13.12.2023 Liikenne Autoilija, näillä vinkein selviät talviajoista turvallisesti ja helposti! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi tulee ja se vaatii autoilijalta tietoa, ennakointia ja ajotapojen muokkaamista säiden mukaiseksi – ja ajokelit voivat muuttua hyvin yllättävästikin, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Talvi ja sen liikenteelle aiheuttamat haasteet ovat käsillä, onhan maa jo koko Suomessa saanut valkoisen peitteen. Autoiluun ja teiden kuntoon talvi tuo lumituiskuineen ja näkyvyyshaittoineen omat haasteensa, jota liukkaus ja yllättävänkin nopeasti vaihtuvat keliolosuhteet ryydittävät. Talvikuukausien pimeys luo omat haasteensa kaikille, joiden on autoiltava aamuisin tai iltaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oma ajotapa harkintaan Autoilijan on syytä aina mukauttaa ajotapaansa päivän sään ja teiden kunnon mukaiseksi – tämän merkitys korostuu talven haasteellisissa olosuhteissa. Talvinen tosiasia on sekin, ettei öisten lumimyräköiden jäljiltä kaikkia ajoväyliä tai pysäköintipaikkoja ole aamun tunneiksi välttämättä ehditty aurata lumesta vapaiksi. Auraus, suolaus ja muu teiden talvihoito etenee tärkeysjärjestyksessä valtaväylistä aloittaen, teiden liikennemäärien mukaan isommilta teiltä pienemmille edeten. Autoilijan on syytä talven tullen siis suunnitella oma ajoreittinsä, liikkumisaikansa, ajotapansa ja pysäköintinsä huolellisesti, jotta ajaminen on turvallista. Haastavissa ajokeleissä matka-aikaa tulee varata tavallista enemmän, sillä haasteellisissa olosuhteissa tulee ajaa liikennetilanteet erityisen tarkasti ennakoiden. Myös auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä sekä pysäköintipaikan etsintään, on varattava oma aikansa. Turvallisesti talvella – Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen talviajovinkit Säännöllisesti, huolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen Kunnon huollossa auton kriittiset kohdat tulee tarkastettua, suodattimet vaihdettua ja nesteiden pakkaskestävyydet varmistettua. Hyväkuntoiset talvirenkaat ajoissa alle Talvirenkaat on vaihdettava ajoissa alle, jotta talvi ei pääse yllättämään. Talvirenkaissa tulisi olla kulutuspintaa lain mukaan vähintään 3 mm. Suosittelen kuitenkin renkaan uusimista jo siinä vaiheessa, kun pintaa on jäljellä alle 5 mm. Kulutuspinnan urasyvyyden lisäksi on olennaista kiinnittää huomiota renkaiden valmistusajankohtaan. Jos renkaan valmistuksesta on kulunut yli 10 tai käyttöönotosta yli kuusi vuotta, on uusiminen ajankohtaista, vaikka pintaa vielä olisikin hyvin jäljellä. Nastarenkaissa on myös syytä kiinnittää huomiota nastoihin. Jos ne ovat löystyneet eli heiluvat rei’issään tai rengassarjan eri renkaiden nastamäärät poikkeavat toisistaan huomattavasti, on rengas syytä uusia, vaikka se kulutuspinnan tai ikänsä puolesta vielä vaikuttaisikin olevan hyvässä kunnossa. Varaa tuttuunkin matkaan selvästi enemmän aikaa kuin kesällä Auton huolellinen puhdistaminen lumesta tai jäästä on todella tärkeää. Tietyissä tilanteissa saattaa joutua myös lapioimaan tai kolaamaan autolle väylän pihasta tielle. On olennaista, että näille toimenpiteille varataan aikaa riittävästi, jotta liikkeelle pääsyn jälkeen ei ole mitään tarvetta kiirehtiä. Haasteellisissa olosuhteissa tutunkin matkan ajamiseen kuluu kauemman aikaa kuin hyvissä olosuhteissa. Talvella on myös pysäköintipaikkoja käytössä usein kesää vähemmän, koska niitä aurataan muuta tieosuutta myöhemmin ja käytetään myös lumen varastointiin. Näin ollen myös pysäköintipaikan etsimiseen on syytä varata aikaa totuttua enemmän. Talviajomoodi käyttöön Kuljettajan tulisi osata kääntää itsensä talviajomoodiin aina, kun olosuhteet sitä edellyttävät – ja mieluummin tietysti jo hieman aikaisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, havainnointia entistä pidemmälle, ja pitäviä kelejä alhaisempia ajonopeuksia. Kun kuljettaja on talviajomoodissa, hänelle jää aikaa toimia rauhallisesti. Rauhallinen kuljettaja välttää hätäisiä kiihdytyksiä, jarrutuksia ja voimakkaita ohjausliikkeitä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan auton hallinnan menettämisen. Valojen toimintaperiaate ja toiminta Kuljettajan on syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen. Usein päiväajovaloilla ajettaessa auton takavalot eivät pala. Hämärässä, pimeässä, sateella tai lumen pöllytessä on katkaisija syytä kääntää sellaiseen asentoon, että sekä ajovalot että takavalot varmasti palavat. Toimintaperiaatteen lisäksi on varmistettava, että kaikkia auton valot ovat kunnossa eli oikeasti toimivat. Valonlähteen tuottaman valon tulee myös päästä ulos valoumpiosta, joten umpio ei saa olla likainen, naarmuinen, mattaantunut tai huurtunut. Tuulilasin puhtaus Auton lasit tulisi pestä säännöllisesti sekä ulko- että sisäpinnoilta. Lasien likaisuus korostuu muun liikenteen valoissa hämärään tai pimeään aikaan ajettaessa. Ajoasento Pääsääntöisesti autoa ajetaan aivan liian kaukaa ja makaavassa asennossa. Tällöin auton liikkeet eivät välity riittävän hyvänä perstuntumana kuljettajalle. Myös mahdollisessa vaaratilanteessa toimiminen on vaikeaa, jos kuljettajan raajat ovat suorina. Oman auton järjestelmien tunteminen Kuljettajan on syytä tietää, onko autossa ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetun auton lähtiessä puskemaan eli aliohjautumaan, on kuljettajan syytä painaa kytkin pohjaan ja kääntää ohjausta enemmän sinne, minne haluaa auton kääntyvän. Näin järjestelmä pyrkii kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan jarrujen avulla. Mikäli ajonvakautusjärjestelmää ei ole, ei ohjausta tule missään tapauksessa kääntää lisää vaan tilanteesta pyritään selviämään painamalla kytkin pohjaan. Rekuperaatio pois liukkaalla Kelin ollessa liukas kytke sähköautossa rekuperaatio pois päältä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, käytä mahdollisimman pientä rekuperaatiotasoa. Varsinkin takavetoisessa sähköautossa saattaa kaasun nosto aiheuttaa voimakkaan moottorijarrutuksen takapyörillä. Vaikka nykyaikaisissa autoissa on ajonvakautusjärjestelmä, saattaa pidon äärirajoilla ajettaessa tilanne johtaa äkilliseen sivuluistoon kaasua nostettaessa. Älä anna nelivedon etenemiskyvyn hämätä Nelivetoautot yleistyvät varsinkin sähköautojen myötä. Vaikka neliveto lähtee liikkeelle ja kiihtyy liukkaallakin ajoalustalla huomattavasti kaksivetoista autoa paremmin, on fysiikan lait muistettava autoa pysäytettäessä tai kaarteeseen ajettaessa aivan kuten kaksivetoisellakin ajettaessa. Nelivetoauton saa myös ajettua kiinni huomattavasti hankalampaan paikkaan kuin vastaavan kaksivetoisen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Artikkeli julkaistu alun perin 4.11.2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku