13.12.2023 Liikenne Autoilija, näillä vinkein selviät talviajoista turvallisesti ja helposti! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi tulee ja se vaatii autoilijalta tietoa, ennakointia ja ajotapojen muokkaamista säiden mukaiseksi – ja ajokelit voivat muuttua hyvin yllättävästikin, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Talvi ja sen liikenteelle aiheuttamat haasteet ovat käsillä, onhan maa jo koko Suomessa saanut valkoisen peitteen. Autoiluun ja teiden kuntoon talvi tuo lumituiskuineen ja näkyvyyshaittoineen omat haasteensa, jota liukkaus ja yllättävänkin nopeasti vaihtuvat keliolosuhteet ryydittävät. Talvikuukausien pimeys luo omat haasteensa kaikille, joiden on autoiltava aamuisin tai iltaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oma ajotapa harkintaan Autoilijan on syytä aina mukauttaa ajotapaansa päivän sään ja teiden kunnon mukaiseksi – tämän merkitys korostuu talven haasteellisissa olosuhteissa. Talvinen tosiasia on sekin, ettei öisten lumimyräköiden jäljiltä kaikkia ajoväyliä tai pysäköintipaikkoja ole aamun tunneiksi välttämättä ehditty aurata lumesta vapaiksi. Auraus, suolaus ja muu teiden talvihoito etenee tärkeysjärjestyksessä valtaväylistä aloittaen, teiden liikennemäärien mukaan isommilta teiltä pienemmille edeten. Autoilijan on syytä talven tullen siis suunnitella oma ajoreittinsä, liikkumisaikansa, ajotapansa ja pysäköintinsä huolellisesti, jotta ajaminen on turvallista. Haastavissa ajokeleissä matka-aikaa tulee varata tavallista enemmän, sillä haasteellisissa olosuhteissa tulee ajaa liikennetilanteet erityisen tarkasti ennakoiden. Myös auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä sekä pysäköintipaikan etsintään, on varattava oma aikansa. Turvallisesti talvella – Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen talviajovinkit Säännöllisesti, huolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen Kunnon huollossa auton kriittiset kohdat tulee tarkastettua, suodattimet vaihdettua ja nesteiden pakkaskestävyydet varmistettua. Hyväkuntoiset talvirenkaat ajoissa alle Talvirenkaat on vaihdettava ajoissa alle, jotta talvi ei pääse yllättämään. Talvirenkaissa tulisi olla kulutuspintaa lain mukaan vähintään 3 mm. Suosittelen kuitenkin renkaan uusimista jo siinä vaiheessa, kun pintaa on jäljellä alle 5 mm. Kulutuspinnan urasyvyyden lisäksi on olennaista kiinnittää huomiota renkaiden valmistusajankohtaan. Jos renkaan valmistuksesta on kulunut yli 10 tai käyttöönotosta yli kuusi vuotta, on uusiminen ajankohtaista, vaikka pintaa vielä olisikin hyvin jäljellä. Nastarenkaissa on myös syytä kiinnittää huomiota nastoihin. Jos ne ovat löystyneet eli heiluvat rei’issään tai rengassarjan eri renkaiden nastamäärät poikkeavat toisistaan huomattavasti, on rengas syytä uusia, vaikka se kulutuspinnan tai ikänsä puolesta vielä vaikuttaisikin olevan hyvässä kunnossa. Varaa tuttuunkin matkaan selvästi enemmän aikaa kuin kesällä Auton huolellinen puhdistaminen lumesta tai jäästä on todella tärkeää. Tietyissä tilanteissa saattaa joutua myös lapioimaan tai kolaamaan autolle väylän pihasta tielle. On olennaista, että näille toimenpiteille varataan aikaa riittävästi, jotta liikkeelle pääsyn jälkeen ei ole mitään tarvetta kiirehtiä. Haasteellisissa olosuhteissa tutunkin matkan ajamiseen kuluu kauemman aikaa kuin hyvissä olosuhteissa. Talvella on myös pysäköintipaikkoja käytössä usein kesää vähemmän, koska niitä aurataan muuta tieosuutta myöhemmin ja käytetään myös lumen varastointiin. Näin ollen myös pysäköintipaikan etsimiseen on syytä varata aikaa totuttua enemmän. Talviajomoodi käyttöön Kuljettajan tulisi osata kääntää itsensä talviajomoodiin aina, kun olosuhteet sitä edellyttävät – ja mieluummin tietysti jo hieman aikaisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, havainnointia entistä pidemmälle, ja pitäviä kelejä alhaisempia ajonopeuksia. Kun kuljettaja on talviajomoodissa, hänelle jää aikaa toimia rauhallisesti. Rauhallinen kuljettaja välttää hätäisiä kiihdytyksiä, jarrutuksia ja voimakkaita ohjausliikkeitä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan auton hallinnan menettämisen. Valojen toimintaperiaate ja toiminta Kuljettajan on syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen. Usein päiväajovaloilla ajettaessa auton takavalot eivät pala. Hämärässä, pimeässä, sateella tai lumen pöllytessä on katkaisija syytä kääntää sellaiseen asentoon, että sekä ajovalot että takavalot varmasti palavat. Toimintaperiaatteen lisäksi on varmistettava, että kaikkia auton valot ovat kunnossa eli oikeasti toimivat. Valonlähteen tuottaman valon tulee myös päästä ulos valoumpiosta, joten umpio ei saa olla likainen, naarmuinen, mattaantunut tai huurtunut. Tuulilasin puhtaus Auton lasit tulisi pestä säännöllisesti sekä ulko- että sisäpinnoilta. Lasien likaisuus korostuu muun liikenteen valoissa hämärään tai pimeään aikaan ajettaessa. Ajoasento Pääsääntöisesti autoa ajetaan aivan liian kaukaa ja makaavassa asennossa. Tällöin auton liikkeet eivät välity riittävän hyvänä perstuntumana kuljettajalle. Myös mahdollisessa vaaratilanteessa toimiminen on vaikeaa, jos kuljettajan raajat ovat suorina. Oman auton järjestelmien tunteminen Kuljettajan on syytä tietää, onko autossa ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetun auton lähtiessä puskemaan eli aliohjautumaan, on kuljettajan syytä painaa kytkin pohjaan ja kääntää ohjausta enemmän sinne, minne haluaa auton kääntyvän. Näin järjestelmä pyrkii kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan jarrujen avulla. Mikäli ajonvakautusjärjestelmää ei ole, ei ohjausta tule missään tapauksessa kääntää lisää vaan tilanteesta pyritään selviämään painamalla kytkin pohjaan. Rekuperaatio pois liukkaalla Kelin ollessa liukas kytke sähköautossa rekuperaatio pois päältä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, käytä mahdollisimman pientä rekuperaatiotasoa. Varsinkin takavetoisessa sähköautossa saattaa kaasun nosto aiheuttaa voimakkaan moottorijarrutuksen takapyörillä. Vaikka nykyaikaisissa autoissa on ajonvakautusjärjestelmä, saattaa pidon äärirajoilla ajettaessa tilanne johtaa äkilliseen sivuluistoon kaasua nostettaessa. Älä anna nelivedon etenemiskyvyn hämätä Nelivetoautot yleistyvät varsinkin sähköautojen myötä. Vaikka neliveto lähtee liikkeelle ja kiihtyy liukkaallakin ajoalustalla huomattavasti kaksivetoista autoa paremmin, on fysiikan lait muistettava autoa pysäytettäessä tai kaarteeseen ajettaessa aivan kuten kaksivetoisellakin ajettaessa. Nelivetoauton saa myös ajettua kiinni huomattavasti hankalampaan paikkaan kuin vastaavan kaksivetoisen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Artikkeli julkaistu alun perin 4.11.2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 14.7.2024 Liikenneturvallisuus Iäkkäille suojatie on vaaranpaikka 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 6.7.2024 Uutinen Kysely paljastaa: yli puolet suomalaisista arvioi riittävän turvavälin täysin alakanttiin 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan