13.12.2023 Liikenne Autoilija, näillä vinkein selviät talviajoista turvallisesti ja helposti! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi tulee ja se vaatii autoilijalta tietoa, ennakointia ja ajotapojen muokkaamista säiden mukaiseksi – ja ajokelit voivat muuttua hyvin yllättävästikin, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Talvi ja sen liikenteelle aiheuttamat haasteet ovat käsillä, onhan maa jo koko Suomessa saanut valkoisen peitteen. Autoiluun ja teiden kuntoon talvi tuo lumituiskuineen ja näkyvyyshaittoineen omat haasteensa, jota liukkaus ja yllättävänkin nopeasti vaihtuvat keliolosuhteet ryydittävät.Talvikuukausien pimeys luo omat haasteensa kaikille, joiden on autoiltava aamuisin tai iltaisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma ajotapa harkintaanAutoilijan on syytä aina mukauttaa ajotapaansa päivän sään ja teiden kunnon mukaiseksi – tämän merkitys korostuu talven haasteellisissa olosuhteissa. Talvinen tosiasia on sekin, ettei öisten lumimyräköiden jäljiltä kaikkia ajoväyliä tai pysäköintipaikkoja ole aamun tunneiksi välttämättä ehditty aurata lumesta vapaiksi.Auraus, suolaus ja muu teiden talvihoito etenee tärkeysjärjestyksessä valtaväylistä aloittaen, teiden liikennemäärien mukaan isommilta teiltä pienemmille edeten.Autoilijan on syytä talven tullen siis suunnitella oma ajoreittinsä, liikkumisaikansa, ajotapansa ja pysäköintinsä huolellisesti, jotta ajaminen on turvallista. Haastavissa ajokeleissä matka-aikaa tulee varata tavallista enemmän, sillä haasteellisissa olosuhteissa tulee ajaa liikennetilanteet erityisen tarkasti ennakoiden. Myös auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä sekä pysäköintipaikan etsintään, on varattava oma aikansa.Turvallisesti talvella – Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen talviajovinkitSäännöllisesti, huolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinenKunnon huollossa auton kriittiset kohdat tulee tarkastettua, suodattimet vaihdettua ja nesteiden pakkaskestävyydet varmistettua.Hyväkuntoiset talvirenkaat ajoissa alleTalvirenkaat on vaihdettava ajoissa alle, jotta talvi ei pääse yllättämään. Talvirenkaissa tulisi olla kulutuspintaa lain mukaan vähintään 3 mm. Suosittelen kuitenkin renkaan uusimista jo siinä vaiheessa, kun pintaa on jäljellä alle 5 mm. Kulutuspinnan urasyvyyden lisäksi on olennaista kiinnittää huomiota renkaiden valmistusajankohtaan. Jos renkaan valmistuksesta on kulunut yli 10 tai käyttöönotosta yli kuusi vuotta, on uusiminen ajankohtaista, vaikka pintaa vielä olisikin hyvin jäljellä. Nastarenkaissa on myös syytä kiinnittää huomiota nastoihin. Jos ne ovat löystyneet eli heiluvat rei’issään tai rengassarjan eri renkaiden nastamäärät poikkeavat toisistaan huomattavasti, on rengas syytä uusia, vaikka se kulutuspinnan tai ikänsä puolesta vielä vaikuttaisikin olevan hyvässä kunnossa.Varaa tuttuunkin matkaan selvästi enemmän aikaa kuin kesälläAuton huolellinen puhdistaminen lumesta tai jäästä on todella tärkeää. Tietyissä tilanteissa saattaa joutua myös lapioimaan tai kolaamaan autolle väylän pihasta tielle. On olennaista, että näille toimenpiteille varataan aikaa riittävästi, jotta liikkeelle pääsyn jälkeen ei ole mitään tarvetta kiirehtiä. Haasteellisissa olosuhteissa tutunkin matkan ajamiseen kuluu kauemman aikaa kuin hyvissä olosuhteissa. Talvella on myös pysäköintipaikkoja käytössä usein kesää vähemmän, koska niitä aurataan muuta tieosuutta myöhemmin ja käytetään myös lumen varastointiin. Näin ollen myös pysäköintipaikan etsimiseen on syytä varata aikaa totuttua enemmän.Talviajomoodi käyttöönKuljettajan tulisi osata kääntää itsensä talviajomoodiin aina, kun olosuhteet sitä edellyttävät – ja mieluummin tietysti jo hieman aikaisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, havainnointia entistä pidemmälle, ja pitäviä kelejä alhaisempia ajonopeuksia. Kun kuljettaja on talviajomoodissa, hänelle jää aikaa toimia rauhallisesti. Rauhallinen kuljettaja välttää hätäisiä kiihdytyksiä, jarrutuksia ja voimakkaita ohjausliikkeitä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan auton hallinnan menettämisen.Valojen toimintaperiaate ja toimintaKuljettajan on syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen. Usein päiväajovaloilla ajettaessa auton takavalot eivät pala. Hämärässä, pimeässä, sateella tai lumen pöllytessä on katkaisija syytä kääntää sellaiseen asentoon, että sekä ajovalot että takavalot varmasti palavat. Toimintaperiaatteen lisäksi on varmistettava, että kaikkia auton valot ovat kunnossa eli oikeasti toimivat. Valonlähteen tuottaman valon tulee myös päästä ulos valoumpiosta, joten umpio ei saa olla likainen, naarmuinen, mattaantunut tai huurtunut.Tuulilasin puhtausAuton lasit tulisi pestä säännöllisesti sekä ulko- että sisäpinnoilta. Lasien likaisuus korostuu muun liikenteen valoissa hämärään tai pimeään aikaan ajettaessa.AjoasentoPääsääntöisesti autoa ajetaan aivan liian kaukaa ja makaavassa asennossa. Tällöin auton liikkeet eivät välity riittävän hyvänä perstuntumana kuljettajalle. Myös mahdollisessa vaaratilanteessa toimiminen on vaikeaa, jos kuljettajan raajat ovat suorina.Oman auton järjestelmien tunteminenKuljettajan on syytä tietää, onko autossa ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetun auton lähtiessä puskemaan eli aliohjautumaan, on kuljettajan syytä painaa kytkin pohjaan ja kääntää ohjausta enemmän sinne, minne haluaa auton kääntyvän. Näin järjestelmä pyrkii kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan jarrujen avulla. Mikäli ajonvakautusjärjestelmää ei ole, ei ohjausta tule missään tapauksessa kääntää lisää vaan tilanteesta pyritään selviämään painamalla kytkin pohjaan.Rekuperaatio pois liukkaallaKelin ollessa liukas kytke sähköautossa rekuperaatio pois päältä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, käytä mahdollisimman pientä rekuperaatiotasoa. Varsinkin takavetoisessa sähköautossa saattaa kaasun nosto aiheuttaa voimakkaan moottorijarrutuksen takapyörillä. Vaikka nykyaikaisissa autoissa on ajonvakautusjärjestelmä, saattaa pidon äärirajoilla ajettaessa tilanne johtaa äkilliseen sivuluistoon kaasua nostettaessa.Älä anna nelivedon etenemiskyvyn hämätäNelivetoautot yleistyvät varsinkin sähköautojen myötä. Vaikka neliveto lähtee liikkeelle ja kiihtyy liukkaallakin ajoalustalla huomattavasti kaksivetoista autoa paremmin, on fysiikan lait muistettava autoa pysäytettäessä tai kaarteeseen ajettaessa aivan kuten kaksivetoisellakin ajettaessa. Nelivetoauton saa myös ajettua kiinni huomattavasti hankalampaan paikkaan kuin vastaavan kaksivetoisen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkeli julkaistu alun perin 4.11.2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenneturvallisuus Uudet säännöt sähköisille liikkumisvälineille – nämä asiat jokaisen liikkujan on hyvä tietää 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?