Liikenne Liikennepolitiikka Uutinen 4.6.2021

Autoliitto: autoilijoiden yksityisyys turvattava liikenteen digitalisoinnissa

”Tienkäyttäjien yksityisyyteen liittyvien tietojen suojaaminen on keskeinen osa ihmisten liikkumisen vapautta.”

Autoliitto näkee liikenteen automaatiossa ja digitalisaatiossa paljon myönteistä. Kehitys mahdollistaa entistä turvallisemman ja tehokkaamman liikennejärjestelmän. Tieliikenteen automaatio edistyy askel askeleelta, varuste varusteelta erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien kautta, toteaa Autoliitto lausunnossaan, joka liittyy valmistelussa olevaan liikenteen automaation edistämistä koskevaan valtioneuvoston periaatepäätösluonnokseen.

Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelun tavoitteena on tukea automaatiokehitystä Suomessa ja varmistaa, että lainsäädäntö mahdollistaa liikenteen automaation ja sitä kautta saatavat hyödyt: turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää liikennettä.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on todennut, että Suomi voi olla maailman kärkeä ja luoda liikenteen automatisaatiolla kasvua ja työpaikkoja.

– Liikenteen automatisoiminen on osa 12-vuotisia liikennejärjestelmäsuunnitelmia. Teknologinen kehitys on huimaa, mutta aina on muistettava, että ihmiset tekevät ratkaisuja ihmisiä varten.

Haasteena iäkkäät autot

Kannatettavan kehityksen hidasteena on Autoliiton mukaan Suomen iäkäs autokanta. Suomalainen henkilöauto kun on keskimäärin hieman yli 12 vuotta vanha.

”Suomen ajoneuvokanta kuitenkin vanhenee koko ajan, minkä takia uusien järjestelmien yleistyminen ja niistä saadut hyödyt laahaavat pahasti perässä. Kun tähän otetaan vielä koko ajan paheneva väyläverkoston korjausvelka, niin olemme jo valmiiksi takamatkalla tieliikenteen automatisaatiossa”, arvioi Autoliitto tuoreessa lausunnossaan.

Tiestöön löydyttävä rahaa

Ajoneuvokannan uudistaminen sekä tieverkon korjausvelan kääntäminen laskuun ovat Autoliiton mukaan automatisaationkin kannalta erittäin tärkeässä roolissa.

Infran kehittämisessä ei Autoliiton mukaan saa unohtaa olemassa olevan infrastruktuurin kunnossapitoa.

”Tavarat ja ihmiset eivät kulje tulevaisuudessakaan huonokuntoista siltaa pitkin, vaikka tien varrella oleva internetyhteys olisi kuinka nopea tahansa ja tieto kulkisi vauhdikkaasti ajoneuvojen välillä. Periaatepäätöksen hyvät suunnitelmat jäävät toteutumatta, jos rahoituksesta ei huolehdita.”, linjaa Autoliitto.

Mitä tietoja autoilijoista jaetaan?

Autoilijoiden eli kansalaisten yksityisyyden suojan varmistaminen on Autoliiton mukaan aivan keskeistä liikenteen automatisaation ja digitalisaation kehittämisessä.

Autoliitto hyväksyy sen, että tiettyjen tietojen jakaminen on tärkeää liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja monien muiden tekijöiden kannalta. Tiedon jakamisen rajojen vetäminen on kuitenkin tärkeää.

”On tärkeää määrittää, mitä tietoja, kenelle ja milloin jaetaan ja kuka jakamisesta päättää. Kuluttajan kuuluu saada päättää omien henkilötietojensa lisäksi esimerkiksi omistamiensa ajoneuvojen tiedoista ja niiden käytöstä.”

Digitalisuutta ja automaatiota kehitettäessä tulee Autoliiton mukaan varmistaa myös se, ettei valtion omistamista yhtiöistä, kuten Traffic Management Finland Oy, synny toimijoita, jotka keräävät monopoliasemassa tietoa ja rahastavat myymällä sitä eteenpäin.

Myös ajoneuvojen keräämä ja välittämä tieto on henkilötietoa, muistuttaa Autoliitto, jonka mukaan liikenteen palveluiden tulee olla niin laadukkaita, että kuluttajat haluavat niitä käyttää.

Autoliitto kiteyttää kuluttajien tietosuojan kysymykseksi, johon tulee suhtautua vakavasti: ”Tienkäyttäjien yksityisyyteen liittyvien tietojen suojaaminen on keskeinen osa ihmisten liikkumisen vapautta. Näin ollen siihen, ettei näitä tietoja kerätä tai käytetä yksilöitävällä tavalla, on kiinnitettävä kaikissa ratkaisuissa erityistä huomiota.”

My car, my data

Nykyautot keräävät monenlaista tietoa, jotka tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle. Tämä on huolettanut eri maiden autojärjestöjä. Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja ja ajomatkojen pituuksia – muistiin jäävät myös muun muassa äkkijarrutuksiin viittaava turvavyön esikiristimen toiminta, navigaattorin kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet, mittarilukemat, sijainnit missä sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity.

Yksi hanke turvata autoilijoiden oikeuksia on ollut My Car My Data -kampanja, jossa Suomen Autoliitto on mukana FIA:n alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa. Moottori on uutisoinut hankkeesta jo aiemmin.

Huoli yksityisyydestä on todellinen, sillä FIA:n alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 90 prosenttia autoilijoista haluaa, että datan omistus kuuluu kuljettajalle tai ajoneuvon omistajalle. Vastaajia huoletti eniten yksityisyystietojen paljastuminen (88 %), henkilökohtaisten tietojen kaupallinen käyttö (86 %) sekä ajoneuvon hakkerointi ja seuranta.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli