin tulokset voi suhteuttaa ajomäärään. Lukija voi halutessaan painottaa kiinnostavimpien mallien vikaprosentit ajomäärällä.
Ammattikäytössä, esimerkiksi taksina ja ”kaupparatsuautona” suositut mallit kärsivät tilastossa suuren ajomääränsä vuoksi. Esimerkiksi Audi A6, BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E-sarja, Ford Mondeo, Volkswagen Passat ja Volvo V70. Myös isoilla katumaastureilla ja tila-autoilla ajetaan paljon.
Piskuisilla A-segmentin pikkuautoilla (esimerkiksi Ford Ka) sekä urheilu- ja avoautoilla ajetaan yleensä vähän, jopa vähemmän kuin B-segmentin pikkuautoilla (esimerkiksi Ford Fiesta, Škoda Fabia).
Kalliita urheilu- ja edustusautoja huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.
Mersu petrannut vuodesta 2007
Parikymmentä vuotta sitten mersuissa alkoi näkyä merkille ennen kuulumatonta laadun vaihtelua, ruostumista ja ongelmia alihankkijoiden valmistamien komponenttien kanssa, esimerkkinä ensimmäisen C-sarjan (W202) Lucas-ruiskutuspumput ja E-sarjan (W211) sähköhydrauliset SBC-jarrut.
Myöskään Daimler-Chrysler -yhteistyöseikkailu vuosina 1995–2007 ei ollut omiaan parantamaan laatua. Lisäksi mersu laajensi nopeasti mallistoa eri kokoluokkiin, kohensi varustetasoa ja pudotti hintoja. Mallitulvan huumassa kaikkea ei ehditty kokeilla kunnolla. Keskentekoisia tuotteita pääsi kauppaan. Yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin vuonna 2007.
Sen jälkeen otettiin lusikka kauniiseen käteen. Vuoden 2007 jälkeen esiteltyjen mallien laatu alkoi kohentua Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetschen organisoiman kurinpalautuksen ansiosta. Daimler oppi standardoimaan komponentit, ja yhteisiä osia käytetään mahdollisimman paljon eri malleissa, mikä helpottaa logistiikkaa ja kohentaa laatua. Tulokset näkyvät luotettavuusraporteissa ja erityisesti tässä katsastustilastossa, jossa mersu otti 10 kärjessä valtikan pois Toyotalta.
Mercedes-Benzin murheenkryyni oli Yhdysvalloissa valmistettavan ison ML-katumaasturin ensimmäisen sukupolven (W 163) vikaherkkyys. Se on viimeisenä vanhimmassa ikäryhmässä. Seuraava malli (W 164) on laadukkaampi. Uusin malli (W 166) on koko tilaston kuudenneksi paras. Huikea parannus!
Laadunparannus ottaa koville
Volkswagenin ja Fordin heikoin malli on yhteinen, ensimmäisen sukupolven Ford Galaxy / Volkswagen Sharan / Seat Alhambra -tila-auto, jota valmistettiin Portugalissa. Se on kehnon maineessa. Onneksi valmistajat älysivät lopettaa yhteistyöprojektin ja seuraajamallit ovat merkittävästi parempia. Ford Ka’n laatu vaihtelee suuresti vuosimallista riippuen.
Ranskalaisille laadun parannus ottaa koville. Joitakin uudempia malleja löytyy keskiryhmästä, mutta Renault Laguna ja Kangoo sekä Citroën C4 ja C5 löytyvät häntäpäästä vanhemmissa ikäryhmissä.
Halpa on käytössä kallis
Korealaiset eivät liiemmin kärkipaikkoja hätyyttele. Chevrolet Matiz, Spark, Cruze ja Captiva löytyvät häntäpäästä useammassa ikäryhmässä. Kia Sportage- ja Kia Sorento- katumaasturit ovat viimeisinä 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä.
Halpamerkki Dacian mallit Duster, Sandero ja Logan ovat häntäpäässä. TÜV toteaa, että halpa (ostettaessa) tulee (käytössä) kalliiksi.
2–3 vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 5,7 prosenttia * |
|||
Sija | Malli | Keskimääräinen ajomäärä (km) |
Isojen vikojen osuus (%) |
1. | Mercedes-Benz GLK | 52 000 | 2,1 |
1. | Porsche 911 | 29 000 | 2,1 |
3. | Mercedes-Benz B-sarja | 40 000 | 2,2 |
4. | Mercedes-Benz A-sarja | 40 000 | 2,3 |
5. | Mercedes-Benz SLK | 29 000 | 2,4 |
6. | Mazda 2 | 33 000 | 2,5 |
6. | Mercedes-Benz ML | 63 000 | 2,5 |
8. | Opel Adam | 26 000 | 2,6 |
8. | Opel Mokka | 35 000 | 2,6 |
10. | Audi Q5 | 61 000 | 2,7 |
11. | Mercedes-Benz C-sarja | 57 000 | 2,9 |
12. | Audi Q3 | 45 000 | 3,0 |
13. | Audi A6 / A7 | 79 000 | 3,1 |
13. | Audi TT | 35 000 | 3,1 |
15. | BMW X1 | 45 000 | 3,2 |
15. | Volkswagen Golf Plus | 33 000 | 3,2 |
17. | Mercedes-Benz E-sarja Coupé | 41 000 | 3,3 |
18. | Audi A1 | 36 000 | 3,4 |
18. | Audi A3 | 47 000 | 3,4 |
18. | Škoda Citigo | 34 000 | 3,4 |
21. | Audi A4 / A5 | 73 000 | 3,5 |
21. | Škoda Octavia | 53 000 | 3,5 |
23. | Mitsubishi ASX | 42 000 | 3,6 |
23. | Volvo V40 | 48 000 | 3,6 |
25. | Volkswagen Golf | 43 000 | 3,7 |
26. | Mazda 3 | 35 000 | 3,8 |
26. | Seat Leon | 44 000 | 3,8 |
26. | Volkswagen Beetle | 34 000 | 3,8 |
29. | Toyota Yaris | 32 000 | 3,9 |
30. | Seat Altea | 44 000 | 4,0 |
30. | Smart Fortwo | 28 000 | 4,0 |
30. | Toyota Verso | 42 000 | 4,0 |
30. | Volvo XC60 | 63 000 | 4,0 |
34. | BMW X3 | 55 000 | 4,1 |
34. | Mercedes-Benz E-sarja | 83 000 | 4,1 |
36. | Volvo S60 / V60 | 61 000 | 4,2 |
37. | Honda Jazz | 30 000 | 4,3 |
37. | Kia Picanto | 28 000 | 4,3 |
37. | Mini | 33 000 | 4,3 |
37. | Opel Agila | 23 000 | 4,3 |
37. | Toyota Auris | 36 000 | 4,3 |
37. | Volkswagen Up! | 32 000 | 4,3 |
43. | Honda Civic | 44 000 | 4,4 |
43. | Mini Countryman | 39 000 | 4,4 |
43. | Opel Astra | 49 000 | 4,4 |
43. | Volkswagen Polo | 36 000 | 4,4 |
47. | Honda CR-V | 41 000 | 4,5 |
47. | Opel Meriva | 32 000 | 4,5 |
47. | Seat Mii | 31 000 | 4,5 |
47. | Suzuki SX4 | 35 000 | 4,5 |
51. | BMW 1-sarja | 44 000 | 4,6 |
51. | Mazda CX-5 | 44 000 | 4,6 |
51. | Renault Modus | 27 000 | 4,6 |
54. | Peugeot 208 | 35 000 | 4,7 |
55. | Ford Fiesta | 48 000 | 4,8 |
55. | Hyundai ix20 | 30 000 | 4,8 |
57. | Hyundai i30 | 40 000 | 4,9 |
57. | Renault Scénic | 41 000 | 4,9 |
57. | Škoda Fabia | 39 000 | 4,9 |
57. | Volkswagen Eos | 38 000 | 4,9 |
61. | Nissan Juke | 36 000 | 5,0 |
62. | BMW 3-sarja / 4-sarja | 61 000 | 5,1 |
62. | Ford C-Max | 45 000 | 5,1 |
62. | Mazda 5 | 41 000 | 5,1 |
62. | Volkswagen Tiguan | 47 000 | 5,1 |
66. | BMW X5 / X6 | 64 000 | 5,2 |
66. | Ford Focus | 51 000 | 5,2 |
66. | Ford B-Max | 30 000 | 5,2 |
66. | Ford Kuga | 48 000 | 5,2 |
66. | Mitsubishi Colt | 32 000 | 5,2 |
66. | Toyota RAV4 | 41 000 | 5,2 |
72. | Mazda 6 | 46 000 | 5,3 |
72. | Škoda Yeti | 43 000 | 5,3 |
72. | Suzuki Swift | 35 000 | 5,3 |
75. | Kia Venga | 31 000 | 5,4 |
75. | Nissan Note | 38 000 | 5,4 |
75. | Toyota Avensis | 51 000 | 5,4 |
78. | Fiat Panda | 28 000 | 5,5 |
78. | Seat Ibiza | 39 000 | 5,5 |
78. | Suzuki Jimny | 27 000 | 5,5 |
78. | Volkswagen Touareg | 66 000 | 5,5 |
82. | Suzuki Grand Vitara | 40 000 | 5,6 |
83. | Mitsubishi Outlander | 50 000 | 5,7 |
Keskiarvo | – | 5,7 | |
84. | Kia Cee’d | 40 000 | 5,8 |
84. | Nissan Qashqai | 44 000 | 5,8 |
84. | Opel Corsa | 33 000 | 5,8 |
84. | Opel Zafira | 58 000 | 5,8 |
84. | Škoda Roomster | 40 000 | 5,8 |
84. | Toyota Yaris Hybrid | 32 000 | 5,8 |
90. | Kia Rio | 35 000 | 6,1 |
91. | Škoda Superb | 76 000 | 6,3 |
92. | Citroën C4 | 45 000 | 6,4 |
92. | Hyundai i10 | 28 000 | 6,4 |
92. | Renault Mégane | 50 000 | 6,4 |
95. | Citroën C4 Picasso | 49 000 | 6,5 |
96. | BMW 5-sarja | 70 000 | 6,6 |
97. | Chevrolet Cruze | 45 000 | 6,7 |
97. | Citroën C3 Picasso | 36 000 | 6,7 |
97. | Citroën Berlingo | 50 000 | 6,7 |
97. | Renault Clio | 33 000 | 6,7 |
97. | Volkswagen Passat | 85 000 | 6,7 |
102. | Hyundai ix35 | 41 000 | 6,8 |
102. | Peugeot 107 | 31 000 | 6,8 |
104. | Alfa Romeo Giulietta | 40 000 | 6,9 |
104. | Citroën C5 | 65 000 | 6,9 |
104. | Opel Insignia | 67 000 | 6,9 |
104. | Renault Twingo | 32 000 | 6,9 |
108. | Toyota Aygo | 35 000 | 7,1 |
108. | Volkswagen Scirocco | 42 000 | 7,1 |
110. | Dacia Sandero | 37 000 | 7,4 |
111. | Citroën C1 | 34 000 | 7,5 |
111. | Seat Alhambra | 65 000 | 7,5 |
111. | Volkswagen Touran | 65 000 | 7,5 |
114. | Nissan Micra | 28 000 | 7,6 |
114. | Volvo V70 / XC70 | 69 000 | 7,6 |
114. | Volkswagen CC | 64 000 | 7,6 |
117. | Ford Galaxy | 73 000 | 7,8 |
118. | Hyundai i20 | 32 000 | 7,9 |
118. | Peugeot 308 | 49 000 | 7,9 |
118. | Volkswagen Sharan | 68 000 | 7,9 |
121. | Citroën C3 | 37 000 | 8,0 |
122. | Ford S-Max | 67 000 | 8,2 |
122. | Volkswagen Caddy Life | 59 000 | 8,2 |
124. | Ford Mondeo | 74 000 | 8,3 |
125. | Renault Kangoo | 46 000 | 9,0 |
126. | Dacia Duster | 51 000 | 9,2 |
126. | Fiat 500 | 28 000 | 9,2 |
128. | Ford Ka | 31 000 | 9,4 |
129. | Dacia Logan | 43 000 | 9,8 |
130. | Fiat Punto | 33 000 | 10,5 |
131. | Chevrolet Spark | 30 000 | 10,6 |
132. | Chevrolet Captiva | 49 000 | 11,0 |
133. | Kia Sorento | 52 000 | 11,2 |
134. | Kia Sportage | 43 000 | 11,5 |
4–5 vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 10,1 prosenttia * |
|||
Sija | Malli | Keskimääräinen ajomäärä (km) |
Isojen vikojen osuus (%) |
1. | Mercedes-Benz SLK | 41 000 | 2,9 |
2. | Audi A6 / A7 | 88 000 | 4,2 |
3. | Audi TT | 57 000 | 4,4 |
4. | Audi Q5 | 86 000 | 4,8 |
4. | Porsche 911 | 47 000 | 4,8 |
6. | Mitsubishi ASX | 71 000 | 5,0 |
7. | Audi A1 | 57 000 | 5,4 |
8. | BMW X1 | 68 000 | 5,6 |
8. | Hyundai ix20 | 52 000 | 5,6 |
8. | Mazda 3 | 60 000 | 5,6 |
8. | Mercedes-Benz GLK | 75 000 | 5,6 |
12. | Mini Countryman | 58 000 | 5,7 |
13. | Opel Agila | 37 000 | 5,8 |
14. | Audi A3 | 71 000 | 6,0 |
14. | Ford Focus | 66 000 | 6,0 |
14. | Volvo S60 / V60 | 85 000 | 6,0 |
17. | Mazda 2 | 53 000 | 6,2 |
17. | Volkswagen Golf Plus | 54 000 | 6,2 |
19. | Audi A4 / A5 | 93 000 | 6,3 |
19. | Volvo XC60 | 91 000 | 6,3 |
21. | Ford C-Max | 67 000 | 6,7 |
22. | Mercedes-Benz E-sarja Coupé | 62 000 | 6,9 |
22. | Opel Meriva | 52 000 | 6,9 |
24. | Suzuki Swift | 56 000 | 7,0 |
24. | Toyota Yaris | 54 000 | 7,0 |
26. | Mini | 54 000 | 7,1 |
26. | Toyota Verso | 68 000 | 7,1 |
28. | Mercedes-Benz C-sarja | 82 000 | 7,2 |
28. | Opel Astra | 68 000 | 7,2 |
30. | Honda CR-V | 66 000 | 7,3 |
31. | Mercedes-Benz E-sarja | 115 000 | 7,4 |
32. | Toyota Avensis | 84 000 | 7,5 |
32. | Volkswagen Eos | 56 000 | 7,5 |
34. | Hyundai ix35 | 64 000 | 7,6 |
34. | Škoda Yeti | 70 000 | 7,6 |
34. | Volkswagen Golf | 73 000 | 7,6 |
37. | Kia Venga | 54 000 | 7,8 |
38. | Ford Fusion | 49 000 | 7,9 |
38. | Nissan Juke | 55 000 | 7,9 |
38. | Seat Altea | 69 000 | 7,9 |
41. | BMW 1-sarja | 72 000 | 8,0 |
41. | Mitsubishi Colt | 52 000 | 8,0 |
43. | BMW X5 / X6 | 98 000 | 8,1 |
44. | BMW X3 | 77 000 | 8,2 |
44. | Volkswagen Polo | 57 000 | 8,2 |
46. | Mazda 5 | 66 000 | 8,3 |
46. | Renault Modus | 47 000 | 8,3 |
48. | BMW 3-sarja | 89 000 | 8,6 |
48. | Honda Jazz | 50 000 | 8,6 |
50. | Ford Fiesta | 58 000 | 8,7 |
50. | Ford Kuga | 77 000 | 8,7 |
50. | Nissan Micra | 47 000 | 8,7 |
50. | Toyota Auris | 58 000 | 8,7 |
54. | Škoda Fabia | 62 000 | 8,9 |
55. | Seat Leon | 72 000 | 9,0 |
56. | Alfa Romeo Giulietta | 62 000 | 9,2 |
56. | Škoda Roomster | 65 000 | 9,2 |
58. | Honda Civic | 58 000 | 9,3 |
58. | Renault Scénic | 72 000 | 9,3 |
58. | Smart Fortwo | 45 000 | 9,3 |
58. | Toyota RAV4 | 68 000 | 9,3 |
62. | Opel Insignia | 92 000 | 9,5 |
63. | Suzuki Grand Vitara | 63 000 | 9,6 |
63. | Volvo S40 / V50 | 90 000 | 9,6 |
65. | Mercedes-Benz A-sarja | 52 000 | 9,7 |
65. | Škoda Superb | 102 000 | 9,7 |
67. | Nissan Note | 60 000 | 9,9 |
67. | Peugeot 107 | 48 000 | 9,9 |
67. | Suzuki SX4 | 55 000 | 9,9 |
70. | Mazda 6 | 77 000 | 10,0 |
70. | Volkswagen Touran | 88 000 | 10,0 |
72. | Citroën C4 | 71 000 | 10,1 |
72. | Opel Corsa | 54 000 | 10,1 |
72. | Renault Laguna | 84 000 | 10,1 |
72. | Seat Ibiza | 64 000 | 10,1 |
Keskiarvo | – | 10,1 | |
76. | Mercedes-Benz B-sarja | 61 000 | 10,2 |
76. | Škoda Octavia | 92 000 | 10,2 |
78. | Citroën C1 | 53 000 | 10,3 |
79. | Citroën C3 | 56 000 | 10,4 |
80. | BMW 5-sarja | 99 000 | 10,5 |
80. | Nissan Qashqai | 70 000 | 10,5 |
82. | Volvo V70 / XC70 | 107 000 | 10,6 |
83. | Suzuki Jimny | 47 000 | 10,8 |
83. | Toyota Aygo | 50 000 | 10,8 |
83. | Volkswagen Tiguan | 71 000 | 10,8 |
86. | Kia Sportage | 67 000 | 10,9 |
86. | Opel Zafira | 79 000 | 10,9 |
88. | Volkswagen Scirocco | 66 000 | 11,0 |
89. | Hyundai i10 | 47 000 | 11,1 |
89. | Volkswagen Caddy Life | 86 000 | 11,1 |
91. | Seat Alhambra | 90 000 | 11,3 |
92. | Mitsubishi Outlander | 77 000 | 11,5 |
93. | Hyundai i30 | 63 000 | 11,6 |
93. | Kia Sorento | 81 000 | 11,6 |
95. | Renault Mégane | 71 000 | 11,7 |
96. | Peugeot 308 | 69 000 | 12,0 |
97. | Citroën C3 Picasso | 61 000 | 12,1 |
98. | Peugeot 207 | 54 000 | 12,2 |
99. | Citroën C4 Picasso | 78 000 | 12,3 |
99. | Volkswagen Passat | 109 000 | 12,3 |
101. | Kia Cee’d | 67 000 | 12,4 |
102. | Volkswagen CC | 91 000 | 12,7 |
103. | Citroën C5 | 101 000 | 12,8 |
103. | Hyundai i20 | 54 000 | 12,8 |
105. | Ford S-Max | 91 000 | 13,2 |
106. | Citroën Berlingo | 77 000 | 13,5 |
107. | Ford Mondeo | 97 000 | 13,6 |
107. | Volkswagen Sharan | 95 000 | 13,6 |
109. | Ford Galaxy | 103 000 | 13,7 |
109. | Renault Clio | 53 000 | 13,7 |
111. | Kia Picanto | 48 000 | 14,3 |
112. | Renault Twingo | 48 000 | 14,4 |
113. | Dacia Duster | 68 000 | 14,6 |
114. | Ford Ka | 49 000 | 14,7 |
115. | Fiat Punto | 57 000 | 14,9 |
116. | Chevrolet Captiva | 71 000 | 15,0 |
116. | Fiat 500 | 46 000 | 15,0 |
118. | Chevrolet Spark | 50 000 | 15,3 |
119. | Volkswagen Fox | 54 000 | 15,4 |
120. | Chevrolet Cruze | 64 000 | 17,8 |
121. | Dacia Sandero | 58 000 | 18,1 |
122. | Fiat Panda | 50 000 | 18,4 |
123. | Renault Kangoo | 69 000 | 18,5 |
124. | Dacia Logan | 72 000 | 22,6 |
6–7 vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 15,2 prosenttia * |
|||
Sija | Malli | Keskimääräinen ajomäärä (km) |
Isojen vikojen osuus (%) |
1. | Mazda 3 | 75 000 | 6,8 |
2. | Porsche 911 | 55 000 | 7,4 |
3. | Audi TT | 79 000 | 7,7 |
4. | BMW X1 | 84 000 | 8,0 |
5. | Toyota Avensis | 93 000 | 8,1 |
6. | Audi Q5 | 113 000 | 8,8 |
6. | Volkswagen Golf Plus | 76 000 | 8,8 |
8. | Mercedes-Benz GLK | 99 000 | 8,9 |
9. | Toyota Yaris | 71 000 | 9,8 |
10. | Mercedes-Benz E-sarja | 125 000 | 10,1 |
10. | Mercedes-Benz SLK | 61 000 | 10,1 |
12. | Volkswagen Golf | 93 000 | 10,5 |
13. | Ford Kuga | 102 000 | 10,7 |
14. | Audi A4 / A5 | 117 000 | 10,8 |
14. | Ford Fusion | 67 000 | 10,8 |
14. | Opel Insignia | 96 000 | 10,8 |
14. | Volvo XC60 | 123 000 | 10,8 |
18. | Audi A3 | 96 000 | 10,9 |
18. | Mitsubishi Colt | 74 000 | 10,9 |
20. | Honda CR-V | 96 000 | 11,1 |
21. | Honda Jazz | 72 000 | 11,2 |
21. | Renault Scénic | 85 000 | 11,2 |
23. | Mini | 76 000 | 11,3 |
23. | Volkswagen Eos | 82 000 | 11,3 |
25. | Toyota Aygo | 67 000 | 11,6 |
26. | Mercedes-Benz A-sarja | 71 000 | 11,7 |
26. | Toyota Auris | 77 000 | 11,7 |
28. | Mazda 2 | 72 000 | 11,8 |
29. | Mercedes-Benz C-sarja | 103 000 | 12,2 |
29. | Toyota RAV4 | 86 000 | 12,2 |
31. | Ford Focus C-Max | 93 000 | 12,3 |
31. | Toyota Corolla Verso | 99 000 | 12,3 |
33. | Peugeot 107 | 65 000 | 12,4 |
33. | Volkswagen Touran | 113 000 | 12,4 |
35. | Smart Fortwo | 60 000 | 12,7 |
36. | Suzuki SX4 | 78 000 | 12,8 |
37. | Škoda Superb | 110 000 | 12,9 |
38. | BMW 1-sarja | 90 000 | 13,1 |
38. | Mercedes-Benz B-sarja | 80 000 | 13,1 |
40. | Opel Meriva A | 69 000 | 13,2 |
40. | Škoda Octavia | 112 000 | 13,2 |
42. | Ford Fiesta | 72 000 | 13,4 |
42. | Honda Civic | 85 000 | 13,4 |
42. | Hyundai i20 | 67 000 | 13,4 |
45. | Citroën C1 | 69 000 | 13,5 |
45. | Mercedes-Benz CLK | 80 000 | 13,5 |
45. | Volkswagen New Beetle | 69 000 | 13,5 |
48. | Volkswagen Scirocco III | 89 000 | 13,7 |
48. | Volkswagen Tiguan | 96 000 | 13,7 |
50. | BMW 3-sarja | 111 000 | 13,8 |
51. | Volvo V70 / XC70 | 139 000 | 13,9 |
51. | Volkswagen Caddy Life | 110 000 | 13,9 |
53. | Opel Astra | 92 000 | 14,0 |
54. | Opel Agila | 56 000 | 14,1 |
55. | Audi A6 | 146 000 | 14,2 |
56. | Mazda 6 | 98 000 | 14,3 |
56. | Škoda Fabia | 80 000 | 14,3 |
58. | Opel Corsa | 71 000 | 14,7 |
58. | Volkswagen Touareg | 127 000 | 14,7 |
60. | Škoda Roomster | 88 000 | 14,9 |
60. | Volkswagen Polo | 73 000 | 14,9 |
62. | Nissan Micra | 69 000 | 15,0 |
62. | Renault Modus | 65 000 | 15,0 |
62. | Seat Ibiza | 83 000 | 15,0 |
65. | Opel Zafira | 102 000 | 15,2 |
Keskiarvo | – | 15,2 | |
66. | Nissan Note | 79 000 | 15,3 |
67. | BMW 5-sarja | 136 000 | 15,4 |
67. | Suzuki Grand Vitara | 87 000 | 15,4 |
69. | Ford Ka | 61 000 | 15,6 |
70. | BMW X5 | 129 000 | 15,7 |
70. | Volkswagen Passat CC | 117 000 | 15,7 |
72. | Hyundai Matrix | 74 000 | 15,8 |
73. | Citroën C3 Picasso | 78 000 | 16,0 |
73. | Peugeot 308 | 92 000 | 16,0 |
75. | Volvo S40 / V50 | 118 000 | 16,2 |
76. | BMW X3 | 107 000 | 16,3 |
76. | Hyundai i30 | 86 000 | 16,3 |
78. | Renault Mégane | 84 000 | 16,5 |
79. | Seat Altea | 93 000 | 16,6 |
80. | Citroën Berlingo | 101 000 | 16,8 |
80. | Suzuki Jimny | 69 000 | 16,8 |
82. | Ford Focus | 97 000 | 17,1 |
83. | Kia Sportage | 89 000 | 17,2 |
83. | Mercedes-Benz ML | 129 000 | 17,2 |
85. | Ford S-Max | 123 000 | 17,3 |
86. | Citroën C4 Picasso | 102 000 | 17,6 |
86. | Seat Leon | 96 000 | 17,6 |
88. | Mitsubishi Outlander | 104 000 | 17,7 |
89. | Ford Mondeo | 128 000 | 17,8 |
90. | Renault Laguna | 108 000 | 17,9 |
91. | Suzuki Swift | 77 000 | 18,2 |
92. | Hyundai i10 | 61 000 | 18,3 |
93. | Citroën C5 | 117 000 | 18,7 |
94. | Citroën C3 | 68 000 | 18,9 |
94. | Fiat 500 | 66 000 | 18,9 |
96. | Mazda 5 | 93 000 | 19,2 |
97. | Kia Cee’d | 91 000 | 19,3 |
98. | Kia Sorento | 113 000 | 19,4 |
98. | Nissan Qashqai | 91 000 | 19,4 |
100. | Volkswagen Passat | 143 000 | 19,6 |
101. | Renault Clio | 73 000 | 19,8 |
102. | Kia Picanto | 62 000 | 20,1 |
103. | Dacia Sandero | 73 000 | 20,3 |
104. | Fiat Punto | 78 000 | 20,4 |
105. | Peugeot 207 | 74 000 | 20,7 |
106. | Ford Galaxy | 135 000 | 20,9 |
107. | Kia Rio | 79 000 | 21,1 |
108. | Fiat Panda | 64 000 | 21,6 |
109. | Volkswagen Sharan | 131 000 | 21,8 |
110. | Hyundai Tucson | 89 000 | 22,3 |
111. | Citroën C4 | 85 000 | 23,7 |
112. | Renault Twingo | 66 000 | 23,8 |
112. | Volkswagen Fox | 72 000 | 23,8 |
114. | Dacia Logan | 97 000 | 25,1 |
115. | Renault Kangoo | 94 000 | 27,3 |
116. | Chevrolet Captiva | 107 000 | 29,4 |
117. | Chevrolet Matiz | 60 000 | 31,6 |
8–9 vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 20,9 prosenttia * |
|||
Sija | Malli | Keskimääräinen ajomäärä (km) |
Isojen vikojen osuus (%) |
1. | Porsche 911 | 65 000 | 9,9 |
2. | Audi TT | 95 000 | 11,5 |
3. | Mazda 2 | 80 000 | 12,4 |
4. | Mercedes-Benz SLK | 76 000 | 12,8 |
5. | Toyota Auris | 95 000 | 12,9 |
6. | Volkswagen Golf Plus | 100 000 | 13,0 |
7. | Toyota Corolla Verso | 120 000 | 13,2 |
8. | Toyota Yaris | 89 000 | 14,5 |
9. | Mercedes-Benz C-sarja | 112 000 | 14,7 |
10. | Mini | 92 000 | 14,9 |
11. | Ford Fusion | 84 000 | 15,0 |
11. | Mercedes-Benz A-sarja | 91 000 | 15,0 |
11. | Smart Fortwo | 71 000 | 15,0 |
14. | Volkswagen Tiguan | 110 000 | 15,7 |
15. | Volkswagen Golf | 117 000 | 15,8 |
16. | Peugeot 107 | 85 000 | 15,9 |
16. | Toyota Aygo | 86 000 | 16,2 |
18. | Audi A3 | 122 000 | 16,4 |
18. | Honda CR-V | 113 000 | 16,4 |
20. | Suzuki SX4 | 94 000 | 16,5 |
20. | Volkswagen Eos | 99 000 | 16,5 |
22. | Ford Fiesta | 89 000 | 16,6 |
22. | Volkswagen New Beetle | 88 000 | 16,6 |
24. | Mercedes-Benz B-sarja | 96 000 | 17,0 |
25. | Mitsubishi Colt | 93 000 | 17,1 |
26. | Toyota Avensis | 130 000 | 17,3 |
27. | Honda Jazz | 91 000 | 17,5 |
28. | Opel Agila | 79 000 | 17,7 |
29. | Toyota RAV4 | 113 000 | 17,8 |
30. | BMW X5 | 156 000 | 17,9 |
30. | Citroën C1 | 89 000 | 17,9 |
30. | Honda Civic | 107 000 | 17,9 |
33. | Ford S-Max | 143 000 | 18,0 |
33. | Opel Corsa | 87 000 | 18,0 |
35. | Suzuki Grand Vitara | 102 000 | 18,1 |
36. | Audi A4 | 143 000 | 18,2 |
36. | Volkswagen Touran | 139 000 | 18,2 |
38. | BMW X3 | 133 000 | 18,4 |
38. | Mercedes-Benz CLK | 100 000 | 18,4 |
40. | Hyundai Getz | 88 000 | 18,6 |
41. | BMW 3-sarja | 131 000 | 19,4 |
41. | Suzuki Jimny | 82 000 | 19,4 |
43. | Ford Galaxy | 160 000 | 19,7 |
43. | Opel Meriva | 85 000 | 19,7 |
43. | Volkswagen Caddy Life | 138 000 | 19,7 |
46. | BMW 1-sarja | 114 000 | 19,8 |
47. | Ford Focus C-Max | 109 000 | 19,9 |
48. | Škoda Octavia | 140 000 | 20,1 |
49. | Mazda 6 | 123 000 | 20,2 |
49. | Seat Altea | 116 000 | 20,2 |
51. | Opel Zafira | 126 000 | 20,5 |
52. | Audi A6 | 171 000 | 20,7 |
52. | Volkswagen Touareg | 153 000 | 20,7 |
54. | Mitsubishi Outlander | 122 000 | 20,9 |
Keskiarvo | – | 20,9 | |
55. | Kia Cee’d | 111 000 | 21,1 |
55. | Seat Leon | 121 000 | 21,1 |
57. | Opel Astra | 114 000 | 21,4 |
58. | Škoda Roomster | 116 000 | 21,6 |
59. | BMW 5-sarja | 159 000 | 21,7 |
59. | Hyundai Matrix | 92 000 | 21,7 |
59. | Opel Vectra | 136 000 | 21,7 |
59. | Suzuki Swift | 90 000 | 21,7 |
63. | Ford Mondeo | 143 000 | 21,8 |
64. | Mercedes-Benz ML | 150 000 | 22,1 |
65. | Citroën C4 Picasso | 130 000 | 22,3 |
66. | Volvo S40 / V50 | 136 000 | 22,4 |
67. | Ford Focus | 115 000 | 22,7 |
68. | Kia Sportage | 109 000 | 22,8 |
69. | Mazda 3 | 98 000 | 22,9 |
69. | Nissan Qashqai | 109 000 | 22,9 |
71. | Nissan Note | 102 000 | 23,3 |
71. | Volkswagen Polo | 96 000 | 23,3 |
73. | Volkswagen Passat | 166 000 | 23,6 |
74. | Škoda Fabia | 107 000 | 23,9 |
75. | Renault Modus | 84 000 | 24,0 |
76. | Citroën C3 | 87 000 | 24,4 |
76. | Mercedes-Benz E-sarja | 159 000 | 24,4 |
78. | Volvo V70 / XC70 | 178 000 | 24,5 |
79. | Hyundai Tucson | 107 000 | 24,6 |
80. | Nissan Micra | 87 000 | 24,7 |
81. | Mazda 5 | 121 000 | 24,9 |
82. | Renault Clio | 92 000 | 25,0 |
83. | Fiat Panda | 86 000 | 25,5 |
84. | Hyundai Atos | 73 000 | 25,7 |
85. | Peugeot 207 | 89 000 | 25,8 |
86. | Kia Picanto | 88 000 | 26,7 |
86. | Kia Rio | 101 000 | 26,7 |
88. | Renault Scénic | 114 000 | 26,8 |
89. | Fiat Punto | 99 000 | 26,9 |
90. | Seat Ibiza / Cordoba | 103 000 | 27,2 |
91. | Citroën C4 | 109 000 | 27,7 |
92. | Citroën Berlingo | 122 000 | 28,0 |
92. | Volkswagen Fox | 90 000 | 28,0 |
94. | Kia Sorento | 133 000 | 28,1 |
94. | Renault Twingo | 79 000 | 28,1 |
96. | Peugeot 307 | 114 000 | 28,8 |
97. | Ford Ka | 78 000 | 29,0 |
98. | Alfa Romeo 147 | 106 000 | 29,3 |
99. | Chevrolet Captiva | 123 000 | 29,5 |
100. | Renault Kangoo | 115 000 | 29,9 |
101. | Chevrolet Matiz | 73 000 | 30,0 |
102. | Renault Mégane | 119 000 | 30,1 |
102. | Volkswagen Sharan | 153 000 | 30,1 |
104. | Dacia Logan | 111 000 | 31,5 |
105. | Citroën C5 | 141 000 | 31,9 |
106. | Renault Laguna | 139 000 | 35,3 |
10–11 vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 27,1 prosenttia * |
|||
Sija | Malli | Keskimääräinen ajomäärä (km) |
Isojen vikojen osuus (%) |
1. | Porsche 911 | 78 000 | 10,4 |
2. | Toyota Corolla Verso | 133 000 | 15,8 |
3. | Mercedes-Benz SLK | 93 000 | 17,4 |
4. | Toyota RAV4 | 115 000 | 17,8 |
5. | Honda CR-V | 129 000 | 18,0 |
6. | Toyota Avensis | 137 000 | 18,1 |
7. | Audi TT | 110 000 | 18,2 |
8. | Ford Fusion | 101 000 | 18,3 |
9. | Toyota Corolla | 116 000 | 18,8 |
10. | Mazda 2 | 99 000 | 18,9 |
11. | Mercedes-Benz B-sarja | 108 000 | 19,0 |
12. | Volkswagen Golf Plus | 114 000 | 19,9 |
13. | Honda Jazz | 105 000 | 20,6 |
13. | Mercedes-Benz A-sarja | 105 000 | 21,1 |
15. | Mitsubishi Colt | 107 000 | 21,3 |
16. | BMW X3 | 156 000 | 21,7 |
17. | Ford Fiesta | 104 000 | 21,9 |
18. | Opel Agila | 97 000 | 22,3 |
19. | Honda Civic | 123 000 | 23,0 |
20. | Volkswagen New Beetle | 104 000 | 23,2 |
21. | Suzuki Jimny | 90 000 | 23,6 |
21. | Volkswagen Golf | 125 000 | 23,6 |
23. | Audi A4 | 162 000 | 23,8 |
24. | Mercedes-Benz CLK | 111 000 | 24,0 |
24. | Audi A6 | 173 000 | 24,8 |
26. | Audi A3 | 140 000 | 25,0 |
26. | Opel Zafira | 137 000 | 25,0 |
28. | Hyundai Getz | 102 000 | 25,3 |
29. | Ford Focus C-Max | 116 000 | 25,8 |
30. | Opel Astra | 121 000 | 26,3 |
30. | Renault Clio | 110 000 | 26,3 |
32. | Ford Focus | 125 000 | 26,4 |
32. | Seat Leon / Toledo | 145 000 | 26,4 |
34. | Volkswagen Touareg | 166 000 | 26,6 |
35. | Hyundai Matrix | 109 000 | 27,0 |
36. | Opel Meriva | 103 000 | 27,1 |
36. | Volvo V70 / XC 70 | 197 000 | 27,1 |
Keskiarvo | – | 27,1 | |
38. | BMW 1-sarja | 129 000 | 27,2 |
38. | Ford Mondeo | 161 000 | 27,2 |
38. | Volkswagen Caddy Life | 158 000 | 27,2 |
41. | Hyundai Atos | 88 000 | 27,4 |
42. | Mazda 3 | 113 000 | 28,0 |
42. | Škoda Octavia | 145 000 | 28,0 |
44. | Mazda 6 | 136 000 | 28,1 |
45. | Seat Altea | 131 000 | 28,2 |
46. | Mercedes-Benz E-sarja | 172 000 | 28,5 |
47. | Smart Fortwo | 89 000 | 28,6 |
48. | Hyundai Tucson | 116 000 | 28,8 |
49. | Mini | 102 000 | 28,9 |
50. | Citroën C4 | 121 000 | 29,0 |
51. | Renault Modus | 98 000 | 29,1 |
51. | Volvo S40 / V50 | 158 000 | 29,1 |
53. | Volkswagen Passat | 163 000 | 29,2 |
54. | Citroën C3 | 102 000 | 29,3 |
55. | Mercedes-Benz C-sarja | 138 000 | 29,6 |
56. | Škoda Fabia | 122 000 | 29,8 |
57. | Seat Ibiza / Cordoba | 117 000 | 30,0 |
58. | Citroën C5 | 144 000 | 30,1 |
59. | BMW 5-sarja | 176 000 | 30,3 |
60. | Kia Picanto | 98 000 | 30,5 |
60. | Volkswagen Polo | 107 000 | 30,5 |
62. | Mazda Premacy | 113 000 | 30,6 |
62. | Peugeot 307 | 125 000 | 30,6 |
64. | Volkswagen Touran | 162 000 | 30,7 |
65. | Opel Corsa | 107 000 | 30,9 |
66. | Opel Vectra | 147 000 | 31,3 |
66. | Peugeot 206 | 107 000 | 31,3 |
68. | Renault Twingo | 101 000 | 31,4 |
69. | BMW X5 | 177 000 | 31,6 |
70. | Fiat Panda | 97 000 | 31,9 |
71. | Volkswagen Fox | 101 000 | 32,0 |
72. | Fiat Punto | 108 000 | 32,2 |
73. | Citroën Berlingo | 136 000 | 32,4 |
74. | BMW 3-sarja | 150 000 | 32,9 |
75. | Nissan Micra | 100 000 | 33,2 |
76. | Renault Scénic | 117 000 | 33,6 |
77. | Ford Ka | 86 000 | 34,6 |
78. | Renault Mégane | 128 000 | 34,9 |
79. | Volkswagen Sharan | 173 000 | 35,4 |
80. | Ford Galaxy | 175 000 | 35,6 |
81. | Renault Kangoo | 129 000 | 36,0 |
82. | Chevrolet Matiz | 85 000 | 36,5 |
83. | Alfa Romeo 147 | 132 000 | 37,8 |
84. | Renault Laguna | 142 000 | 38,1 |
85. | Kia Sorento | 151 000 | 38,4 |
86. | Mercedes-Benz ML | 164 000 | 42,0 |
* Isot viat ovat auton hylkäykseen johtaneita merkittäviä vikoja.
8 857 143 määräaikaiskatsastusta Saksassa ajalla heinäkuu 2015 – kesäkuu 2016.
Katso myös miksi paraskaan katsastustilasto ei kerro kaikkea: Eri tilasto – eri viat.
Lähde: Auto Bild Spezial: TÜV-report 2017, ilmestynyt Saksassa 4.11.2016. www.vdtuev.de